Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jaha slutatde mötena så tidigt, när började dom tro, hm känner att jag måste plugga på lite, känner du till några bra böcker i ämnet.

Seved

Det är ett spännande ämne och här är en länk där jag hittar massor av kul vetande om perioden.

http://www.mman.us/index.htm


Det blev lite jobb gjort i går och kniven är nu limmad.
Bolstret går i Scagelstil och ska slimmas ytterligare lite till.

Scagel är förvisso 100 år efter Mountain Man eran, men jag tycker det funkar ändå.
Behovet av en basic slidkniv är inte så annorlunda från en epok till en annan.
Det fina med 311 bladet är att det ger en lätt kniv med mycket goda prestanda utan att gå upp till pulverstål.
Rötterna bakåt i historien är ju också ett plus.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5094.JPG
    IMGP5094.JPG
    152.9 KB · Visningar: 1,550
  • IMGP5093.JPG
    IMGP5093.JPG
    147.2 KB · Visningar: 920
Det blev lite jobb gjort i går och kniven är nu limmad.
Bolstret går i Scagelstil och ska slimmas ytterligare lite till.

Scagel är förvisso 100 år efter Mountain Man eran, men jag tycker det funkar ändå.
Behovet av en basic slidkniv är inte så annorlunda från en epok till en annan.
Det fina med 311 bladet är att det ger en lätt kniv med mycket goda prestanda utan att gå upp till pulverstål.
Rötterna bakåt i historien är ju också ett plus.


Mikael

Mycket imponerande Mikael!

Lyckades inte jobba på något av mina projekt igår men jag slant lite på tangentbordet och vips så var det visst en beställning lagd på lite Fällkniven produkter. Det blev en H1 och en WM1. Slank tydligen med ett DC3 och ett DC4 också... Som det kan bli ibland! :)

Insåg just att det är tur att man inte är lika händig som du är för då skulle nog huset svämma över av knivar. ;)
 
Tackar! Jo de är riktigt snygga. Han kan det där med estetik den gode Mr Itou.

Kobeco står för Kobe Company. Stålet kemiska sammansättning är en väl bevarad hemlighet men i praktiska jämförelser med andra superstål som Cowry X, Cowry Y och ZDP-189 så sopade R2 golvet med dem både i fråga om slitstyrka och slagseghet. Det är inte lika hårt som de andra tre, bara runt 62-64 HRC men det räcker tydligen.

Det är vad jag känner till endast två custom-byggare som kör på R2 och det är Hiroo Itou och Kazuyuki Tanaka. Priserna är därför därefter. Jag köpte mina pjäser på den tiden när Mr Itou fortfarande inte hade gjort sig ett namn inom knivindustrin. Av den anledningen så fick jag dem rätt "billligt" trots att de var rätt dyra ;).

~Paul~

Det låter verkligen bra med R2
Jag har noterat vad JKD vill ha för sina Mr Itou modeller idag så jag får nog lov att nöja mig med fina bilder.
Det är bara att gratulera till två riktigt fina kap!


Mikael
 
Mycket imponerande Mikael!

Lyckades inte jobba på något av mina projekt igår men jag slant lite på tangentbordet och vips så var det visst en beställning lagd på lite Fällkniven produkter. Det blev en H1 och en WM1. Slank tydligen med ett DC3 och ett DC4 också... Som det kan bli ibland! :)

Insåg just att det är tur att man inte är lika händig som du är för då skulle nog huset svämma över av knivar. ;)

Ser man på!
De där två vågar jag lova att du får mycket glädje av!
Än så länge är det inte översvämning här, så det får nog bli några till.


Mikael
 
Det låter verkligen bra med R2
Jag har noterat vad JKD vill ha för sina Mr Itou modeller idag så jag får nog lov att nöja mig med fina bilder.
Det är bara att gratulera till två riktigt fina kap!


Mikael
Ja, de är lite dyra. Jag är rätt glad i mina Itou. Santokun, som inte finns med på bilderna, var också på extrapris. Fick även den till ett mycket attraktivt pris.

~Paul~
 
Ser direkt Mikael att det där blir jäkligt snyggt. Bra jobbat.

Det här känns rätt och då brukar det ju bli bra.
Fick bort lite aluminium till och la på lite polering.
Det får vara så här tillsvidare.
Kniven passar både i en Mora 511 plastslida och i F1:ans öppna läderslida.
Det får bli Morahöljet eftersom den passar bra också på jobbet.

Bilderna visar Moran tillsammans med några kompisar från Bark River och Northwoods.

Det här var ett snabbt och kul mellanspel att göra och det fina Uddeholm Arnestålet gör mödan mer än väl värd!


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5095.JPG
    IMGP5095.JPG
    125 KB · Visningar: 3,857
  • IMGP5098.JPG
    IMGP5098.JPG
    144.4 KB · Visningar: 1,498
  • IMGP5100.JPG
    IMGP5100.JPG
    118.8 KB · Visningar: 5,004
Riktigt kul länk Mikael ;) mycket matnyttigt .
Kniven har klara släkt drag med Mounten men kniven med blad formen o hornskaft.

Seved

Ja det är kul med lite välskriven fakta om denna epok.
Green River modellerna tillverkas ju fortfarande och finns att köpa

Bifogar en länk till en "review" av Green River kniven.
Jämförelsen med en Mora no.1 är till Morans fördel.

http://woodtrekker.blogspot.se/2011/11/russell-green-river-hunter-knife-review.html

Hade han haft en 311:a hade det blivit ännu tydligare.
En Green River har 129 mm bladlängd och Mora 311 är 111 mm.
Tjocklek GR: 2,38 mm . Mora: 2,7mm

Mora Bushcraft Force och Black har 120 mm blad och 2,5 resp 3,2 mm tjocklek.

Använder man sig av något av dessa 3 Mora blad får man en mkt duglig kniv av sticktångetyp och väldigt nära originalet från Russell.



Mikael
 

Bilagor

  • hjuk (17)_thumb[1].jpg
    hjuk (17)_thumb[1].jpg
    47.3 KB · Visningar: 805
  • IMGP5102.JPG
    IMGP5102.JPG
    128.5 KB · Visningar: 614
  • index.jpg
    index.jpg
    4.4 KB · Visningar: 650
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.