Dagens ungar

Fel på mina ungar!

Måste vara något allvarligt fel på mina ungar... De mer eller mindre bor i skogen, sexåringen följer pappa i skidspåret uppemot milen och treåringen säger "men ja haj ju innen kajta" när vi undrar om hon ska med på orienteringstränigen. Bygger kojor och cykelkrossbanor gör de också. Allt detta utöver TV och dataspelande. Därfär bara en stilla undran - vilka barn är det ni träffar egentligen? MVH Anna
 
4623; sa:
vilka barn är det ni träffar egentligen? MVH Anna

Nu får du inte blanda ihop statistik (alla barn sammanräknade) med enskilda fall (dina barn).


Dagens barn är fetare och slappare än gårdagens, oavsett om dina barn och deras kompisar har gjort en klassiker som femåringar ;)
Men jag gissar att barnen till Utsidan-folket faller lite utanför ramarna, med föräldrar som jagar ut dem i naturen (så att de själva kan hänga framför datorn).

Min mor arbetar som diabetessköterska och ser hur svenska barn får typ 2-diabetes, som inte utan skäl kallas "åldersdiabetes". Den är väldigt rakt kopplad till dålig kost och motion, och har tidigare nästan bara drabbat folk över 40.
När barn får ålderssjukdomar är nånting fel. I USA är det redan fler som får typ 2- än typ 1-diabets, så om vi inte ser till att våra barn äter knäckebröd och bygger kojor så är vi där om 15 år.
 
Jo, nog vet en de. Sitter själv som vise ordförande i den lokala diabetesföreningen sedan åtskilliga år, så det var knappast nyheter. Men - om vi som har barn "på utsidan" ägnar så mycket tid och ork åt att gnälla på "deras" data och tvvanor - inspirerar vi då? Ska vi inte ägna i alla fall merparten av tiden åt att ta med dem ut, vara ute med dem, ta med kompisarna ut? Min erfarenhet är att vi som vuxna egentligen inte kan få ett enda "oeget" barn att ge sig ut - men våra barn kan. Vår uppgift är att ge dem inspiration att föra vidare... Idag har våra två minsta varit ute i fyra timmar, med ryggsäck. Den älste blir ilsk när han kommer hem, men skolan måste man ju gå till...Skulle inte också en tråd må bra av att följa regeln "tio beröm för varje tillsägelse"? Anna
[Ändrat av 4623 2006-05-22 kl 14:39]
 

avslutad210712

Gäst
Politikern; sa:
Ja det var säkert mycket bättre förr, men säga vad man vill om dagens ungdom men det finns saker som inte var bättre förr.
Dagens ungdom gör ytterst sällan egna smällare, bomber, har hört massa av gamla släktingar vad de gjorde för idiotiska saker nämner bara klorex så kanske nån känner igen sig. Dessutom så super de inte så mycket som ni gamlingar. Och visst leker det, som kurriosa kan nämnas att en lek håller på i ungeäfr 40min, sen övergår den i en annan lek.

Nej dagens ungdomar gör inte klorex-bomber, de gör sina bomber utifrån anvisningar från nätet som tyvärr ger instabila rackare ibland - obra.

Att inte ungdomarna super lika mycket som oss stofiler är väl rätt naturligt. För jag har för mig att man som ungdom i teorin inte ens skall få tag på alkohol med tanke på åldersgränser och annat tjafs.

Och när den andra leken pågått i 40 minuter så övergår den i en tredje lek som också pågår i 40 minuter. För ungdomarna i dag har fått lära sig att följa strikta regler för allt de gör vilket gör att spontaniteten gått förlorad till stor del.

Nej nu var jag neggo.

Att det sen handlar om föräldrarnas ansvar att aktivera ungarna är väl rätt självklart. Gjorde själv ett försök med min dotter att gå upp till Trollsjön vilket kanske var osmart för hon vill fortfarande 9 år senare inte höra talas om fjällen *L*.
 
4623; sa:
Min erfarenhet är att vi som vuxna egentligen inte kan få ett enda "oeget" barn att ge sig ut

Den här tråden borde egentligen heta "Dagens VUXNA".
De vuxna var bättre förr.

Min erfarenhet är nog att vuxna kan få "oegna" barn att ge sig ut. Utan andras föräldrar hade det ju inte funnits Mulle, Strövare, Frilufsare osv.
Man kan även påverka aktiviteter på klassutflykter och liknande.

