Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC?

Hej!

Kan inte det här så bra med vilka man borde välja...
Har åkt några gånger med löshäl när vi bodde i Luleå och då hyrde vi från studentidrotten för en hundring per dag. Nu bor vi i Borlänge istället och vill kunna utnyttja isen på Runn och de fina isvägar som dras upp där.
Har turskidor sen innan och har skor som passar BC-bindningen (Typ denna skon:
Alpina-BC-1550-Dam-35.jpg
)

Vilken av följande långfärdsskridskor borde jag välja?

Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC

Eller ska jag välja någon helt annan?

Kanske Lundhags Nordic NNN BC eller Zandstra Track, med BC?

Snälla, ge mig förslag och argument.

Vill absolut inte betala mer än 2000kr. Kommer inte ut och åka för enbart träning/motion - utan när vi ger oss ut är det för att njuta och har trevligt, inte för att träna upp flåset. (ryggsäck med fika kommer vara med om det inte finns ett lämpligt fik att besöka)
 
inga åsikter?

Är det inte nån som har nån åsikt om nån av skridskorna?

Ingen av dem som brukar kännas ostabil, jobbig att åka med eller nått?
Nån av dem som inte rekommenderas till en glad ammatör som bara vill åka för skojs skull?
Nån av dem som man iaf inte borde välja?

Nån som är nöjd med den variant ni har då?
 
Exa

har fått rätt dålig kritik av flera av mina kamrater. Mjuk i godset känns som skenan sprätter iväg.

Jag skulle personligen välja en skridsko med sidojusteringsmöjlighet i stället, t ex Skyllermarks röda.

Thure
 
tack för kommentaren

har fått rätt dålig kritik av flera av mina kamrater. Mjuk i godset känns som skenan sprätter iväg.

Jag skulle personligen välja en skridsko med sidojusteringsmöjlighet i stället, t ex Skyllermarks röda.

Thure

Tack för kommentar.
vad innebär det att ha sidojusteringsmöjlighet?
 
Tack för kommentar.
vad innebär det att ha sidojusteringsmöjlighet?

sidojustering innebär att man kan justera fotens placering i sidoled. Personligen tycker jag det är helt onödigt då jag har balans ändå och inte vill ha fler rörliga delar än nödvändigt.

Lundhags har haft problem med kvalitén ett tag men vad jag förstått så är de problemen lösta.
 
har fått rätt dålig kritik av flera av mina kamrater. Mjuk i godset känns som skenan sprätter iväg.

Jag skulle personligen välja en skridsko med sidojusteringsmöjlighet i stället, t ex Skyllermarks röda.

Thure

Förra vintern köpte jag ett par EXA på rejäl rea på XXL. Jag har i stort set inte åkt skridskor på några år men det var överraskande svårt att hålla balansen på EXAorna. Jag gissar att det beror på åkovana, avsaknaden av justeringsmöjligheter och flex i skridskorna. Förr kunde jag utan problem åka på mittjusterade skridskor men föredrog mina sidojusterade.Hade EXAorna gått att sidojustera hade jag funderat på att staga bort flexet, men nu blir de nog liggande oanvända.

Är priset enda nackdelen med Skyllemarks röda? De kostar mer än
sh-gruppe-deore-590-10-vbrake_gr.jpg

men framstår som något enklare att producera. (Men strunta i mitt gnäll, vinsterna inom långfärdskridskoindustrin är nog högst rimliga.) Passar Salomonbindningar på de röda?
 
sidojustering innebär att man kan justera fotens placering i sidoled. Personligen tycker jag det är helt onödigt då jag har balans ändå och inte vill ha fler rörliga delar än nödvändigt.
Jag vill inte vara utan sidojustering. Både Skyllermarks blå (något billigare) och deras röda har den möjligheten. Om jag skulle köpa ett par nya löshäl nu skulle det bli ett par röda. Behovet av sidojustering debatteras här med jämna mellanrum, en del tycker det är onödigt och vissa vill absolut ha det. Jag misstänker att det beror på skorna och anklarna, om man har starka anklar och/eller väldigt styva och tunga skor minskar behovet av sidojustering.
 
vad väger du ?

Hej
Om du väger + 85 och/eller har bra från skjut skulle jag rekommendera Zandstra Blade..vridstyvaste skridskon på marknaden...
Då behöver du inte vara orolig att den vobblar när du skuter ifrån..

lycka till :)
 
Hej
Om du väger + 85 och/eller har bra från skjut skulle jag rekommendera Zandstra Blade..vridstyvaste skridskon på marknaden...
Då behöver du inte vara orolig att den vobblar när du skuter ifrån..

lycka till :)

Haha... o det frågar du en tjej? som är gravid. Hoppas på att inte ens ha kommit upp till 85kg när graviditeten ska "avslutas". :)


Nu har det blivit Lundhags Nordic NNN BC, de räcker nog gott o väll till så mycket åkning som det blir för oss. :)
 
Sidojustering

har fått rätt dålig kritik av flera av mina kamrater. Mjuk i godset känns som skenan sprätter iväg.

Jag skulle personligen välja en skridsko med sidojusteringsmöjlighet i stället, t ex Skyllermarks röda.

Thure
Håller med Thure Sidojustering är viktig för att kunna få bra åkteknik
Jag åker på Pikmakarn Svart som har samma sidojustering som Skyllermarks Röd
Jag gillar dem för att de är lite snabbare tack vare den något smalare
skenan och så håller de skärpan bättre
 
Kan diskuteras

Det här med sidojustering kan diskuteras.
Om man som jag inte behöver det så är det rätt mycket enklare om det inte finns eftersom bindningsmontaget blir enklare och risken för att bindningen hamnar snett ute på isen elimineras. Har råkat ut för att jag körde ner mina Skyllermarks i en spricka varvid bindningen drogs snett, var inte helt optimalt att åka på den skridskon innan jag blev klok på vad som hade hänt.
Mittmonterat ger ju dessutom den fördelen att man kan skifta skridskorna om skärpan får sig en törn. Skarpslipat överallt är naturligtvis bäst men det är trots allt innerskäret som är viktigast.
Har man problem med mittmonterat så är det naturligtvis perfekt att ha möjligheten att justera även i sidled men det är inte säkert att det är en fördel för alla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
Brune Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina Långfärdskridsko 15
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
tiddelipom Ny skridskorygg från Lundhags? Långfärdskridsko 27
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
thureb Lundhags T-Erminator Långfärdskridsko 40
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...