Komplett löshälskit

Jag har f.n. ett par 55-centimeters Almgrens "snabb", men vill nu köpa ett löshälskit istället. Jag kommer köpa både pjäxor och skridskor, så jag är helt enkelt ute efter att hitta den bästa kombinationen av skridskor/bindning/pjäxa.

Lite fakta om mig:
Längd: 1,78m
Vikt: 75 kg
Skostorlek: 40,5 i längd och 44 i bredd. Brukar resultera i en dålig kompromiss med stl ~42.
Har rätt så bra skridskoteknik. Tycker om att ligga nära land och köra översteg osv.
Bor i Göteborg, så det blir både havs- och insjöåkning.
Är inte ute efter maximal speed, utan vill ha en pjäxa med bra vriststöd och en skridsko som klarar dålig is.

Jag lutar åt 47-centimeters Skyllermarks Röd (http://www.skyllermarks.com/Ny-sida-4.htm) med Crispi Stetind (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=14777). Har dock inte testat pjäxorna än, så det valet är ju väldigt öppet. Har dessutom sett att någon tyckte att de var smala och lästade ut dem. Känns inte så bra att göra det på skor med goretexmembran :).

Det känns som att i löshälshänseende är det dumt om pjäxan sticker fram längre än foten, vilket ju lätt blir fallet när man har så breda fötter som jag har. Är det kanske t.o.m. så att jag bör köra fasthäl just av denna anledningen?

Lite småfrågor:
  • ska jag köra på 42-centimeters röd istället?
  • eller kanske Skyllermarks blå?
  • eller nån annan skridsko med sidojusteringsmöjlighet? Gillar nog iofs Skyllermarks...
  • förslag på annan BRED sko?
  • säljs skridskorna med olika typer av bindning? Vilken är bäst?

Jag bryr mig inte så mycket om det kostar nån tusenlapp extra, utan jag vill ha bra grejor. Jag kommer säkert behålla grejorna i 10 år...

Tack på förhand!
 
SNS eller NNN-pjäxor och - bindningar(race, inte de breda BC-variant), 47cm är bra.
http://www.google.fi/images?hl=fi&c...=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1134&bih=763

Jaha, inte BC säger du... Gjorde en snabb sökning, och hittade t.ex. denna http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SKYLLERMARKSBL%C5NNN. En långfärdsskridsko MED BC-bindning. Bara av intresse... Varför ska man inte ha BC-varianten? BC låter som en kraftigare och stadigare variant, men så kanske inte är fallet? Tycker du att den är för tung?
 
Förslaget

Stetind och Skyllermarks röda är bra. BC-bindningen är kanske väl kraftig men svårt hitta skor lämpade för promenad med Salomons SNS och liknande lätt Rottefellabindning.

Thure
 
Om du bestämmer dig för BC, så tycker jag att du ska prova Crispi Nordland. Jag har också breda fötter och Nordland passar mig mkt bättre än Stetind.
 
Hej!

Eftersom du svårt med skostorlekarna så börja med det. Leta fram en pjäxa du gillar och utgå från den. Hittar du en sko som passar riktigt bra gör det mer för din åkning än att byta till löshäl.
Vinsten i att byta till löshäl är att man får tillgång till en annan kategori skor, ofta lättare skor än de som erbjuds vid fasthälsåkning. Om man använder BC-systemet är pjäxorna av grövre och styvare kaliber än med SNS / NNN. BC-bindningen har lanserats av producenterna som bäst för långfärdsskridso, men det är vi många som inte håller med om. Återigen är det bäst att utgå från hur man själv trivs i skorna. Mina fötter har äntligen hittat hem i ett par vanliga skatepjäxor.

På sämre is är det en fördel att kunna sätta fast hälen igen med exempelvis remmar.

Skyllermarks röd har förutom fördelen att vara justerbar i sidled även ett kortare förskepp. Det gör den enklare att använda till översteg och med hastighetsteknik.

