Skridskohistoria

Håller på och sammanställer en liten utställning om skridskohistoria. Har någon några tips på bilder på antika skrillor och skrinnare? Främst söker jag en bra bild på skridskotypen "balckar" som uppkallats efter konstruktören generalmajoren Victor Balck.
 
Spännande

Hej
Jag köpte ett par "skenor" på loppis för 5 SEk. De är märkta "E. Svalling" , "No 710", "27cm" och "Eskilstuna". Googlar jag på E. Svalling finns han med i protokoll från 1858 men jag tror inte grillorna är så gamla. De passar som av en tillfällighet gjutet i mina kängors SNS-profil och jag har provat dem.
Mer intressant kanske är att -och jag lovar jag ska forska efter lite fakta- här iu Arvika har vi en s k kulturkoloni där bl a Gustaf Fjaestad (död 1948) fanns med. Jag vet att de glada gubbarna körde skridskor på naturisarna häromkring tidigt förra seklet. Wikipedia säger bl a följande o GF "Som idrottsman tillhörde han den svenska eliten i grenarna skridsko och cykel och noterade 1891 världsbästa tid (2.51,2) på skridskodistansen en engelsk mil vid tävlingar i Hamar i Norge. "

svalling33.jpg

svalling22.jpg

svalling11.jpg
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.