Tält för långcykling

Man måste självklart se till sina egna behov.

Jag förstår resonemanget, och har personligen ingen riktig erfarenhet då jag aldrig varit på långcykling. Något jag ser med Hubba Hubba är dels mindre ventilationsmöjligheter och dels kortare. Jag har personligen planerat att vara borta ett år och spendera större delen av min tid i tältet, och om det nu skulle krypa upp emot 300 nätter under det året så har jag nog personligen väldigt gärna det extra utrymmet, trots den extra vikten. Sedan vet jag inte vilka väder och vilka platser du passerar mot Italien, om du beger dig över bergspass eller liknande?

Jag tror helt klart ni andra har mer koll, så ta det inte som att jag "vet" att det är smartare att köpa ett robustare tält, med extra vikt och utgift som följd.

låter som ett bra resonemang. Jag hade väl i framtiden tänkt cykla mer, sitter redan och tänker på att det vore kul att cykla igenom USA, så jag har väl gärna ett tält som håller ett tag. Men jag vet att det kan finnas en viss marginal där ett märke som Hilleberg kan kosta mer för att det är hilleberg, och inte nödvändigtvis prisvärt i jämförelse med t.ex ett hubba hubba tält. Om det de facto är betydligt sämre så antar jag att hilleberg är mer värt.
 
Jag köpte nyss ett Exped tält. Känns väldigt prisvärt men har inte hunnit testa det ordentligt ännu. Finns recensioner på utsidan av Exped Orion och Venus.


/Sanca
 
Jag köpte nyss ett Exped tält. Känns väldigt prisvärt men har inte hunnit testa det ordentligt ännu. Finns recensioner på utsidan av Exped Orion och Venus.


/Sanca

verkar kosta liknande vad ett hilleberg går för, som är relativt lätt att få tag på och det finns bra med information om. Tack för tipset men känns som att hilleberg skulle vara ett säkrare val.
 
Har använt MSR HUBBA HUBBA över 200 nätter i Afrika, precis beställt ett Exped Orion Extreme II (4800:- inkl. footprint och gear loft från http://www.outdoor-discount.com/) jämfört med 7-8000 lax för ett hilleberg. Prisvärt helt klart efter de tester jag läst på nätet.

Man klarar sig lätt med ett Hubba Hubba om man inte ska upp bland snöiga extremare förhållanden, varit i stormar med detta och det har funkat även om jag ibland velat ha ett stabilare tält vilket Orion lär bli.

Lycka till!

Mvh Daniel
 
Har använt MSR HUBBA HUBBA över 200 nätter i Afrika, precis beställt ett Exped Orion Extreme II (4800:- inkl. footprint och gear loft från http://www.outdoor-discount.com/) jämfört med 7-8000 lax för ett hilleberg. Prisvärt helt klart efter de tester jag läst på nätet.

Man klarar sig lätt med ett Hubba Hubba om man inte ska upp bland snöiga extremare förhållanden, varit i stormar med detta och det har funkat även om jag ibland velat ha ett stabilare tält vilket Orion lär bli.

Lycka till!

Mvh Daniel

ok, men ett red label hilleberg har väl samma pris (akto, soulu, unna)? hubba hubba kostade 3.5 ngt va? vet du en bra återförsäljare?
 
MSR HUBBA HUBBA är ett lätt tält som funkar bra i varmare klimat pga innetältet med nät. När det blåser mycket så blir det inte lika stabilt samt att vind och sand kan krypa sig in under duken. Ett grymt tält för de rätta plasterna, varit nöjd med mitt även om det sakta börja gå sönder nu efter allt tältande i Afrika :p.

Liknande tält är tex http://marmot.com/products/limelight_2p

Lycka till med inköpet.

Mvh Daniel
 
MSR HUBBA HUBBA är ett lätt tält som funkar bra i varmare klimat pga innetältet med nät. När det blåser mycket så blir det inte lika stabilt samt att vind och sand kan krypa sig in under duken. Ett grymt tält för de rätta plasterna, varit nöjd med mitt även om det sakta börja gå sönder nu efter allt tältande i Afrika :p.

Liknande tält är tex http://marmot.com/products/limelight_2p

Lycka till med inköpet.

Mvh Daniel

Antar att det är rätt mycket blåst runt alperna, kanske inte helt passande för framtiden, eller?
 
Förstår inte denna fanatism inför Hilleberg. Jag kan säga så här: Jag har säkert träffat 100 långfärdscyklister som är ute på långa resor. Ingen av dem har haft Hilleberg (utom jag själv ironiskt nog) och de har klarat sig bra ändå. Jag antar att du vill ha ett Hilleberg bara för att du är svensk och Hilleberg är svenskt och dessutom de dyraste på marknaden och därigenom bäst. (finns säkert några specialtält som är ännu dyrare men ni fattar). Vad hade du valt om du var född i USA eller Ryssland eller Kina? Inte Hilleberg, troligen. Och du hade fortfarande varit torr och haft ett helt tält, liksom.

Det Hilleberg jag har nu: Den första dragkedjan gick sönder efter mindre än 40 nätter, nu har alla dragkedjer gått sönder och har således varit sämre än mitt Hubba Hubba och ett gammalt Marmot. Kondensen när det snöar är extrem. Droppar varje sekund typ. Polaren som jag var ute med hade under exakt samma förhållanden ett tält helt utan kondens. (Ett Mountain Hardware).

Du betalar massor för märket Hilleberg vilket jag finner onödigt.

Amaya och Erik har cyklat i runt 6 år och säger följade om Big Agnes (Som de använde i bland annat det sjukt blåsiga Patagonien utan problem). :) http://www.worldbiking.info/wordpress/bicycle-touring-gear-list-world-biking/
 
Förstår inte denna fanatism inför Hilleberg. Jag kan säga så här: Jag har säkert träffat 100 långfärdscyklister som är ute på långa resor. Ingen av dem har haft Hilleberg (utom jag själv ironiskt nog) och de har klarat sig bra ändå. Jag antar att du vill ha ett Hilleberg bara för att du är svensk och Hilleberg är svenskt och dessutom de dyraste på marknaden och därigenom bäst. (finns säkert några specialtält som är ännu dyrare men ni fattar). Vad hade du valt om du var född i USA eller Ryssland eller Kina? Inte Hilleberg, troligen. Och du hade fortfarande varit torr och haft ett helt tält, liksom.

Det Hilleberg jag har nu: Den första dragkedjan gick sönder efter mindre än 40 nätter, nu har alla dragkedjer gått sönder och har således varit sämre än mitt Hubba Hubba och ett gammalt Marmot. Kondensen när det snöar är extrem. Droppar varje sekund typ. Polaren som jag var ute med hade under exakt samma förhållanden ett tält helt utan kondens. (Ett Mountain Hardware).

Du betalar massor för märket Hilleberg vilket jag finner onödigt.

Amaya och Erik har cyklat i runt 6 år och säger följade om Big Agnes (Som de använde i bland annat det sjukt blåsiga Patagonien utan problem). :) http://www.worldbiking.info/wordpress/bicycle-touring-gear-list-world-biking/

Låter som att jag kanske ska ta hubba hubba då :) jag förstår din poäng, tror min generella känsla varit att alla säger hilleberg och jag vill inte sitta i en situation där jag ångrar mig. Men har väl nu sett flera som gott i god för hubbahubba och sk a väl kolla vig Agnes också. Slipper gärna punga ut för mycket pengar. Tack för svar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...