återfå teknik och styrka

Låter som du gör det mesta rätt. Fortsätt.

Troligen är det svårt att klara maxtesten i backe lika bra under hela året. Det krävs mjölksyretålighet vilket du bara kan upprätthålla under kortare tid.

Thure


Jo, så är det kanske. Jag skule nog inte hålla på med detta vid 74 års ålder om det inte var för känslan att det ökar njutningen på mina långpass. Jag springer ju dessa bara just för att springa.
 
I miten av månaden drabbades jag av problem. Jag fick så pass ont i vänster vad att jag bara klarade 5,6 km av 9-10, innan jag måste
gå över till att gå eller springa på ett rätt onaturligt sätt. Samtidigt värkte rumpan mer än skönt. Jag kontaktade en fysioterapeut, som undersökt mig noga, den 18/1, och kom fram till en viss försvagning i vaden och i gluteus medius, vänster sida. Så han ordinerade övningar, tåhäv/vadpress och "musslan". Dessa ska till en början göras dagligen, 3*15-20, vilket är rätt tjatigt - efter fyra veckor ska jag kunna gå ner i omfattning - jag tränar funktionell styrka två dar i veckan.

Idag är jag besvärsfri, men inte symptomfri. Vaden märker jag bara av under övningarna, och rätt lite. Rumpan hämmar mig fortfarande under mina rörlighetsövningar, men ingendera skadan känns under löpning. Det är bara vinterväglaget som hämmar mig. Jag har en känsla av att jag genom de här svagheterna kommit att belasta lite fel muskler, ty idag var det ett helt annat flyt än tidigare.

Något jag märkt, bl a, är att jag blir rätt trött i låren under ett pass, men idag kändes ingenting av detta. Så jag kanske är på rätt väg.
 
När jag senast ville förbättra min teknik konsulterade jag en bok om det perfekta löpsteget av en T Reckman (tror jag). Jag körde fast på samma ställe som förra gången, där det talas om att "vinkla upp höften". Jag vet inte vad det betyder. Jag har frågat om detta förut här, men fick inget svar. Nån som begriper vad det handlar om?
 
Det finns säkert många duktiga löpare på utsidan.se , men ett alternativt forum som det brukar vara bra fart på svaren på är jogg.se .
https://jogg.se/

"Vinkla upp höften", vet ej, men ofta läser man ju om att ett dåligt löpsteg eller när man blir trött, kan kallas "sittande". Att man inte orkar hålla kroppen "ståtlig" och upprest, utan säckar ihop och får en framåtböjning i höften.
 
Det finns säkert många duktiga löpare på utsidan.se , men ett alternativt forum som det brukar vara bra fart på svaren på är jogg.se .
https://jogg.se/

"Vinkla upp höften", vet ej, men ofta läser man ju om att ett dåligt löpsteg eller när man blir trött, kan kallas "sittande". Att man inte orkar hålla kroppen "ståtlig" och upprest, utan säckar ihop och får en framåtböjning i höften.



Jo, det kan vara det som avses. Jag försöker luta, men inte böja mig
aningen framåt och fästa blicken högt och långt ifrån mig. Känslan ska vara att jag faller om jag inte rör mig framåt.
 
Jag tycker Fredrik zillen är grymt bra löpcoach. En kurs hos honom gjorde iallafall stor skillnad för mig som hade kass löpteknik innan.

Ett annat spår kan va att träna med pulsklocka och se över intensiteten på dina olika pass så du hinner återhämta dig. Jag kan inte så mkt om området, men när jag såg till att ha max 2pass i veckan på över 75% av max så förbättrades mina tider på tempopass ordentligt
 
Jag tycker Fredrik zillen är grymt bra löpcoach. En kurs hos honom gjorde iallafall stor skillnad för mig som hade kass löpteknik innan.

Ett annat spår kan va att träna med pulsklocka och se över intensiteten på dina olika pass så du hinner återhämta dig. Jag kan inte så mkt om området, men när jag såg till att ha max 2pass i veckan på över 75% av max så förbättrades mina tider på tempopass ordentligt

Det är väl han som just nu kör en serie om löptekniki RW. Han hävdar att majoriteten av elitlöparna landar på hälen, vilket förvånar mig -- det har inte sett så ut när jag kollat tätklungan på Varvet, vid Älvsborgsbrons fäste. I många fall ser det ut som hälen knappt nuddar marken. Nå, det väsentliga är väl att man inte ska försöka få längd i steget genom att sätta foten framför sig -- längden skapas i frånskjutet.

Men jag tror han kom fram till att elitlöparna iaf inte landar med tyngd på hälen.

Är det inte konstigt; att jag var som bäst att springa (knapp kvartsmara, 10,2-10,3 på 37.45, 1987, knapp halvmara, 20,5 på 80.25, 1988, tränade jag aldrig löpteknik eller styrka (utom kanske buk). Jag måtte ha levt högt på min kondition. Jag var också lätt, kanske 66 kg -- idag rullar jag fram på strax under 69 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio teknik om bakfoten Löpning 29
camoscio Teknik Löpning 1
tango Taktik och teknik uppförslöpning? Löpning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...