Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter?

Tyg

Hej,

Har sytt mig en skridskosäck, modell lägre, nu innan jul.
Tyger köpte jag på shelby.fi
I botten använder jag ett 240 g/kvm tyg.
I ryggen ett 160 g tyg
Sidor och bak 70 g tyg.
Total vikt för min rygga, inkl liggunderlagsbiten i ryggen, blir ca 450 g.

Kostnaden för tyger blev 600 kr men då har jag tyg över för minst 2 säckar till.

Hälsar,

/Henrik
 
Pikmakarns säck - recension

Jag får lägga in en liten recension också.
Jag tycker säcken är riktigt bra. Det enda jag har att klaga på är att den (som Erik påpekade) har vissa mjukdelar i rygg och avbärarbälte som suger fukt (och det suger ju).
Jag är inte så lång men får ner den till någorlunda anständiga utan att modifiera höftbältet.
Som standardsäck tycker jag att den funkar bra. Har inte haft ngt att klaga på (vilket är ovanligt ety jag är en gnällig jävel ;).
Fast konstigt nog är min ryggsäck är alltid lättare än Eriks, fast det kanske beror på vad man packar i säcken.

Erik kan du maila mig, vore kul att dra ut och köra ngn gång!

/Max
 
Re: Mera motion?

thureb; sa:
En välfungerande ryggsäck sparar massor av energi och ger mycket större åkglädje.

En av de bästa utrustningsinvesteringar man kan göra som långfärdsskridskoentusiast.

Thure

Instämmer till 100% i Thures inlägg, en ryggsäcks vikt och funktion är betydligt viktigare för åkningen än om skridskon väger 1hg mer eller mindre.

Förra året gjorde jag en enkät förfrågan på hur mycket våra skridskosäckar väger.

Nettovikten efterfrågades, och med nettovikt avsågs ryggsäck, ombyteskläder, rastplagg och kastlina.

84 svar inkom och resultatet kan du se på länken nedan, mycket förvånande att så många åker runt med säckar som har en nettovikt över 6,5kg! Vad blir slutvikten när den är fylld med mat, dryck och andra personliga önskemål?

Länk: http://www.webvoter.net/se/vote.cgi?id=60675

Bertil
 
Få har ultralätt säck

10 kg+ som ska baxas upp över iskanten, när man är trött, stel och kanske chockad, skadad...Jag fryser hellre ovanpå isen än under.

Körde Långtarmen runt i söndags med höftväska, vari fanns vatten, kaffe, mandariner, torra handskar o mössa, 4 mil på två timmar inkl. råk+paus. Dubbar, enkelpik. Inplastad mobil å axeln. Hade jag inte stoppat innan råken hade jag fått köra 40 min med blöta kläder till ombytet i bilen eller beställa taxi. Men hellre det än ligga 40 min i en vak, (exemplet från Sommen...),med god flythjälp i form av perfekt sydd ryggsäck med dubbla grenband, á 10 kg.

På långturen har man ryggsäck, så klart. Vill bara bryta upp ortodoxin - att ryggsäck med grenband skulle vara en säkerhetsavgörande detalj i ALLA lägen.
 
Huh...?

Om det är farligt med 10 kg ryggsäck på snabbtur är det väl det på långtur också?

När man väl ligger där i vaken är det väl ingen skillnad?
 
Svar

Åker inte gärna hem i blöta kläder från Ut-Fredlarna till Bromskär. Och åker aldrig ensam dit heller - så då fördärvar jag även kompisarnas tur...

Visserligen bör man aldrig vara ensam på is, men på en söndagstur på Edsviken typ så tycker jag man kan göra undantag. Men det är ingen rekommendation.

Personligen tycker jag iskunskap är viktigare än grenrem.
 
Sytips

hensa; sa:
Hej,

Har sytt mig en skridskosäck, modell lägre, nu innan jul.
Tyger köpte jag på shelby.fi
I botten använder jag ett 240 g/kvm tyg.
I ryggen ett 160 g tyg
Sidor och bak 70 g tyg.
Total vikt för min rygga, inkl liggunderlagsbiten i ryggen, blir ca 450 g.

Kostnaden för tyger blev 600 kr men då har jag tyg över för minst 2 säckar till.

Hälsar,

/Henrik

Jag har inte vägt min ryggsäck tom, men eftersom den nog är 15 år gammal hör den till en tungviktare med dagens mått.

Så jag började för några dagar fundera på att sy en egen ”lätt” ryggsäck sedan jag läst på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35826 .

Har du några sytips vad gäller specifikt för ryggsäck. Som vad använde du för band/remmar till axelbanden. Någon förstyvning i ryggen utöver liggunderlagsbiten, 2 lager tyg med liggunderlagsbiten emellan ?

Jag har under åren samlat på mig rätt mycket tyg, band och spännen i brahalådan.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
KristoferBj Pikmakarns svart Långfärdskridsko 12
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
härö Pikmakarns handgjorda Långfärdskridsko 1
Pikmakarns pikar böjer sig Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
peppe_malmqvist Dåliga erfarenheter av slipning: Alewalds Långfärdskridsko 4
Mats R Dagens erfarenheter av handbrynen? Långfärdskridsko 12
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.