Nerför Sylarna med Snowboard

Det är ju såklart upp till var och en om man vill gå själv eller inte.

Uppenbarligen så har ju vederbörande tänkt igenom vad han vill göra och verkar ha siktat in sig på snällare åk. Blir det inte för brant är ju inte heller lavinrisken så stor. Blir det inte för svårt så behöver man ju inte heller vara rädd för att ramla och slå sig.

Jag har gått några turer själv och jag håller med om att det berikar. Men man måste ju också ha säkerhetsmarginaler som heter duga så det blir klart mkt bättre åkning om man är några stycken. Sen ska jag väl säga att ensamma turer har jag gått i fjäll som jag känner till sedan tidigare.
 
Jag åker inte snowboard, men skulle gissa att just där det börjar bli åkbart med snowboard är lavinfaran som störst (25-45 grader). Det säkraste ur lavinsynpunkt är väl att åka riktigt brant :)

Allt beror givetvis på förhållanden och väderhistorik. Själv tycker jag att det är skitsvårt att bedöma, och skulle aldrig ge mig in på det ensam.
 
Nja. Nä. Snowboard flyter ju bättre än skidor så det funkar utmärkt även i mindre branta nedfarter. 20-25 grader e förövrigt ganska brant.

Men visst är det så att åker man snorbrant så är det lite mindre fara med flaklavin. Under en av mina ensamma turer fick jag problem med att jag triggade flera slasklaviner på vägen ned. Som tur var åkte jag på en stor yta så det gick att svänga, köra vid sidan om, svänga, osv men absolut inte något som jag skulle tycka var en bra ide att göra om i fall jag fick välja igen.
 
Trådskaparn'

Ni skriver bra.

Jag ska lägga ni några rader till:

Jag har med både skidor och snowboard åkt ut för branter på 45-50 graders lutning och tyckt att det är förbannat brant. Pistade iofs. Men ja skulle aldrig i min vildaste fantasi åka utför i offpist i samma lutningar (ensam). Jag kommer istället surfa nerför 25-30 grader med brädan ljudlöst och njuta betydligt mer av att känna mig säker i kombination men stora bågar och växla lägga handen i backen.

Några av er pratar om att visa respekt för vänner och släkt. Hur de ska leva med oron...
...men när ska jag få leva? Jag gör det här för min skull ju. Det handlar inte om att "jag gör som jag vill, eftersom det är mitt liv". Jag behöver det här. Vi är fler som gör det. Några förstår säkert.

Jag kör motorcykel till vardags. Lägger ca 1200 mil per år. Varje år dör 40-60st på hoj/år. Varje morgon jag sätter mig på cyllen fylls kroppen av en energi, långt innan jag startat cykeln, som jag inte kan få nog av. "idag ska jag inte bli en av de 60..." Jag är oerhört riskmedveten. Jag lägger stor vikt vid det eftersom jag vill fortsätta köra till jobbet nästa dag, och nästa.

Något som jag kommer få skit för:
Vissa personer jag känner eller kommit i kontakt med är väldigt försiktiga och lite rädda för att, t.ex. åka skateboard, köra på ställ med bilen, klättra i träd, tävla med brossan för att komma först ner i World Cup backen i Åre. Det är nästan uteslutande dessa människor som fruktar katastrofen som också råkar ut för den.

Några av er tänker såklart: "äh, inte en till sån där som tror han klarar vad som hellst! Vi har sett många av den sorten som till slut stupat" Nä! Jag är inte en av dem :)

Självklart förstår jag er som berättar om brister av erfarenhet osv. När jag ska utföra något som innebär en risk börjag jag alltid med att testa nr 1. Sen testar jag nr 2, etc. Jag börjar med det minst riskfylda. Hur gjorde ni själva?

Jag har en lillebror som vill ta MC-kort. Jag berättar för honom att det är nog ingen bra idé. Det är ju så farligt. Visst är det fint...
 
Jag har lång erfarenhet av att åka offpist och har även jobbat med skidåkning i många år så det är av välmening jag avråder dig från att göra det ensam.
25-30 graders lutning är absolut inte säkert! Risken att du utlöser en lavin är betydande även i "moderata" lutningar. Hur lång tid tror du det tar innan de där hemma börjar sakna dig? Hur lång tid tar de innan de larmar? Hur lång tid tar det innan räddningen börjar leta efter dig? Är det dagar eller rent av en hel vecka? Hur som så är det betydligt längre tid än de ca 15 minuter du har en reell chans att överleva på. Att gå på topptur och åka puder är underbart. Att gå på vintertur solo har även det sin charm och kan göras relativt säkert. Men att gå på topptur ensam kan inte vara något annat än ren och skär idioti...
Märk väl att jag inte kallar dig för idiot. Njut av att sova i tält, åka puder långt bort från liftsystemen men se till att göra det på ett säkert sätt tillsammans med vänner eller en guide.
Även de med mångårig erfarenhet och väldigt diger utbildning faller offer för laviner, så det är absolut inte något man ska ta lätt på. Tänk på att utrustning inte räcker, man behöver kunskap om hur man använder den och framförallt kunskap om hur man undviker att ens behöva använda den.
Att ge sig ut och åka puder ensam är riktigt, riktigt dumt och något som jag absolut avråder ifrån!!
 
