Påkalla hjälp i nöd!!!

vad som efterlyses

är anticammouflage. Det är alltid lågförekommnde färger och rök som syns bäst från luften. Därav att mina grejer helst är smutsbruna....
Men att signalera nöd och hjälpbehov tror jag det mest behövs utbildning i. Tre eldar, skott, lampor etc är standardiserad internationell markering.
FRs och UNs ljusblå är en mycket avvikande färg sommar som övriga årstider. Men inte speciellt lättupptäckt från luften i 2-300km fart.....Rökpelare är betydligt synligare, tre eldr på linje lättast IMHO.
Nu när reflexkläder blir all vanligare och fodertyger allt mera allmänt blir i upptäckarfärg skulle jag gärna se ljusblå fodertyger.
Vad tycker ni?
 
Jag tanker sahar. Det kommer aldrig funka att infora ngn sorts generell 'nodvast'. Fast det storsta problemet verkar ju anda vara att se folk i terrangen, inte att sen val nar de ar hittade avgora om de behover hjalp. Detta kanns valdigt sjalvklart och jag ar forvanad av att folk som inte behover gomma sej (dvs jagare) klar sej i kamouflage farger. Manga klader avsedda for bruk i fjallen/bergen/vid klattring etc ar ju faktiskt ratt fargglada, typ rod, bla, limegron etc. Men i Sverige verkar alla vara sa himla angelagna om att se ut som skogsmullar, jfr med i Alperna. En kompis til mej som hade en beige jacka pa en alpin tur i Chamonix fick tom varsta upplaxningen av en fransk guide for att han var 'osynlig'. Men en vast ar val bra, om man nu inte vill ha en fargstark jacka, de dar 'klassiska' fluoroscenrande gula eller orangea reflexvastarna som folk har nar de springer eller cyklar i morker kan man ju kopa varsomhelst. nackdelen ar ju att den tillfor ytterligare ett moment i en antagligen redan stressad situation
 
läste igenom hela tråden och måste säga att man åter igen förvånas över människans tröghet och oförmåga när det gäller att organisera sig och etablera nya normer och rutiner.

vi kan bygga helikoptrar, flyga med dom och lägga ner miljarder på att hålla igång förmodligen en av jordens bättre räddningsberedskaper, men det lättaste, att finna ut ett lämpligt sätt att komunicera har vi inte lyckats med.

heder åt de enskillda initiativtagarna, som kanske tom använder sin fritid för att försöka etablera ett system, men det här borde ju upp ett par snäpp och kablas ut på nationell eller world wide nivå inte minst bör tv ex "anslagstavlan" och liknande vara med och sprida budskapet.

som ni var inne på, det viktiga är väl att också etablera ett mycket särskillt sätt att meddela "jag vill inte ha hjälp" det är väl egentligen den enda signal som piloten i praktiken kan ha någon nytta av.




en sak som inte varit uppe här, som kanske kan vara värd att ta upp, i väntan på helikoptern kan det både finnas resurser och tid över, ett bra hjälpmedel för att se någon från luften är om stockar, stenar eller vad man nu hittar, läggs ut i från naturen avvikande former och mönster.

ex stockar som läggs i en tre eller fyrkant, på vintern kan man trampa upp stora cirklar eller tom skriva sos i snön med hjälp av "stigar".

ryggsäckar mm kan samlas ihop så att dom bildar regelbundna former, som är lätt att urskilja från naturens mer oregelbundna omgivning. att någon ansträngt sig på detta sätt ger också klara signaler till piloten att det förmodligen är dit han ska.
 
Vintertid har jag nog ännu fler färger, ser nästan ut som en tysk...

Aj! Där fick man. :)
Alla klischeer, kom igen nu: taktfast marscherande, med tjock ölmage och med pickelhaube på skallen, latent krigisk, med bara surkålkonserver i ryggsäcken, fotbollsgalen, ...

Tycker det är en bra idé med signalorange väst.

@ Jokkmokk: Är det etablerat med Y- och N-armtecknen i Sverige?
 
Aj! Där fick man. :)
Alla klischeer, kom igen nu: taktfast marscherande, med tjock ölmage och med pickelhaube på skallen, latent krigisk, med bara surkålkonserver i ryggsäcken, fotbollsgalen, ...

Tycker det är en bra idé med signalorange väst.

@ Jokkmokk: Är det etablerat med Y- och N-armtecknen i Sverige?


Jag tänker så här: Flaxande armar betyder jag behöver hjälp och är stressad. Tecknet ges ju utan eftertanke... "Upptäck mig!!!!"
Att stå lugnt och se på helikoptern och göra ett kontrollerat tecken t ex nej-tecknet -en arm uppåt och andra neråt - tyder på att jag inte vill ha hjälp
Y-teckent är ju flaxandets utgångsläge och även förhoppningsvis en invisning på var helikopter kan landa (framför Y-mannen - låt oss kalla det Y-front ;-).

Men har vi fjällräddare Jokkmokk som kan döma av så blir det säkert bäst.

/Patrik, som en gång visat in räddningshelikopter utan att kunna tecken
 
Jag tänker så här: Flaxande armar betyder jag behöver hjälp och är stressad. Tecknet ges ju utan eftertanke... "Upptäck mig!!!!"
Att stå lugnt och se på helikoptern och göra ett kontrollerat tecken t ex nej-tecknet -en arm uppåt och andra neråt - tyder på att jag inte vill ha hjälp
Y-teckent är ju flaxandets utgångsläge och även förhoppningsvis en invisning på var helikopter kan landa (framför Y-mannen - låt oss kalla det Y-front ;-).

