Dagens ungar

Eftersom disskussionen i "Camp Molloy efter ett tag" gick in mer och mer på hur slappa dagens ungdomar är så tänkte jag starta en ny tråd =)

När jag var en liten grabb så fanns det något som hette Mulle. Man fick vandra i skogen och lära sig om naturen. Detta var något som alla vi småttingar var med på och alla tyckte det var jättekul. Att man under hela sin uppväxttid spenderade sin fritid i skogen med att bygga kojor, starta kogsbränder, köra BMX och hitta på annat bus.
När jag nu återkommer till mina barndomstrakter så tittar jag alltid om det finns några kojor, om ungarnas cyklar ligger i skogsgläntan eller liknande. Men det gör de inte...de sitter visst hemma och spelar tv-spel.
Fast det finns undantag, lillebrorsan har inte mycket val. Han får uppleva frilufslivet alla fördelar och njutningar och han älskar det.
 
TV,Nintendo och Commodore (stavas det så? jag minns inte)

Här är bovarna i spelet, det och icke närvarande föräldrar.
 
Hela samhället har förändrats, förr spelade folk hockey på sin fritid. Nu har de det som jobb. Förr visades det bara tv-program på kvällarna och på bara 2 kanaler. Nu finns det hur många kanaler som helst och tv-program dygnet runt. Förr spelade man fia med knuff nu spelar man lönnmördare i nåt skjutaspel. Förr fanns frihet nu finns något som heter säkerhetsföreskrift.

Tiderna förändras och vi med dem, till både bra och dåligt =)
 
Ja, till stor del är det nog föräldrar som använder teven som barnvakt; då slipper de ju spendera tid med rackarna ;-)

Vi får väl hoppas att det är något som går i cykler så att det blir populärt att umgås med sina egna barn och vara ute i naturen igen. Det känns ju nästan som att det är på gång igen?! Eller så gäller det bara dem på utsidan :)
 
Gör det inte själv

FJS90/91; sa:
frågan är när skedde förändringen?

Jag tro det började ned att allt ska vara så himla organiserat. Fotbollsträning istället för att gå ut och leka med en boll osv. Det finns i alla åldrar. Vem skulle ens drömma om att gå kurs i kajakpaddling eller långfärdsskridsko för några år sedan. Med 'auktoriserad' instruktör. Eller att betala 500:- för å åka skridskor Uppsala till Sthlm!!!

Vem ger sig ut med bara en liten ryggsäck på en tvådagarstur, åker hem och tycker att det var väl kul? Nej FEM ska det vara. Organiserat!

Snart fins det väl tälja grillspett-instruktörer :)

Varför är det såhär? Har folk inte fantasi nog att planera själv, är dom rädda för att något ska gå fel, eller är det diplomet (från tävling eller kurs) man vill ha hemma på väggen?
 
Som nybliven utflyttare så har jag det senaste året blivit possitivt överaskad av vad som sker på landsbyggden.. Vi har under drygt ett år letat efter en liten gård med tillhörade skog, detta för att lämna Göteborg till förmån för ett mer livsbejakande liv(i våra ögon).. Till min stora glädje så har vi insett att det är ett generationsskifte på landsbyggden, 60-70taliserna har tröttnat på stressen i stan och vill tillbaka till sina mor/farföräldrars rötter... En massa unga människor är intresserade av att leva ett livsbejakande och mer ekeologiskt hållbart liv utan den stress och ångest som storstaden ger med sin intensiva traffik och ljudnivå som aldrig tystnar.. Kompisar som kommer till vår gård har svårt att sova för att det e så "tyst"... Nästa gång ni åker ute på landsbyggden så titta på smågårdarna så skall ni få se hur det rustas och renoveras, jag lovar det e inte de gamla gubbarna som håller på... Det e 60-70talisterna..

Så visst finns det hopp om livet..
 
Intressant diskussion.. Eftersom jag är av den yngre generationen (född 80) så kan jag avge min personliga generationsrapport :)

Commodore, Nintendo och fanns ju under min uppväxt, men då var ändå attityden annorlunda än vad den verkar vara idag. Man var ute och lekte och härjade jämt, och även om jag var med i Mulle ett tag så hade han/hon/det väldigt liten påverkan på min inställning. Nu är det ju givetvis en massa faktorer att räkna in, som vart man växer upp ex(småstäder, förort, storstad) o.s.v.

Som tidigare sagts så håller jag också med om att man sällan ser ungar ute som leker och kojor i skogen. Som orsak vill jag föreslå en ökad kommersialism som medfört ett explosionsartat utbud av underhållning såsom dator & tv-spel och inte minst marknadsföring mot ungar. Vill man hänga med och vara cool (vilket är nyckeln under uppväxten) så innebär det idag inte att bygga en koja och skjuta vattenpistol på tjejerna som passerar utan snarare vara kungen på att skjuta huvudet av motståndarna på Half Life (datorspel) och ha full koll på i de medverkande i Big Brother (aka Sprit-Zoo :)

Nån som håller med eller har annan synpunkt?
 
Re: Gör det inte själv

Vandrare; sa:
Snart fins det väl tälja grillspett-instruktörer :)

haha.. grillspetsinstruktör..

Det visar igen på den stressade storstadsföräldern som inte hinner med sina barn.. GUD nåde om dom stackars barnen skulle få en spink i fingret så därför krävs det utbildade grillspetsinstruktörer och kottdjursmontörer..
 
Var är föräldrarna??

utbudet av TV spel ökar, visst gör det det, men det finns x-antal 100 spel till nintendo 8 bitars och det finns x antal 100(0) till Commondore så vi kan nog inte skylla allt på TV och dataspel, även om jag själv gör det till viss del. Nu finns även Internet och kabeltv till ett större antal människor, var finns då de vuxna som säger ifrån??

