MTB med elmotor i naturresevat?

...och som inte är en klass i fordonslagen där elcykeln vi diskuterar inte hör hemma....

Fordonslagen säger inget om vad som är tillåtet i naturen. Det är två olika lagrum, definitioner från ett lagrum gäller inte i ett annat lagrum om det inte uttryckligen står så.


Ett väldigt bra exempel är begreppet "accessory". Tittar man i det medicintekniska produktdirektivet så finns det en väldigt specifik definition av accessory där (i artikel 1).

‘accessory’ means an article which whilst not being a device is intended
specifically by its manufacturer to be used together with a device to enable it
to be used in accordance with the use of the device intended by the
manufacturer of the device

Då behöver man också veta att "device" i direktivet är:

For the purposes of this Directive, accessories shall be treated as medical devices in their own right. Both medical devices and accessories shall hereinafter be termed devices.

Men den definitionen av "accessory" använder man ju inte om man t.ex. pratar om ett "accessory" till en bil eller en dator.
 
Fordonslagen säger inget om vad som är tillåtet i naturen. Det är två olika lagrum, definitioner från ett lagrum gäller inte i ett annat lagrum om det inte uttryckligen står så.
...

Det är den lagen och terrängkörningslagen vi har att luta oss mot här och ingenstans finns nånting som motsäger det jag och fler andra skrivit
i tråden. Lagarna står över naturvårdsverkets egna regler i hierkin, så därför borde man utan att begå brott kunna fortsätta elcykla i naturen, men det vore bra med mer tydlighet och samarbete mellan de olika verken.
 
Terrängkörningslagen handlar om körning med motordrivet fordon i terräng ja. Notera att terrängkörningslagen inte tillåter terrängkörning ens med markägarens tillstånd.

Notera också paragraf 2:
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från förbud eller i särskilt fall medge undantag från förbud eller föreskrifter enligt 1 § i fråga om körning i räddningstjänst eller viss näringsutövning eller när det annars finns särskilda skäl.

Och på f-n, regeringen har utfärdat en terrängkörningsförordning!

Och där hittar man:
21 § Ytterligare föreskrifter för verkställigheten av terrängkörningslagen (1975:1313) meddelas av Naturvårdsverket. Förordning (1998:1288).

D.v.s. det finns lagstöd för att Naturvårdsverket får ha åsikter om terrängkörning.

Så det är alltså fel att påstå att lagen går före Naturvårdsverkets "hittepå", tvärtom så ger lagen Naturvårdsverket mandat att just hitta på regler.
 
Ja men det var ju bra
- då gör 21§ att vi är tillbaks vid att det är otillåtet att jonna omkring ute i spenaten med en
elmotoriserad "cykel".

Och precis som jag tidigare konstaterade; Regeringen har gett Naturvårdsverket tolknings-
företräde när det gäller området vid sidan av vägen...

Så nu kan vi allihop rättskaffens frilufsare ostraffat råka snubbla vid möten - och sticka våra
pensionärspinnar igenom framhjulet på de där lycraklädda hurtbullarnas motoriserade mark-
slitagemanicker... ;-) (Men var försiktig om du har kolfiberstavar! Aluminium borde vara bäst.)
Hurtbullen kommer aldrig att våga anmäla dig - och du gör markslitaget i naturen en tjänst.

;-)
 
Terrängkörningslagen handlar om körning med motordrivet fordon i terräng ja. Notera att terrängkörningslagen inte tillåter terrängkörning ens med markägarens tillstånd.

Notera också paragraf 2:


Och på f-n, regeringen har utfärdat en terrängkörningsförordning!

Och där hittar man:


D.v.s. det finns lagstöd för att Naturvårdsverket får ha åsikter om terrängkörning.

Så det är alltså fel att påstå att lagen går före Naturvårdsverkets "hittepå", tvärtom så ger lagen Naturvårdsverket mandat att just hitta på regler.
Det är ju inte så att dessa tolkningar görs genom att myndigheten spekulerar på sin hemsida. Utan genom att man beslutar om allmänna råd och föreskrifter. Du får gärna visa när de beslutade om föreskrifter om att förbud mot el-cykel råder i skogen. I deras allmänna råd (rekommendationer) om hur TKL ska tolkas, nämner de inte detta överhuvudtaget.

Ja men det var ju bra
- då gör 21§ att vi är tillbaks vid att det är otillåtet att jonna omkring ute i spenaten med en
elmotoriserad "cykel".


Och precis som jag tidigare konstaterade; Regeringen har gett Naturvårdsverket tolknings-
företräde när det gäller området vid sidan av vägen...


Så nu kan vi allihop rättskaffens frilufsare ostraffat råka snubbla vid möten - och sticka våra
pensionärspinnar igenom framhjulet på de där lycraklädda hurtbullarnas motoriserade mark-
slitagemanicker... ;-) (Men var försiktig om du har kolfiberstavar! Aluminium borde vara bäst.)
Hurtbullen kommer aldrig att våga anmäla dig - och du gör markslitaget i naturen en tjänst.

;-)
När myndighet beslutar om föreskrifter ska de hålla sig inom ramarna för vad lagarna anger. De kan inte komma med föreskrifter som står i strid med lagar och förordningar. I detta fall föreskriver terrängkörningsförordningen att regler för körning i terräng återfinns i Trafikförordningen. Trafikförordningen i sin tur hänvisar definitionerna av fordon till lag om vägtrafikdefinitioner, som explicit säger att en elcykel inte är ett motordrivet fordon. Det finns liksom inget utrymme för Naturvårdsverket att komma med en föreskrift som menar motsatsen.
 