Nja. Nä. Snowboard flyter ju bättre än skidor så det funkar utmärkt även i mindre branta nedfarter. 20-25 grader e förövrigt ganska brant.

Jo, bräda flyter bättre men man är mer utsatt för att få stopp på flacka partier. Och 20-25 grader skulle jag personligen inte kalla brant på något sätt i samband med utförsåkning. På turskidor eller cykel kanske...

Men visst är det så att åker man snorbrant så är det lite mindre fara med flaklavin. .

Huh? Hur menar du? Jag skulle vilja påstå att det är tvärt om. Dels så lägger man som snowboardåkare mer energi på mindre yta när man svänger vilket gör det lättare att trigga släpp. Dels så fungerar brädan som ett ännu bättre ankare än skidor om det släpper runt åkaren, det är också så gott som omöjligt att komma loss från brädan vilket är ännu en fara.

Ni skriver bra.
Jag ska lägga ni några rader till:

Jag har med både skidor och snowboard åkt ut för branter på 45-50 graders lutning och tyckt att det är förbannat brant. Pistade iofs. Men ja skulle aldrig i min vildaste fantasi åka utför i offpist i samma lutningar (ensam). Jag kommer istället surfa nerför 25-30 grader med brädan ljudlöst och njuta betydligt mer av att känna mig säker i kombination men stora bågar och växla lägga handen i backen.

Ur lavinsäkerhetssynpunkt så är 50grader och uppåt nog faktiskt bättre än 30. Med stora bågar gissar jag att du menar stora, runda svängar vilket även det är sämre ur lavinsynpunkt än korta svängar i fallinjen.
Sen är det ju oftast så att brantare ger större konsekvenser av ett eventuellt fall vilket kan bidra med andra faror.


Några av er pratar om att visa respekt för vänner och släkt. Hur de ska leva med oron...
...men när ska jag få leva? Jag gör det här för min skull ju. Det handlar inte om att "jag gör som jag vill, eftersom det är mitt liv". Jag behöver det här. Vi är fler som gör det. Några förstår säkert.

Jag kör motorcykel till vardags. Lägger ca 1200 mil per år. Varje år dör 40-60st på hoj/år. Varje morgon jag sätter mig på cyllen fylls kroppen av en energi, långt innan jag startat cykeln, som jag inte kan få nog av. "idag ska jag inte bli en av de 60..." Jag är oerhört riskmedveten. Jag lägger stor vikt vid det eftersom jag vill fortsätta köra till jobbet nästa dag, och nästa.

Du verkar väldigt medveten om riskerna med motorcykelkörning vilket förståss är bra.. Jag är dock mer tveksam till om du är lika medveten om riskerna med brädåkning i Sylmassivet.
Inom forskning kring riskperception talar man om något som kallas riskneutralitet. Det kan kort och förenklat förklaras som att om man inte har kunskap om att en risk finns kan man heller inte ta ställning till den.


Det är nästan uteslutande dessa människor som fruktar katastrofen som också råkar ut för den.
Kan du backa upp det där? Jag är nästan säker på att det är osant, men orkar inte leta rätt på några referenser just nu.

Självklart förstår jag er som berättar om brister av erfarenhet osv. När jag ska utföra något som innebär en risk börjag jag alltid med att testa nr 1. Sen testar jag nr 2, etc. Jag börjar med det minst riskfylda. Hur gjorde ni själva?

Själv lärde jag mig om att vara säker i fjällen genom att följa med mer erfarna, många gånger. Tillräckligt många gånger för att lära mig hur lite jag vet...

Jag tycker absolut inte att du ska låta bli att åka upp till Sylarna, åkningen kan vara fantastisk där. Jag hade lite otur med förhållandena förra säsongen och i år kommer jag inte ha chans att åka upp men jag ska dit igen, var så säker.
Däremot så kanske det kan vara läge att se till att hitta sällskap. STF arrangerar och en del guidade aktiviteter i Sylmassivet som kanske kan vara intressant.

Edit: Tomas skrev många bra saker medans jag blev distraherad innan jag han skicka inlägget.
 
kanske ett tips?

