2-3 bokstäver (tecken) i ord i sökfunktionen

2-3 bokstäver (tecken) i ord i sökfunktionen

Jag använder ofta sökfunktionen då jag letar något som jag läst någon gång. Jag försökte leta på eu och moms, men det gick inte. Ett sökord får inte bara bestå av 2 bokstäver (tecken).

Varför är det så? Är det att det skulle bli för många träffar?

Jag provade sedan att söka på en annat vanligt förekommande förkortning (textsträng) vid privatimport nämligen US$ och denna textsträng som med mitt sätt att räkna består av 3 tecken
Gav felmeddelandet

Det sökord som du angav (US$) är kortare än den minsta ordlängden (3 tecken) och kan därför inte hittas. Prova med ett längre ord.

I vetenskapens tjänst provade med sökordet per bland det jag skrivit och då blev det 0 träffar trots att jag upplevt sökfunktionen som okänsligt för shiftläget (versaler/ gemener).

Dem följande felen uppstod i din sökning
Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer


Då provade jag med Per bland mina inlägg och det gav också 0 träffar trots att jag nästan alltid avslutar mina inlägg med Per Brune

Då provade jag med brune bland mina inlägg och då blev det många träffar >500). Så detta funkar.

Per Brune
 

talthoff

Forumvärd
> 2-3 bokstäver (tecken) i ord i sökfunktionen
> Varför är det så? Är det att det skulle bli för många träffar?

Därför att sökindexet skulle bli gigantiskt om alla ord indexerades.
Plus att det tar massa mer cpu att söka igenom

Därför kräver vi 3 tecken, normalt är det 4 som krävs.


>Det sökord som du angav (US$) är kortare än den minsta ordlängden (3 tecken) och kan >därför inte hittas. Prova med ett längre ord.

$-tecknet är ett specialttecken, och måste behandlas annorlunda ...

Clindh har du någon idé om hur man söker på ex. $-tecken ?


I vetenskapens tjänst provade med sökordet per bland det jag skrivit och då blev det 0 träffar trots att jag upplevt sökfunktionen som okänsligt för shiftläget (versaler/ gemener).

>Då provade jag med Per bland mina inlägg och det gav också 0 träffar trots att jag nästan
> alltid avslutar mina inlägg med Per Brune

Låter som en fel, skall se om vad det beror på. Inatt eller någon annan kväll/natt.

(Det går inte att göra sökindex ändring om det inte är väldigt låg trafik på sajten).

-Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.