Alpinakängor

Hej!

Då jag vid flertalet tillfällen hyrt/lånat klättringskängor kände jag att det var dags att införskaffa ett par egna och det föll på ett par La Sportiva nepal cube gtx.

Jag har ungefär 42-42.5 och ibland 43 i mina vanliga skor så beställde(har inget ställe i närheten som säljer) ett par 43 för att testa. Tyckte dom satt helt OK med bara en tunn ullstrumpa förutom att hälften lyftes lite. Med en tunn ullstrumpa+en tjockare strumpa satt dom ännu bättre fast även här lyftes hälen lite.

Kommer använda skorna till mixad klättring. Ingen renodlad isklättring, inte än iallafall.

Hur mycket lyft på hälen ska man godta och går det att göra något mer för att motverka detta?

Undrar även om man ska ha som standard att ha 2strumpor i eller satsa på att det sitter som bäst med en?
 
Jag brukar klättra med ett par tunna ullstrumpor. Men där gör vi alla olika. Viktigt hur som helst att det finns en del luft i skorna för vinterklättring tycker jag. Det gör mkt för värmen. Tycker det belastar vaderna om hälen inte sitter - så jag skulle tittat på andra skor. Iallafall om du ska ha skorna till mixklättring. Om du ska gå pd/ad-turer så kanske det inte spelar nån roll.
 
Jag brukar klättra med ett par tunna ullstrumpor. Men där gör vi alla olika. Viktigt hur som helst att det finns en del luft i skorna för vinterklättring tycker jag. Det gör mkt för värmen. Tycker det belastar vaderna om hälen inte sitter - så jag skulle tittat på andra skor. Iallafall om du ska ha skorna till mixklättring. Om du ska gå pd/ad-turer så kanske det inte spelar nån roll.

Ett par såna här typ? http://www.outnorth.se/urberg/thin-wool#Black

Jag kommer mestadels ägna mig åt sommaralpinism. Då kanske jag definitivt ska välja ett par skor där det räcker med en sån strumpa.
 
Kanske ska testa scarpa? phantom guide verkar vara slutsålt på de flesta ställena. Blir phantom 6000 för varma för sommaralpinism?
 
Kanske ska testa scarpa? phantom guide verkar vara slutsålt på de flesta ställena. Blir phantom 6000 för varma för sommaralpinism?

Funkar säkert men det är nog skönare å smidigare med en sommarkänga på sommaren. Även om phantom 6000 är rätt smidiga jämfört med andra skor i den klassen.

Att prova på isklättring funkar även i sommarskor om en inte väljer de kallaste dagarna på säsongen. Phantom guide och motsvarande i andra märken använder en del året runt
 
La Sportiva nepal cube gtx

Har samma sko och hade liknande problem. Skon hade lite för stor "volym" och halvnumret mindre var klart för små. Använder Rohner trekkingsockor, med en mix av syntet och merino, som är relativt tunna. En hård ca 1,5mm tunn sula avsedd för randonnépjäxor fixade saken.

Är i övrigt inne på samma linje som kjpil, rätt sko till rätt användningsområde och årstid är att föredra, så småningom har man ett antal i garderoben, då kommer nästa problem, vilka ska man välja...

Ciao!

Uffe
 
Har samma sko och hade liknande problem. Skon hade lite för stor "volym" och halvnumret mindre var klart för små. Använder Rohner trekkingsockor, med en mix av syntet och merino, som är relativt tunna. En hård ca 1,5mm tunn sula avsedd för randonnépjäxor fixade saken.

Är i övrigt inne på samma linje som kjpil, rätt sko till rätt användningsområde och årstid är att föredra, så småningom har man ett antal i garderoben, då kommer nästa problem, vilka ska man välja...

Ciao!

Uffe

Löste det faktiskt helt okej jag med nu. Beställde ett par 43,5 istället och la i min egna sulan ovanpå den som följde med. Satte även i extra "tungan" och då satt de perfekt med en vanlig ullstrumpa. Antar att det är såhär man får göra med sådana skor. Mixtra med olika strumpor samt sulor.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...