Nja, det är tyvärr inte så enkelt. En myndighet måste alltid ha fått rätt att skriva föreskrifter, det betyder inte att de får en högre status än lagar eller att de kan gå emot vad lagen säger för det. Eftersom en elcykel definieras som en cykel är det verkligen inte självklart att en föreskrift kan ändra den definitionen eftersom det då går emot vad lagen säger.

Jag tror inte att det kommer att kunna avgöras här utan en prövning behövs innan vi vet vad som gäller.


Obs: Inlägget ovan hann skrivas medan jag skrev, detta är ett svar på tidigare inlägg.
 
Terrängkörningslagen handlar om körning med motordrivet fordon i terräng ja. Notera att terrängkörningslagen inte tillåter terrängkörning ens med markägarens tillstånd.

Notera också paragraf 2:


Och på f-n, regeringen har utfärdat en terrängkörningsförordning!

Och där hittar man:


D.v.s. det finns lagstöd för att Naturvårdsverket får ha åsikter om terrängkörning.

Så det är alltså fel att påstå att lagen går före Naturvårdsverkets "hittepå", tvärtom så ger lagen Naturvårdsverket mandat att just hitta på regler.

du drar märkliga och förhastade slutsatser tycker jag. jag tolkar inte det där som att det handlar om elcykling utan om just terrängkörning med motorfordon. NVV:s åsikter och egna förbud mot elcykel kommer ju mer av att de tolkat att allemansrätten inte tillåter det.

Men ofta ser man ju det man vill se och hämtar de källor och fakta som passar in och backar upp ens agenda. NVV ogillar elcyklister och säkert andra cyklister också som är i den skogen som de tycker ska va reservad för scouter, svampplockare, mulle och vildsvin. NVV borde vakna upp sluta kämpa emot en utveckling som de ändå inte kommer kunna stoppa om elcyklisterna blir fler.
 
Naturvårdsverket har inte ”hittat på” egna regler. Och det har inga andra definitioner än de som finns i terrängkörningslagen.
Att cykla i naturen faller under allemansrätten och det är Naturvårdsverket uppgift att hanter frågor som rör allemansrätten.

I den här arttikeln står det lite mer om hur Naturvårdsverket ser på frågan http://www.cyclingplus.se/artiklar/emtb-och-allemansratten-inte-annu-vad-det-verkar/

Jag anser att Naturvårdsverkets ståndpunkt är rimlig.
Allemansrätten är inte självklar och bland markägare finns det många som vill begränsa allemansrätten mycket mer.

Eluh
 
Eftersom en elcykel definieras som en cykel

Den definieras som en cykel, som ett motoriserat fordon, som lösöre och en massa andra saker. Det beror helt på sammanhanget.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att greppa den biten: Sammanhanget.

Om nån stjäl min cykel så spelar det ingen roll om det är en cykel, en elcykel, ett motoriserat fordon, en moped, en motorcykel eller ett motorfordon. Det räknas bara som lösöre ändå.

Samma sak gäller t.ex. husdjur. Om nån skjuter en hund så räknas det bara som skadegörelse och inget annat.
 
Den definieras som en cykel, som ett motoriserat fordon, som lösöre och en massa andra saker. Det beror helt på sammanhanget.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att greppa den biten: Sammanhanget.

Om nån stjäl min cykel så spelar det ingen roll om det är en cykel, en elcykel, ett motoriserat fordon, en moped, en motorcykel eller ett motorfordon. Det räknas bara som lösöre ändå.

Samma sak gäller t.ex. husdjur. Om nån skjuter en hund så räknas det bara som skadegörelse och inget annat.

Jag argumenterar inte för någon sida, jag försöker föra in grundläggande information om hur lagrumshierarki fungerar. Precis som du säger blir sammanhanget viktigt, sammanhanget i en fråga om vad som är lagligt blir den juridiska synvinkeln.

Skulle vi ställa frågan vad cykelklubbar tycker om elcykel skulle den kanske definieras som doping, vad vet jag?

Enligt lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så är en elcykel (som ligger inom uppsatta gränser) en cykel. Så i sammanhanget juridik är det relevant.

Sedan är jag för det inte säker på hur utgången skulle bli om/när någon blir åtalad för det. Naturvårdsverket skulle argumentera utifrån sin linje som redan presenterats där de lutar sig emot att allemansrätten inte innehåller något som är motoriserat medan den åtalades försvarare skulle argumentera utifrån sin linje som kanske skulle utgå ifrån definitionen enligt ovanstående lag. Som tur är blir det inte vår uppgift här på forumet att döma i den frågan, vi kan lämna det till rätten.

Det vi kan säga i dagsläget än nog att det inte finns något prejudicerande fall att luta sig mot och om en inte är sugen på att agera försökskanin i rättssalen så är det nog säkrast att skippa elcykeln.

Däremot bör det också bli väldigt knivigt att bevisa att den åtalade faktiskt använde elmotorn om denne förnekar. Det finns prejudicerande fall från Högsta domstolen där trampmopeder utan fungerande motor jämställts med en cykel.


(Personligen är jag kluven i frågan, det är bra att fler kommer ut i naturen. Men det är inte bra om det blir större skador på naturen av hur elcyklarna används, varken för de som cyklar, oss som vandrar/paddlar eller för markägare.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.