Hello. Tänkte ge nåt tips och kanske lite inspiration. Jag har åkt en del bräda i det där området.
Jag håller med både Kaj om att tura själv pga naturupplevelse m.m men också att ta det lite piano i Sylarnaområdet ensammen. här kommer några punkter från mig:

- Jag tycker du ska börja och lägga några dagar nere runt Storulvån först för att träna/värma upp. Toppturspotentialen där är super i snasamassivet och det finns lite snälla och enkla turer där att börja med.

- Fråga på plats om det finns topptursgäng som ska ut på nån tur något åk som du kan hänga på. Det förutsätter såklart att du själv har lavinutrustning och kunskap att använda den.

- Köp nån av topptursböckerna tex friluftliv i jämtland där det finns bra topptursbeskrivningar av jämtland.

- Tänker inte ge mig in på den subjektiva bedömningen av vad som är "brant" men vill bara påpeka att man kan ha väldigt mkt åkglädje och njutning i betydligt flackare än 25 graders lutning och surfa safe!

- sist en lite film om en vecka från i mars. det bästa av världar med storulvån, sylarna, kite. Du ser några av de fina åken men ta inte denna film som nån guide om vad du kan åka utan en inspiration för vad göttigt det kan va där. http://www.youtube.com/watch?v=jto0o1SFfHw

hoppas det blir en god påsk och skynda långsamt!
simon
 
Trådskaparn.

Ärligt talat finns det en del i din tråd som talar för att du inte har jättestor erfarenhet från off pist och lavinriskbedömningar. Läs åtminstone en bok. Jag skulle rek Jimmy Odens Freeskiing - how to adapt to the mountains.

http://www.amazon.com/Free-Skiing-How-Adapt-Mountain/dp/9163313138

Ännu hellre: gå en kurs i lavinkunskap.

Att tala om bedömningar av snöfält och deras efterföljande stabilitet på nätet är ganska svårt. Det är bara en erfarenhet man kan skaffa sig i praktiken.

Så börja praktisera för all del. Kolla snön på din egen gård. Hur ligger den. Jämt fördelad eller har den blåst ihop i vissa hörn. Hur känns snön där? Ändras den över veckan? I så fall varför?
Hur känns snön när du tar i den? Binder den sig eller faller den samman? Finns det snökristaler på träden? Vad betyder det?

Snö är levande, spännande och relativt enkelt. Om man vill. Svårt, farligt och tråkigt om man så vill. Snön blir vad du gör den till.

Börja försiktigt och eftertänksamt. Ju mer du kan om snö desto roligare blir det att åka. Helhetsupplevelsen ökar. Och det blir såklart säkrare också. Att åka själv innebär att det är ingen annan än du själv, snötäcket och berget i samklang som avgör om du kommer levande hem eller inte.

Lycka till med turerna!
 
Jonas P

Man anser som regel att branta sluttningar som + 50 grader inte har lika hög risk för flaklavin som vid lutning på 25-40 grader. Högsta risken för lavin utlöst av skidåkare är vid 38 grader.

Däremot ökar risken för lössnölavin i brantare lutningar.

Hur mkt som är sant i det vet jag egentligen inte. Kanske är det så att riskerna är ett resultat av statistiken. Antar att de flesta åken sker i 25-40 grader och att det där också är flest som triggar ett snösläpp.
 
Jonas P

Man anser som regel att branta sluttningar som + 50 grader inte har lika hög risk för flaklavin som vid lutning på 25-40 grader. Högsta risken för lavin utlöst av skidåkare är vid 38 grader.

Däremot ökar risken för lössnölavin i brantare lutningar.

Hur mkt som är sant i det vet jag egentligen inte. Kanske är det så att riskerna är ett resultat av statistiken. Antar att de flesta åken sker i 25-40 grader och att det där också är flest som triggar ett snösläpp.

Tog några genomläsningar innan jag förstod vad det här syftade till och vad mitt namn gjorde överst. Använd gärna citatfunktionen så blir det lättare att hänga med i svängarna.

Du syftar nog till min kommentar gällande det här
Men visst är det så att åker man snorbrant så är det lite mindre fara med flaklavin.
och jag förstår nu at du menar att risken för en flaklavin är mindre, inte risken med
 
Trådskaparn.

Ärligt talat finns det en del i din tråd som talar för att du inte har jättestor erfarenhet från off pist och lavinriskbedömningar. Läs åtminstone en bok. ...!

Japp, så är det. Jag hänger här för att lära och ta del av era synpunkter. Jag lyssnar på er. Fnyser inte åt era åsikter och kommer troligtvis följa era råd.

Böcker beställda...btw.

-Mange
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...