Men har vi fjällräddare Jokkmokk som kan döma av så blir det säkert bäst.

/Patrik, som en gång visat in räddningshelikopter utan att kunna tecken

problemet är väl, som jag ser det, att man knappt kan utesluta någonting förutom just ett väldigt unikt och särpräglat tecken, som endast den insatta kan konstruera, typ göra ett kryss med armarna, ovanför huvudet, eller liknande.

om man åker längs en väg och ska möta upp någon som har bett om hjälp är det väl mer eller mindre regel att personen står vid vägkanten och sträcker upp en hand när han ser hjälpen anlända. hur ska man veta att personen som väntar på helikoptern inte använder samma signaleringssystem?
 
Ett av problemen är väl utbildningsbiten. Så länge det finns folk som ringer 112 för att det är strömavbrott så blir det problem med alla typer av signaler.

Dock finns det ju en gräns där det fortfarande är bättre med ett "acceptablelt antal" falsklarm för att verkligen kunna rädda den som är i verklig nöd.

Ett av kruxen i det sammanhanget är väl att det är de som aldrig tar reda på något, eftersom de vet bäst själva, och tror sig kunna vada rapaälven i juni... (Lär inte själv hinna kalla på nöd, men ändå).

Hur skall man nå ut med den kunskap som man enas om är den rätta för att signalera till flyg/räddning? (Fjäll- sjö- eller annan räddning)

Spegel med hål och sikte är väl ett sätt att påkalla uppmärksamhet, som har den fördelen att man måste vara aktiv som hjälpsökare, så risken "passiva misstag" minskar. Dock måste någon i sällskapet var tillräckligt i form samt kunna, förstås. Utbildningsproblemet finns kvar.

/Mikael
 
Så här ska det se ut när man gör Y-tecknet.
Notsignal.jpg


På allvar, jag kan inte tänka mig att N-tecknet är missförståeligt. Att visa ett N skiljer sig avsevärt från allt annat man kan göra med en lyft arm, t.ex. vinka, vifta, spratla eller visa romersk salut, eftersom armarna ska vara diagonala. Armen som är nere hänger inte utan hålls diagonalt ifrån kroppen, ungefär i en linje med den lyfta armen.

Det där med romersk salut kan man nog utesluta i alla fall, hoppas jag.
 
Så här ska det se ut när man gör Y-tecknet.
Notsignal.jpg


henne skulle jag kunna tänka mig att hjälpa med vad som helst, när som helst, det skulle räcka med att hon som tecken vinklade yttersta leden av lillfingret en liten, liten aning mot sig och knappt hörbart viskade komsi, komsi..



På allvar, jag kan inte tänka mig att N-tecknet är missförståeligt. Att visa ett N skiljer sig avsevärt från allt annat man kan göra med en lyft arm, t.ex. vinka, vifta, spratla eller visa romersk salut, eftersom armarna ska vara diagonala. Armen som är nere hänger inte utan hålls diagonalt ifrån kroppen, ungefär i en linje med den lyfta armen.

Det där med romersk salut kan man nog utesluta i alla fall, hoppas jag.


skämt å sido & åter till ämnet; piloten måste ju tänka ur något slags genomsnittsperspektiv och då är nog inte utgångsläget att alla är bevandrade i yes & no tecknande.

varför inte bara helt slopa att vinka och göra tecken om man inte ska ha hjälp, det tycker jag verkar smartare.
 
Aj! Där fick man. :)
Alla klischeer, kom igen nu: taktfast marscherande, med tjock ölmage och med pickelhaube på skallen, latent krigisk, med bara surkålkonserver i ryggsäcken, fotbollsgalen, ...

Tycker det är en bra idé med signalorange väst.

@ Jokkmokk: Är det etablerat med Y- och N-armtecknen i Sverige?
Nä du har nog rätt, min främsta fördom om tyskar rör nog inte deras klädsel, utan deras fixering vid prylar. Fick detta bekräftat av en britt jag nyligen talade med (OK, britter kanske är en aning partiska, m t p "Don't mention the war" i Fawlty Towers), han tog spontant upp att de mest överutrustade svenska fjällvandrarna var tyskar.

För mer empiri i ämnet, vv kolla in sortimentet på globetrotter.de...
 
Visst är ju en medtagen väst bra, oavsett färg, men jag tror fortfarande på en kombination av färg och form.
En stor röd triangel mitt ute på fjället går ju inte att missa.

Material: tunnare tyg av nättyp som till reflexvästar. I varje hörn finns isytt "handtag" av något slag.
Storlek: 3x3x3 meter.
Färg: knallröd.
Användning: triangeln läggs på marken och sätts fast med stenar, skidstavar, pinnar, knyts fast i tre ryggsäckar osv.
Kostnad: ungefär en tjuga per styck.
Transport: packad i en liten påse ungefär som kronans första förband.

Alternativet är ett brett rött band som är tio meter långt. Det kan antingen bara hållas upp i vinden eller läggas i en triangel.

Dessa nödtrianglar kan säljas/delas ut i fjällstugor osv.
Om de istället tillverkas av plast så kan de samtidigt användas som regnskydd (VID NÖD).
 
Min vindsäck är 3x2m och knallorange, den syns om utvecklad och lagd i öppen terräng, men fuktrökspelaren syns på kilometers avstånd......3 eldar syns nattetid lika långt. Medan 3 skott inte hörs i någon helikopter......likaledes med visselpipa, medan spegelreflex av solen syns på mycket långt avstånd.....
Jo jag har prövat i bägge ändarna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...