När jag kom hem från skolan var morsan hemma vid 17.00-18.00 och då var det plugga som gällde, hon hade örnkoll.
Tv var det mellan 18-19 om läxorna var gjorda.
Fritid skaffades när läxorna var gjorda och min tid framför Commodoren var slut, så var det bara.

Nu har jag turen med friluftspassionerade föräldrar som tog mig ut på havet och fjället.
Men gränser måste sättas, det är föräldrarna som gör det inte barn.
 
Illusion

Jag kan också tycka att dagens ungdom är slö och bara spelar dataspel och att jag minsann var ute i skogen och drog in frisk luft i lungorna hela dagarna, men jag tror det är fel. I huvudsak i all fall.

Alla som ojar sig över hur illa ställt det är med dagens ungars friluftsliv bör noga fundera över hur mycket de egentligen var ute själva när de var små. Jag tror att det inte är så mycket som de (vi) gärna tänker oss att det var. Här gör de flesta sig troligen skyldiga till den allvarliga åkomman efterhandsförsköning - nästan hela befolkningen över trettio lider av den och det blir bara värre med åren. Syndromet yttrar sig genom att den sjuke sorterar sina minnesbilder och omedvetet glömmer bort de som inte passar in i bilden av hur man vill att barndomen, ungdomsåren, idrottskarriären, studietiden, lumpen eller vad det nu är, skall ha varit. Det som återstår efter sorteringen är endast de minnen man har av tillfällen som passar in i hur man vill att det skall ha varit.

Resultatet blir snusförnuftiga och självrättfärdigande gamlingar som skakar på huvudet och säger att det var bättre förr, alternativt värre nu. Det mest intressanta är kanske att trettioåriga gamlingar kan ironisera över femtioåriga gamlingar som anser att det var bäst när de var små, medan de i sin tur ironiserar över sjuttioåriga gamlingar som tycker likadant om sin barndom.

Orsaken till att vi gnäller kan vara att vi inte känner igen dagens förströelser från vår barndom och därför ser dem som otyg som stjäler tid från vettiga saker. När jag ser ungarna hemma sitta och glo på en film eller spela datorspel kan jag också fara ut i tirader om att de borde ut och kasta snöboll. Hade de däremot läst en bok, eller till och med en serietidning, hade jag tyckt det var ok att de stannade inne. När folk läste serietidninger på sextiotalet sågs det som världens slut. Barnen sades bli mjuka i hjärnan och det bildades föreningar för förbjudandet av serier. Om en bondpojk eller flicka slog sig ner med en bok på kökssoffan i början av seklet ansågs de lata och förstörda. Historien upprepar sig men med olika symboler. Gläd er åt att barnen bara spelar dataspel. Era barnbarn kommer att göra något ännu onyttigare istället.;)

Om det nu skulle vara så att ungarna sitter inne och spelar dataspel mer än ni själva gjorde när ni var små, än sedan då? Kommer de att bli förstörda av det? Nej, knappast. Om ni lyckas göra friluftsliv tillräckligt kul så kommer de att nappa på det även om de däremellan och kanske till och med en lång tid innan kommer att ha degat framför datorn. (En annan kul sak kan vara att jämföra hur lång tid ni själva spenderar framför datorn en vecka och hur lång tid ungarna gör det. Jag sitter 40 timmar på jobbet framför datorn i veckan - oavsett om det är sol eller skitväder, ungarna som högst 10 - och det bara om det är skitväder.)

Nu kommer raggen att resa sig på många helyllehemvävda friluftsmänniskor som minsann varit ute 28 timmar om dagen sedan de var i blöjåldern, men det är ok. Jag själv satt och lekte med lego från 4-8 år och spelade spel från 8-15 år så man kan inte begära mycket av mig. Först när jag var 19 väcktes mitt intresse för friluftsliv - och se så illa det gått. Ta bara åsikterna jag vräker ur mig. Skandal.

Kalle
 
leonsson; sa:
Intressant diskussion.. Eftersom jag är av den yngre generationen (född 80) så kan jag avge min personliga generationsrapport :)

Commodore, Nintendo och fanns ju under min uppväxt, men då var ändå attityden annorlunda än vad den verkar vara idag. Man var ute och lekte och härjade jämt, och även om jag var med i Mulle ett tag så hade han/hon/det väldigt liten påverkan på min inställning. Nu är det ju givetvis en massa faktorer att räkna in, som vart man växer upp ex(småstäder, förort, storstad) o.s.v.

Som tidigare sagts så håller jag också med om att man sällan ser ungar ute som leker och kojor i skogen. Som orsak vill jag föreslå en ökad kommersialism som medfört ett explosionsartat utbud av underhållning såsom dator & tv-spel och inte minst marknadsföring mot ungar. Vill man hänga med och vara cool (vilket är nyckeln under uppväxten) så innebär det idag inte att bygga en koja och skjuta vattenpistol på tjejerna som passerar utan snarare vara kungen på att skjuta huvudet av motståndarna på Half Life (datorspel) och ha full koll på i de medverkande i Big Brother (aka Sprit-Zoo :)

Nån som håller med eller har annan synpunkt?

Dagens ungar får allt sreverat, medans förr så hittade på lekar och underhållning själva =)
Vem minns inte dunken, datten och alla andra underliga lekar man lekte. De gick och leka överallt, i mörka skogar, lekplatser och t.o.m. inomhus.

Patric, kan mycket väl förså att folk flyttar ut på landet. Tjejen som bara har bott i GBG hela sitt liv börjar nu upptäcka att om man promenerar ut på landet så är det tyst, folk hälsar och kosssor betar på ängarna.
När det luktar koskit ute på landet, då är det vår =)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...