Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar?

Jag såg att du var rätt lång, 200 cm. Själv är jag 196 cm och har en relativ lång rygg.

De flesta ramryggsäckar går ju att extrautrusta med en ramförlängare. Själv har jag fäst axelremmarna på min Haglöfs Alaska där toppstramarna normalt sitter och satt en extra bygel ca 12 cm upp på ramförlängaren. Funkar bra för mig.
/Niklas
 
När vi ändå pratar avbärarbälten, är det inte meningen att de ska vara styva? Även de som är ledade är ju normalt väldigt styva på en bra säck. Det är ju dom mjuka man får krupp på till slut för att de ge efter och gör att man får all tyngd på axlarna iaf. Alternativt att man får dra åt dom jädra hårt att man får kramp i sätesmusklerna eller vad de heter.

Mvh
Fredrik
 
När vi ändå pratar avbärarbälten, är det inte meningen att de ska vara styva?

Om man bär tungt (25+) är det nog bra med styvt avbärarbälte, men det funkar faktiskt förvånande bra bara med en liten tygflik när man rör sig under 15 kg. Så länge den sitter på rätt ställe:

golite-jam2-back.jpg


Ja, det är ett avbärarbälte (på en Golite Jam2).

Det fina med Vulcans gamla bälte tycker jag var att det var tillräckligt styvt för att bära av bra, men samtidigt inte infäst med en byggnadsställning som vissa andra.
 
Ok, personligen har jag lite svårt för när det inte är riktigt avbärarbälte även runt 10-15kg. Det har varit sådana remmar på mina fotoryggor och jag tycker de funkat sådär. Oftast har det slutat med att jag dragit åt så hårt att jag fått krampkänning och att det stryper blodgenomförseln. Men nu har jag nyligen bytt fotorygga så vi får se hur det blir i framtiden.

Mvh
Fredrik
 
Jämför du en Bergans Atlas/Vulcan med en Arc'teryx Bora och bär tungt vid moderat till brant stigning så garanterar jag att du väljer Boran efter den testen, ju eländigare terräng desto mer kommer du älska en Bora, samma om du springer med säcken.
Just my 2c.
Bergans har sämre avbärarsystem & inte alls lika sköna remmar.
Samt att jag är personligen övertygad om att det inte finns en bättre konstruktion på dämpningen på någon annan säck, vilket leder till att man orkar gå längre.
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=137&all=1
 
höftbälten som inte är tillräckligt styva kommer att hasa ner över höften när det blir tungt. då kommer säcken att trycka mot stussen vilket gör att blodflödet hindras och man blir stum. styvare höftbälten fördelar tyngden bättre och frisvängande sliter än mindre på muskulaturen. vulcan har ett styvt vilket gör att den bärs upp bra. hade den varit frisvängande hade det varit en fullträff.

Bergans har sämre avbärarsystem & inte alls lika sköna remmar.

bergans qss system (alpinist säckarna) är det bästa som jag har testat. problemet är att säckarna väger 4 kg vilket är på tok för mycket.
 
Är du säker på att det inte var höftremmar snarare än avbärarbälten? Skillnaden ligger i placeringen i höjdled.

Nja, det beror ju lite på vem man frågar. Frågar mig så var det ett höftbälte och enligt tillverkaren ett avbärarbälte. Personligen har jag aldrig sett ett fungerande avbärarbälte som är mjukt just på grund av säcken sjunker ner och gör dig stum i de där musklerna som går från höften ner till låret. Det är ju därför det ska vara stumt, så att säcken bärs av mot höftbenen och ingen annanstans. Låsningen på magen ska ju i bästa fall enbart vara till för att hålla ihop avbärardelarna snarare än att att dra åt runt höften.

/Fredrik
 
Jämför du en Bergans Atlas/Vulcan med en Arc'teryx Bora och bär tungt vid moderat till brant stigning så garanterar jag att du väljer Boran efter den testen, ju eländigare terräng desto mer kommer du älska en Bora, samma om du springer med säcken.
Just my 2c.
Bergans har sämre avbärarsystem & inte alls lika sköna remmar.
Samt att jag är personligen övertygad om att det inte finns en bättre konstruktion på dämpningen på någon annan säck, vilket leder till att man orkar gå längre.
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=137&all=1

Hehe nu fick jag mer att tänka på. Vulcanen är den ryggsäck som tilltalar mig mest ur alla perspektiv utom det som kanske är det viktigaste att bärsystemet av dem som testat båda påstås vara betydligt mindre komfortabelt. Jag får fundera några dagar till.

Albin
 
Köp vulcanen, en slitvarg som du har i många år, inga problem med bältet enligt mig. Jag är supernöjd.
 
Jämför du en Bergans Atlas/Vulcan med en Arc'teryx Bora (...)
Bergans har sämre avbärarsystem & inte alls lika sköna remmar.

Berghaus heter märket, inget annat. (Så att det inte uppstår problem om nån vill hitta en).

Hehe nu fick jag mer att tänka på. Vulcanen är den ryggsäck som tilltalar mig mest ur alla perspektiv utom det som kanske är det viktigaste att bärsystemet av dem som testat båda påstås vara betydligt mindre komfortabelt. Jag får fundera några dagar till.

Jag tror att ditt största problem inte är val av modell, utan att överhuvudtaget hitta en som passar din längd. Men det är ju rygglängden och inte kroppslängden som avgör. Arcteryx passar upp till 56 cm rygg, Berghaus storlekar vet jag inte hur de ligger.
 
Shit, blandade ihop Berghaus & Bergans där...
Det ska vara Bergans Viking som jag jämförde med Arc´teryx Bora.
Berghaus Vulcan funkar den verkligen för långryggar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Jackiie Drybags, finns det billigare utomlands? Transportera 6
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
Nzuri 30 L ryggsäck med lock och sidofickor – finns det? Transportera 15
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
helper Önskeryggsäcken finns den? Transportera 0
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
Jörgen Fjaderlatt.se Finns det inga Goretex-brallor utan blixtlås? Transportera 12
mzr Var finns Karrimor? Transportera 3
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
Här finns billiga Lowe ryggsäckar Transportera 2
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
såg Vet någon vilka som säljer ramsäckar Transportera 3
johanberg1_yahoo.se Någon som testat Cactus climbing ryggsäck? Transportera 0
undvall Någon som testat Acapulka? Transportera 2
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
prylManne Haglöfs Climber 50? någon som testat? Transportera 0
Joakim Ambrosson Veolia-tåget den 5:e, någon på det? Transportera 0
Tranan Friluftsvarors Kailua - någon som provet? Transportera 5
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
keski79 Någon som testat nya Haglöfs LIM? Transportera 4
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
DraZ Någon ägare av Atlas i lund? Transportera 1
Onedge Någon som testat Mammut Extreme säcken? Transportera 6
rojo Någon som provat Osprey? Transportera 2
Kamelkungen Någon med erfarenhet av Everest Advance 650 Pro Transportera 1
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Guz Någon med erfarenhet av NorthFace-säckar Transportera 2
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
m99an0jo Någon som testat Victor 7585 Transportera 0
Någon som provat Victor? Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...