Byta repsnören på hexor

Jag har ett gäng hexor som jag vill byta repsnören på. Idag sitter det 8mm repsnören på dem ihopknutna med dubbel fiskarknop, kan jag gå ner i storlek på repsnöret ? Och kan man räkna att repsnörena tål dubbelt då de vänder vid hexorna och går tillbaka. Och -30% på knuten? Formeln blir då 2*(Kn som repsnöret är specat till *0,7(för knuten)?
 
Radien på böjen i hålen på kilen och runt karbinen har kanske betydelse? Liksom det faktum att en klenare tamp innebär en mindre knut vilket kanske ger större relativ försvagning i knuten. ( Jag har ingen kunskap)

Gissar att det finns bra utrett av någon klätterorganisation.

Thure
 
Min erfarenhet av plattband är att de är ganska styva.
Hur stora är hålen på en hexa? 8-10 mm?
Jag tror det blir ganska svårt att få igenom ett 20-mm band där.

Sedan kanske jag är naiv, men jag utgår på något vis ifrån att tillverkaren har tänkt efter lite, så att storleken på hålen är anpassade så att slingan ska tåla ungefär lika stor belastning som hexan i sig gör. :)
(Det här kan ju förstås vara överspelat, om designen på hexan har 30-40 år eller mer på nacken så har det kanske hänt en del med hållfastheten på repsnören under tiden.)

Men jag håller med, det tar ju lite plats med en dubbelfiskare på 8 mm snöre.
Northstar.se rekommenderar repsnören i kevlar, med trippel fiskarknop, på de minsta hexorna. Kanske ska titta på vilken dimension som skulle behövas för de större modellerna?
 
Senast ändrad:
Hexentrics patenterades 1974 och introducerades på marknaden 1976 enligt en källa https://en.wikipedia.org/wiki/Yvon_Chouinard.
Jeff Achey anger i en artikel i Climbing att Hexentrics kom 1972 https://www.climbing.com/people/the-nut-chronicles/.
Stephane Pennequin, en kunnig samlare av kilar och klätterutrustningskataloger på Corsica, hävdar att Hexentrics kom redan 1971 https://www.needlesports.com/content/nut-s-story-2001-a-nut-odyssey.aspx.

Oavsett vem av dem som har rätt kan vi konstatera att Hexor har funnits med inte 30-40 år, utan snarare väl över 40 år.

I början träddes de alltid med repsnöre, men i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet var det ganska många som trädde dem med band istället. Inte med plattband, som nämndes ovan, utan med tubband som är mjukare och mer följsamt och relativt lätt att trä i hålen. Tanken var att bandet genom att det är tunnare än repsnöre skulle vara lättare att tränga in i konstriktioner - smala sprickor - under själva placeringen.
När Kevlarsnören kom på 1980-talet rekommenderade Chouinard användningen av sådana, och de hexor som producerades då fick 5,5 mm hål för att passa Kevlarsnören. Dock sålde man även plastproppar med 5,5 mm hål som kunde sättas i snörhålen på äldre Hexor för att man skulle kunna använda Kevlarsnören även i dessa. Det borde naturligtvis gå att göra ändå, och propparna var nog mest till för att fixera snöret så att Hexan inte skulle glida ner när man med det relativt styva Kevlarsnöret vill placera Hexan lite utom räckhåll genom att hålla i snöret, ungefär som man gör med wirekilar.
 
Jag har inte för avsikt att argumentera mot sak-kunskapen, men eftersom det inte framgick vilken modell av hexor som frågeställaren har i sin ägo så tänkte jag att det ändå fanns en möjlighet att det skett någon form av produktutveckling på området under 80-talet också?

Och oavsett vilket, tycker jag ändå att uttrycket "30-40 år eller mer" väl kan täcka intervallet upp till 48 år? :)

Avsikten var ändå bara att påpeka det potentiellt olämpliga i att köpa plattband. Tub-band kanske är bättre. Tack för informationen. Lev väl.
 
Min erfarenhet av plattband är att de är ganska styva.
Hur stora är hålen på en hexa? 8-10 mm?
Jag tror det blir ganska svårt att få igenom ett 20-mm band där.

Sedan kanske jag är naiv, men jag utgår på något vis ifrån att tillverkaren har tänkt efter lite, så att storleken på hålen är anpassade så att slingan ska tåla ungefär lika stor belastning som hexan i sig gör. :)
(Det här kan ju förstås vara överspelat, om designen på hexan har 30-40 år eller mer på nacken så har det kanske hänt en del med hållfastheten på repsnören under tiden.)

Men jag håller med, det tar ju lite plats med en dubbelfiskare på 8 mm snöre.
Northstar.se rekommenderar repsnören i kevlar, med trippel fiskarknop, på de minsta hexorna. Kanske ska titta på vilken dimension som skulle behövas för de större modellerna?

Tackar för tipset om Northstar. Det blev inte kevlar men Beal Dyneema 5 mm med en brottstyrka Min: 1800kg.
Den skall vara mjukare och mer följsam samt ännu starkare 😀👍
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ola.s Byta hus - klättring i Bohuslän Klättring allmänt 0
Vandrare Byta slingor på mina Camalots? Klättring allmänt 7
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...