Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Helt riktigt. Men "shopping ådran" suktar alltid efter dyra saker som man klarar sig utan.

2. Ska bli kul att få hem dom. Skriver någon kommentar när jag testat dem.

3. Mitt sökande får fortsätta, hade varit kul med en 205:a eller liknande.

4. Sådant jag personligen kan störa ihjäl mig på

5. Lägger upp lite bilder på de knivar som hittills tävlar om att få följa med i sommar. Ganska dåliga bilder, tagna med iphone.
1. Ja, det är förstås svårt att undvika :).

2. Kanon, skall bli kul.

3. Som sagt, kika gärna på diverse sajter.

4. Samma här. Att hitta den perfekta kombinationen är lättare sagt än gjort.

5. Det var fina pjäser. De är dock ganska så olika ur anv. synpunkt. Du bör tänka igenom vad du använder kniven till allra mest. Eller kanske att ha med dig två stycken, t ex en utpräglad filékniv och en täljkniv.

~Paul~
 
Tack. Jag tar alltid med mig för mycket grejer när jag ska iväg, vart det än är. För jag vet hur frustrerad jag blir om jag behöver något jag inte tagit med:D.

Det är riktigt, täljkniv har jag alltid med ut i naturen. 3st knivar kanske jag kan få med ändå. Kniven till vänster på sista bilden, P. Holmberg tror jag är favoriten för både fisk och naturköket. På tal om den så har jag en P.H "sjömanskniv" som kanske skulle vara bra på det användningsområdet, fast den är drop point.

Vilka knivar använder du mest på lägerplatsen och vid fisket(om du fiskar)?
 
1. P. Holmberg tror jag är favoriten för både fisk och naturköket.

2. har jag en P.H "sjömanskniv" som kanske skulle vara bra på det användningsområdet, fast den är drop point.

3. Vilka knivar använder du mest på lägerplatsen och vid fisket(om du fiskar)?
1. Fin kniv.

2. Javisst varför inte. Den funkar säkert till det.

3. Det varierar hela tiden. Framför allt beror det på vad jag planerar att huvudsakligen syssla med där ute. Favoriten för tillfället är nog en Gerber A-475. Den har i stort sett allt man kan önska sig i en friluftskniv. Den har en liten kusin (A-400) men den vill jag inte gärna använda eftersom den är i mint condition och ett eftertraktat samlarobjekt.

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives and tools/MinaGerberA400ochA475denstrre.jpg

~Paul~
 
Gerber är ganska bra men tyvärr är deras fastbladares skaft inte alls anpassade till Arktiska behov.
AZOut har en behagligt låg vikt och ett skaft som är vinteranpassat.
 

Bilagor

  • IMGP0308.jpg
    IMGP0308.jpg
    25.1 KB · Visningar: 955
Fällknivar blir det ju lätt i gömmorna

Bara kända modeller även om nog inte alla sett polacken i mitten. Tack för identifikationen Paul!
 

Bilagor

  • IMGP0303_2.jpg
    IMGP0303_2.jpg
    86.1 KB · Visningar: 1,116
Gerber är ganska bra men tyvärr är deras fastbladares skaft inte alls anpassade till Arktiska behov.
AZOut har en behagligt låg vikt och ett skaft som är vinteranpassat.
Haha, jo jag vet att det där med kalla handtag är din käpphäst. Det är inget problem för min egen del eftersom jag inte rör mig så mycket ute i busken på vinterhalvåret. Skulle jag dock behöva en kniv i iskallaste vintern så kör jag självklart på en annan modell. T ex en Erik Jönsson i kolstål som har ett trevligt trähandtag ;) (Bilder sist i inlägget).

EZ-Out är ju en fällkniv och därför blir jämförelsen inte rättvis.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Erik Jönssonkniv.jpg
    Min Erik Jönssonkniv.jpg
    15.4 KB · Visningar: 1,244
  • Min Erik Jönssonkniv, 2.jpg
    Min Erik Jönssonkniv, 2.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,278
Bibblan har Johanssons bok Smid själv, utrustningen är enkel och ässjan värmer. En gammal blåsande damsugare eller en större fön, en bit järnvägsräls, en kubbe, tång, hammare, skyddsglasögon och overall samt arbeshandskar. En eller två plåtburkar till härdningen. Grillkol till ässjan.

Fastblad Gebern står det A423 på, den är från 60-talet.

Paul knivarna skall ju med ut oxså och slidknivar är i vägen för avbärarbältet. Fällknivar kan hänga under skjortan eller förvaras i en framficka. Sen är det väl så att för korvskärning mm är 70g kniv fullt tillräckligt även om onekligen A423ans 234g känns solidare.

Det är alltid grammen som gör kilona.
 
Tack för tipset! Jag har för tillfället en bok om knivsmide hemma, av en dansk tror jag. Bor i lägenhet änsålänge så en egen liten smedja blir nog svårt just nu:p. Tänkte att en sådan kurs kanske var lärorik o kunde ge lite kickstart! Men det kostar ju en slant. Så fort jag har möjlighet så bygger jag mig en egen smedja. Så ingen som har någon erfarenhet av kurs, prisvärt eller ej? Skulle vilja komma över någon liknande gerber själv.
 
1. Fastblad Gebern står det A423 på, den är från 60-talet.

2. Paul knivarna skall ju med ut oxså och slidknivar är i vägen för avbärarbältet.

3. Fällknivar kan hänga under skjortan eller förvaras i en framficka.

4. Sen är det väl så att för korvskärning mm är 70g kniv fullt tillräckligt även om onekligen A423ans 234g känns solidare.

5. Det är alltid grammen som gör kilona.
1. Oj, det var en ovanlig rackare! Den har jag inte sett på bild tidigare. Du gillar ju inte kniven något vidare, kanske dags att göra sig av med den till en behövande? ;)

2. Mina fastbladare sitter antingen vid bältet eller på säcken och är lättåtkomna och inte i vägen :).

3. Fällisar har jag i frontfickan eller i ett Blackhawk-fodral horisontellt vid bältet. Funkar väl. Jag använder inte clipet.

4. Ja, den verkar solid. Min A-475 väger 266 g tillsammans med slidan. Enbart kniven väger 170g. Slidan är mycket tjock och genomarbetad. Faktiskt en av de gedignare slidorna som jag äger.

5. Det kan jag förstås inte anmärka emot :).

Vägde Erik Jönsson fastbladaren. Enbart kniven väger 49 g. Tillsammans med slidan så väger den 89 g. Kniven är så pass diminutiv att den lätt får plats i en normalstor ficka.

~Paul~

PS Tre bilder på min A-475:
 

Bilagor

  • Min Gerber A-475.jpg
    Min Gerber A-475.jpg
    18.3 KB · Visningar: 1,073
  • Min Gerber A-475, 2.jpg
    Min Gerber A-475, 2.jpg
    14.2 KB · Visningar: 1,014
  • Min Gerber A-475, i sin slida.jpg
    Min Gerber A-475, i sin slida.jpg
    19.3 KB · Visningar: 1,013

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...