Nordic Norm 75mm lös häl?

Tänkte köpa mina första långfärdsskridskor.
Har åkt en del för många år sedan, men då på lånade skridskor. Då åkte jag med mina Lundhagskängor med en bindning för fast häl.
Nu har jag smort upp mina väl ingångna Crispipjäxor med 75mm Nordic Norm, och undrar om de kan vara bra att använda.
Kan jag åka med lös häl i dessa pjäxor, och i så fall med vilken bindning?
Eller är det bättre att satsa på ett par med fast häl?
Skyllermarks hade en variant som hette Isa Snabb. Kan det vara något? Osäkert hur mycket det kommer att gå att åka i Skåne som vintern ser ut just nu:(
Tacksam för alla tips!
 
super telemark

Jag kör super telemark och mina låga läderskor vilket funkar okej, det blir ju inte så mycket glapp direkt, men jag tycker det är skönare än med fast häl, sen får man ju betydligt skönare skor än alla andra glappvarianter med pilot/skejt BC bindningar.

Det blir ju inte så rejs som lättskor/ bindningar men ganska smidigt!

kör ibland med T1 pjäxor när jag behöver mer kraft, tex när jag åker med kite! Mina vanliga fasthälare mosade jag efter ett tvåmetershopp med kiten, super telemark håller fortfarande!
 
Tack för svar! Låter ju som att det går:) Det är ju världens skönaste skor som jag har åkt mycket i utför.
Jag hittade ett par Isa Snabb oanvända på blocket som jag kanske köper.
Kanske skulle det gå att byta ut tåbindningen mot super telemark och använda den fasta hälen vid behov?
Jag får prova mig fram. Hoppas på mycket is framöver!!
 
Tydligen blir det svårt att fästa en super telemark bindning på Isa-snabb skridskon. För lite plats att skruva på och går inte att justera i sidled. Då återstår att se om bakkappan fungerar till mina gamla Crispi pjäxor eller att pröva med Super telemark på ett par andra blad.
 
Den typen av kängor

och fast häl var mycket använda på 80 och 90-talen men väl tunga för skridskoåkning. Lös häl kan funka men nån stor fördel jämfört med fast häl är det inte med den kängan IMHO.

Isa snabb kan funka utmärkt med viktförbehållet.

Thure
 
Du har nog rätt Thureb. Det blev ett par Skyllermarks Isa Snabb.
Tack för tips alla. Jag ska komma ihåg vad du skrev fafner. Vore kul att testa super telemark bindningen någon gång. En annan variant vore ju att skruva lös bindningen från ett par gamla Tegsnässkidor och testa. Men mycket till skridskoåkning kanske det inte skulle bli;)
Nu gäller det bara att det blir lite kallare i Skåne.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.