Storlek på rygga - säkerhet

usilfver; sa:
1. Att en flytväst skulle innebära större hinder vid uppstigning över iskant än vid uppstigning i kajak förstår jag inte. Kajaken är mera rank än iskanten, och högre. Moderna västar utgör inget hinder vid uppstigning.

2. Angående ombytet så kan man ju packa det UL och lufttomt. En 16 l höftsäck borde räcka, typ Montrail Highlander. Det viktigaste är inte lyftkraften i N utan att man 1. snabbt kan ta sig upp och 2. tills dess får viss flythjälp utan att det hindrar.

Jag tycker det primära är att man har utrustning som utvecklats för ändamålet, och flytvästen är utvecklad som flythjälp med maximal rörlighet och väl beprövad i hård fysisk aktivitet i kalla vatten. Ryggsäckar utvecklas inte för att flyta på, inte heller för att ta sig upp på en iskant med, vilket Porsbys artikel ju visar med önskvärd tydlighet. De täta innerpåsarna är ju flytelement, men den för det mesta otäta yttersäcken kan innebära en extra tyngd vid uppstigningen.

Men man bör som sagt pröva. Jag har inte erfarenheter, och är inte fastlåst i uppfattningen, utan använder bara "sunt förnuft". Motargumentera gärna! Återkommer efter tester!

Att få ner ett komlett ombyte kläder + rastplagg och mat/dricka i en 16 L höftsäck tror jag blir mycket svårt.
 
Anna Frimodig; sa:
Vi människor kommer ju i rätt olika storlekar. Det finns gott om karlar som väger dubbelt så mycket som jag gör själv, och det är inte helt ovanligt att de är 30-40 cm längre.

I vatten så väger vi alla nästan lika (högre vikt= större massa). Men ryggsäckar sitter olika på oss alla. Därför rekommenderar jag att man testplurrar under kontrollerarde förhållanden för att kolla att allt funkar som det ska.
 
En våtdräktsjacka kanske vore något. Ger flythjälp och förlänger tiden man kan vara i vattnet. Hindrar inte uppstigning.
17321_l.jpg
 
Fredrik S; sa:
En våtdräktsjacka kanske vore något.

Ja, kanske, åk några mil i hyfsat tempo i den och rapportera tillbaka hur bekvämt det var så skall jag fundera på saken. Ryggsäcken är den för tillfället bästa kompromissen av de motstående krav som ställs på långfärdsskridskoåkning. Som tidigare diskuterats så kanske vi kommer att få se en UL-utveckling inom långfärdsskridsko där man ger avkall på vissa krav (t ex komplett ombyte och mat för en hel dag).
Jag har senaste dagarna gjort flera kortare turer (2-3 timmar) och känt att det vore schysst med lättare packning. I dessa fall tror jag på flytväst som blåser upp sig och en mindre höftsäck med underställ, strumpor, kalsonger, vantar, lite vätska och lite snabb energi.
Jag vet att flyvästar som blåser upp sig gör att det är större risk att doppa huvudet vid plurrning men ser inte det som något större problem. Däremot så bör man göra provplurrning med denna typ av flytväst för att försäkra sig om att den inte är i vägen på överkroppens framsida, en uppblåsbar väst kanske blir för stor.
Ett annat alternativ är att ha en mindre ryggsäck och fylla den med luft på bästa sätt, att blåsa upp tomma bag-in-box-behållare är ju en klassiker.

-Palle
 
Med flytväst eller våtdräkt

Hej,

Ser jag rätt i Brune's message att den här fullvuxen har också flytvest på sig, den blå en?
Om västen är oppen ger den dålig flyt, kan tillom stiga så högt att är mera på vägen en hjälp!

Att ha en våtdräkts jacka på sig sätter svett produktion till 120% redan med litet motion.

Så jag är fortfarande lite skpetisk till de här lösningar...

mvh Simo
 
Palle_Z; sa:
Som tidigare diskuterats så kanske vi kommer att få se en UL-utveckling inom långfärdsskridsko där man ger avkall på vissa krav (t ex komplett ombyte och mat för en hel dag).

Om långfärdsskridskoåkningen fortsätter öka i popularitet kanske det blir små stugor här och där för skridskoåkare, där man kan vila sig, köpa och laga mat, och kanske t.o.m. köpa ombyteskläder om man har plurrat och saknar ombyte. Lite som för fjällvandrare, där man på vissa leder kan välja att gå mellan stugor istället för att bära med sig tält. I Norge har detta utvecklats mer - där är det vanligast att gå mellan stugor, och i stugorna finns förutom sovplatser oftast även proviant.

Om det skulle bli en sådan utveckling, då minskar förstås kraven på packningen en del.
 
pausch; sa:
Om långfärdsskridskoåkningen fortsätter öka i popularitet

(massa goda idéer bortklippta)

Tror inte att det ens behöver öka i popularitet utan det handlar mer om nya taknar och idéer som dina. Krävs bara att det kommer in lite gubbar som tänker utanför lådan som Wikegård brukar säga.
Redan nu så arrangerar SSSK färdledareturer med caterad (finns detta ord?) mat, varför sätter man inte det i system? Kanske för att denna typ av arrangemang risker att skrida över gränsen mellan ideell förening och kommersiellt företag. De senare borde absoulut ha möjlighet att gå in och göra den här typen av arrangemang. Caterad mat, flytvästar eller annat lätt flythjälpmedel, alltid nära till buss eller annat transportmedel (svävare eller kanske helikopter?) med ryggsäckar med ombyte.
Just det här med helikopter är intressant, Björn Borg åkte helikopter till isen redan på 80-talet. När man ser SMHIs iskartor vissa dagar så blir man rejält sugen på att hyra en helikoter eller svävare för att ta sig några mil över dålig is till den bra isen.

-Palle
 
_Erik_; sa:
varför åker ingen skridskor med flytväst på?

----
l-charl3.jpg

charlesl3.jpg


From:
http://www.dermott.ca/ice06/icefotos.html
(Feb 19 & Mar 05)

I bought this 40 liter "Riverpack" from North-49:
http://www.fcsurplus.ca/shopping/shopexd.asp?id=10551

It has a "drypack" inner bag. It may be a
copy of the Comet from Lundhags:

http://www.lundhags.se/asptest/articleprint.asp?ID=01927

I will test the Riverpack in the water in summer.

--

David Dermott , Wolfville Ridge, Nova Scotia, Canada
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
Knall Val av storlek Alpina Alaska BC Långfärdskridsko 0
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...