Jag är inte säker på att du får plats med ett par pjäxor stl 42 på den kortaste modellen, kolla det noga med någon som vet.

vänligen/ Olof
 
Om du bestämmer dig för BC, så tycker jag att du ska prova Crispi Nordland. Jag har också breda fötter och Nordland passar mig mkt bättre än Stetind.
Tack. Ska försöka leta upp ett par Nordland i Göteborg imorgon.

Stetind och Skyllermarks röda är bra. BC-bindningen är kanske väl kraftig men svårt hitta skor lämpade för promenad med Salomons SNS och liknande lätt Rottefellabindning.
Thure
Och nackdelen med att den är kraftigare är främst att det innebär att även skorna är kraftigare vilket leder till en ökad vikt? Jag tolkar OlofH:s inlägg så.

Eftersom du svårt med skostorlekarna så börja med det. Leta fram en pjäxa du gillar och utgå från den.
...
Skyllermarks röd har förutom fördelen att vara justerbar i sidled även ett kortare förskepp. Det gör den enklare att använda till översteg och med hastighetsteknik.
Japp, ska fokusera på pjäxa först. Det har du säkert rätt i. Och röd ska jag satsa på.
 
Glömde lite info. Skyllermarks röda är inte kul på dålig is. Det trubbiga förskeppet gör att skridskon lättare hugger fast, exempelvis i marängis. Jag har varit på turer då jag önskat att jag köpt de blåa istället, men på bättre isar är det bortglömt igen.
 
Vilken Crispi sko är vilken?

Läste detta citat i en annan tråd:

"vgurra (LasseGurra Aktersnurra)

Inlägg: 7
Hann pröva Stetind och Nordland. Stetind passar mina breda och höga hobbitfötter bra men Nordland har en mkt smalare läst, inget för breda fossingar."

Lite högre upp i denna tråden står det tvärtom, någon som kan verifiera ngt av påståendena?

/Peter
 
Läste detta citat i en annan tråd:
"Hann pröva Stetind och Nordland. Stetind passar mina breda och höga hobbitfötter bra men Nordland har en mkt smalare läst, inget för breda fossingar."

Lite högre upp i denna tråden står det tvärtom, någon som kan verifiera ngt av påståendena?
/Peter

Jag jämförde båda idag, och jag tycker att Stetind verkar vara bredare. Jag provade just den, och den satt riktigt bra. Dock ska Crispi ha en ännu bredare pjäxa enl. säljaren. Antar att det är denna: http://www.crispi.no/pc-67-44-BC-JØKULEN.aspx. Eftersom jag aldrig kan få tillräckligt breda pjäxor tar Naturkompaniet hem ett par såna 41:eek:r. Det var dryga centimetern kvar mellan tå och skoframdel i Stetind 41:eek:rna som jag provade, och då började det trycka en hel del på fotsidorna. Dessa är 80 gram tyngre än Stetind:arna, och de har ett kardborreband på skaftet. Skriv gärna en rad om nån tycker att jag gör bort mig helt med dessa, men jag tror att de kommer passa foten bäst eftersom de är breda. Kan de bli för stabila/hårda?

Glömde lite info. Skyllermarks röda är inte kul på dålig is. Det trubbiga förskeppet gör att skridskon lättare hugger fast, exempelvis i marängis. Jag har varit på turer då jag önskat att jag köpt de blåa istället, men på bättre isar är det bortglömt igen.

Tack för att du skrev det. Tror att jag kör på blåa istället då. Inte kul när det hugger, och speciellt inte med löshäl antar jag.

Skyllermarks blå görs i 46, 51 och 53 cm. Konstiga längder! 46, 49 & 53 hade väl känts naturligare? Bör jag gå på 51:eek:rna, eller räcker 46? 51 kanske är säkrast? Kommer köra med 41:eek:r i skor, och min vikt är som sagt 75 kg...
 
Crispi Jökulen - Min hustru använder dessa till skidåkning sedan ett par år tillbaka och numer även till skridskoåkning. Hon är helnöjd. Mina egna Stetind känns lite trånga framtill när jag just fått dom på mig men det brukar kännas lite bättre efter en stunds användning. När du får dina Jökulen så passa på att känna efter om det verkligen är någon skillnad mellen Stetind och Jökulen och berätta gärna om det i detta forum.
Torbjörn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.