Men det kräver ju att man som förälder engagerar sig för andra barn än sitt eget. Och det är ju jobbigt när man även vill hinna med att kolla på TV och spela datorspel.

Och till alla gnällande pensionärer vill jag säga att även pensionärerna var bättre förr. :)
 
Klassiker

"Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoritet, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare."

Sokrates (469-399 f Kr)
 
Nordesjö; sa:
4623; sa:
Min erfarenhet är att vi som vuxna egentligen inte kan få ett enda "oeget" barn att ge sig ut


Min erfarenhet är nog att vuxna kan få "oegna" barn att ge sig ut. Utan andras föräldrar hade det ju inte funnits Mulle, Strövare, Frilufsare osv.


Jag håller med! Ofta kan det till och med vara lättare att få de "oegna" barnen med sig. Våra ungar kan nog knota ibland, men de kompisar som får följa med är eld och lågor! Vi paddlade och tältade första helgen i maj och hade då med en av ungarnas kompisar som aldrig sovit i tält förut, än mindre suttit i en K2a. Han var bra mycket mer exalterad än våra egna:). Och jag märker samma sak som strövarledare...
/I
 
Ni har rätt.

OK, det var slarvigt uttryckt... Dock inte slarvigt tänkt, tror jag. Med "oegna" barn menar jag barn vi inte har ett verkligt, äkta angagemang i. De behöver inte vara "egna" för att vara egna, om ni förstår hur jag menar... Tänker också som så, att om jag skulle bjuda med ett barn på skogsfärd,skulle barnet troligen ha mindre roligt än när mina söner och dottern får lov att bjuda med sina kamrater ut. Kåtan och elden är mysigare i goda vänners lag, helt enkelt.
Tror dessutom inte att det stora problemet är "dagens ungar". Alltför många barn får alltför sent, eller inte alls tillgång till en bra lekskog. Detta orsakas inte av dataspel - det leder till det. När sedan hemkunskap har den status det tyvärr har i skolan - då är vi på god väg mot hälsokatastrof... Vi borde ge varje barn en skog att leka i!Läs gärna naturskyddsföreningens bok "livet leker", där finns en del att hämta. Anna
 
Ja jävlar!

...va roligt vi hade förr!

gundj; sa:
nytt rekord i leken "väck gamla trådar"?

Politikern; sa:
Ja det var säkert mycket bättre förr, men säga vad man vill om dagens ungdom men det finns saker som inte var bättre förr.
Dagens ungdom gör ytterst sällan egna smällare, bomber, har hört massa av gamla släktingar vad de gjorde för idiotiska saker nämner bara klorex så kanske nån känner igen sig. Dessutom så super de inte så mycket som ni gamlingar.

Rolig gammal tråd det här!

Jag nästan skrattar på mig när jag tänker på när jag och min lillebror gjorde bomber av egentillverkat svartkrut och snodda kopparrör. Sen sköt vi förzinkade tvättbaljor och allt annat som vi kom över långt över trädtopparna... supa hade vi inte råd till, alla pengar gick åt till köpa svavlblomma och kalisalpeter och att trimma moppen så den gick över 100 kmh så man kunde köra ifrån snuten galant.

Fan vet om dagens blivande vuxna har lika roligt framför datorn men det är säkert lugnare för föräldrarna. Morsan vet...

Men vad ska dom berätta för sina barn? Om dataspel?

Det är synd om mänslkligheten! ;-D

Ciao!

Uffe
 
Nu måste jag ju lägga mig i här även om denna tråden är gammal så är det dags att någon ungdom får säga sitt, eftersom det är oss ni snackar om..

Jag kan inte snacka mot statestiken och håller med om att ungdomarna blir mindre och mindre intresserade av natur och friluftsliv men det måste ju bero på något?

Där var någon som sa att det var när Nitendo och de kom som det hela började, men om vi vänder på det. Var det vi barn som köpte det?

Nej tror inte de, utan det var föräldrarns, och de har lika stort ansvar i detta som vi enligt mig..

Håller med Anna här på tråden föresten, "Barnen blir vad man gör dom till" Jag känner många som är inresserade av friluftsliv men det är först nu som vi har kunnat komma ut och göra något, nu när vi är stora nog att få göra det själv eftersom våra föräldrar inte har tagit med oss på de efter som de har så mycket annat att göra..
[Ändrat av FreddeSkåning 2007-05-22 kl 22:00]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...