Cordelette

Tänkte ta och knyta mig min första cordelette. Verkar dock vara lite olika bud på vad man ska ha för rep till det. Som lägst har jag hört någon säga 5 mm statiskt nylonrep. Tycker det låter lite väl smått även om det vore skönt med en så liten och lätt.

Skulle någon ha lust att skicka en länk på vad jag borde köpa? Minsta möjliga är ju såklart intressant men även tillräckligt säkert.
 
Man måste knyta den med trippel fiskarknop

Så långt är jag med. Frågan är vad jag kan ha för rep som minst?

Den som rekommenderades i förra inlägget såg ju attraktiv ut. Endast 5 mm tjock och väger bara 20 g/m. Brottstyrka på minst 1 800 kg enligt hemsidan. Räcker det? Hade ju varit fint i sådana fall.
 
Repsnöre i dyneema är lite läskigt att använda... knutarna glider lite och det är inte helt bara att få koll på allting.

Själv använder jag Edelrid Powerloc på 6mm som jag inte har hopknuten.
Behöver jag en hel loop så slår jag bara en enkel överhand.
 
Nja, 110cm är för kort för att vara användbar som ersättare till cordelette på standplats. Sånna har jag sett här och där. Blue Waters är 12 fot, dvs drygt 360cm.

Ah.... missade totalt längden på den där.

Tänkte också att det lät lite mysko med en sådan kort för stand... men en 10-12 fotare i dyneema med sydda öglor i varje ända skulle ju kunna vara riktigt smidig.

Vet du om man kan hitta den i Sverige (eller EU) ?
 

Intressant, men den där är 6mm dyneema "snöre", inte en platt slinga. Det kan diskuteras vilket som är bäst för vilket ändamål, t ex är nog snöret mer användbart i räddningsscenario, men för standplats föredrar jag den platta slingan.

Jag har inga sett dem överhududtaget inom EU, men om du (eller någon annan) hittar dem så är jag intresserad. Mina första stötte jag på i en klätterbutik som jag bara råkade gå förbi i Singapore av alla ställen. När det var dags att byta ut dem köpte jag nya från USA.
 
Jag kan tillägga att jag har ett par av dessa: https://www.metoliusclimbing.com/equalizer.html

De är det närmaste mina Blue Water slingor jag hittat. De är dock gjorda av 16mm slinga, inte alls lika smidiga. Och påsen som följer med fungerar inte i praktiken. För att få dem ned i påsan är man tvungen att linda snyggt och fint, inte alls särskild snabbt och praktiskt på långturer. De tar jag bara med om jag räknar med singelpitch klättring med stand i träd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Xander Ankare: Cordelette vs. sliding X Klättring allmänt 5
Mike C Cordelette? Klättring allmänt 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...