Ryggsäcksrekommendation för ambitiös nybörjarvandrare?

Bara en liten snäll påminnelse om att hundar måste vara kopplade i renbetesområden och de flesta nationalparker/naturreservat. I vissa fall räcker det att de är så pass lydiga "som om de gick i koppel", i andra fall är kravet absolut.

Jag tycker definitivt du ska kolla begagnatmarknaden, att köpa all utrustning från start innebär ofta ganska mycket pengar om du köper hög kvalitet och nytt direkt.

Ofta säljs saker i paket och då till bättre pris om du "tar allt", så börja med det och komplettera därefter med fler begagnat köp och några nyköp.

Här är exempel på vad det inneburit för mig att handla begagnat istället:
Listar bara de stora, även småsaker har jag köpt begagnat men det har jag lite mindre koll på.

  • Tält: Anjan 2gt ink footprint 4500kr istället för 8000 (utsidan)
  • Ryggsäck: Arcteryx naos 70, 1200kr istället för 4500kr (tradera)
  • Liggunderlax 2st Exped downmat 7 LW, 1000kr istället för 5000kr (utsidan)
  • Skaljacka Tierra goretex 160kr istället för 2500kr (myrorna)
  • Totalt begagnat: 6860 totalt nypris:20 000
Sovsäckar köpta jag nya när det var brak-rea och jag fick två dunsäckar med comfort kring nollan för 2500kr, annars är inga stora köp nya. Det var för knepigt att hitta två begagnade som kunde sammanlänkas, sen är det lite svårt med begagnade sovsäckar då förvaringen påverkar prestandan så mkt.

Sen måste jag erkänna att jag också fastnar i "ha begäret" och man måste inte köpa så pass dyra prylar som ovan, även om jag ursäktar mig med att det var begagnat.

/Gustav
 
Lutar lite mot en Osprey Xenith 75 eller möjligen en Fjällräven Kajka 75 om jag skulle hitta den till billigt pris. Xenithen verkar vara lättare och ha fler smarta funktioner men Fjällrävens kvalitét och hållbarhet brukar vara i hästväg.

Prioritera vikten, ryggsäckens vikt bär du hela tiden och hittar du rätt säck för dig behövs inte en massa stoppning för att den ska sitta bra. Redan Xenith är tung på över 2 kg men Fjällrävensäcken är ett helt kg tyngre, över 3 kg!

En normal Ospreysäck håller tiotals år för en normal vandrare som även har andra intressen som är ute några helger per år och på längre vandring typ vartannat år. De har god kvalitet.

Men jag skulle ha köpt en Alaskan på blocket som tipsades om ovan om du ändå accepterar så här tunga ryggsäckar. Den verkade vara i bra skick och kommer i så fall antagligen att hålla minst lika länge som de andra ryggsäckar du tittar på. En billig och mycket bra ryggsäck som är väldigt flexibel, kan lätt varieras mellan 65 - 90+ liter och vid behov kan bära mycket tungt. Verkar sitta bra på de flesta. Om du gör en sökning kommer du att upptäcka att Alaskan har många vänner på det här forumet.

Annars är ett bra tips att köpa ett par säckar du tror på med öppet köp/fri retur och lasta med vattendunkar eller liknande och gå en timme hemma i köket innan du bestämmer vilken du väljer. En som sitter bra på någon annan kanske inte alls passar dig.

När du skaffar annan utrustning tänk på vikten då med. Du behöver inte jaga det lättaste om du inte vill, men det det är lätt hänt att få en utrustning som väger 4-5 kg mer än nödvändigt och det gör väldigt stor skillnad för hela upplevelsen.
 
Jag kan rekommendera att testa lite olika. Jag testade samtliga som fanns på affären och Osprey Aether passade min kropp bäst. Fjällräven och Haglöfs satt inte lika bra på mig.
 
Ta till volym.

Hej. Nu har jag inte läst alla svaren här, men mitt råd är.
Ta hellre till lite extra i volym. Att en "för" stor säck bara blir ostabil och att packningen skulle skramla runt i den har jag aldrig upplevt, då det oftast är på höjden som säckarna sväller, när man packar. Även om du på första turen inte skall vara borta så länge och inte tänker ha med så mycket packning, så har du inga marginaler till ett annat tillfälle om du av någon anledning behöver får med dig mer. Du kommer troligen inte att vilja ha en hel uppsjö med säckar för varje olika tillfällen. Det finns inget tråkigare är att vid något tillfälle upptäcka att du behöva surra en massa packning utanpå säcken, för då kommer den ostabiliteten som en del menar av för stor säck att uppstå ändå, för det blir svårare att fördela vikten jämnt och samlat, när packning sitter på utsidan. Självklart kan det surras packning på utsidan, och det gör jag ocskå, men grundtanken måste ändå vara att samla så mycket som möjligt, så centralt och jämnt som möjligt och då är ju i säcken rätta stället.
Jag skulle också vilja slå ett slag för ramsäckar, som tyvärr har blivit lite för ovanliga. De väger inte mer och ventilationen mot rygen blir bätter än med de mest välventilerade "anatomiska" säckarna, hur flashiga namn de än har på sin superventilation. Att vikten skulle komma längre bort från kroppen är en myt, utan det är nog snarare tvärt om. de flesta så kallade "anatomiska" säckar jag sett har ju ändå en inbygd ram innuti, och utöver det ett tjockt lager med polstring mot ryggen. De har dessutom en tendens att svälla bakåt, med extrafack baktill på säcken, och det flyttar bara vikt ytterligare bort från kroppen, utan kan du hitta en säck med rymliga sidofickor och som inte har stora fickor mitt bak , kommer du att få bättre viktfördelning och tyngdpunkten kommer närmare kroppen, vilket alltid skall eftersträvas. Den exta vikt den möjligen kan innebära med lite större packvollym är försvinnande liten och de säckarna har nästan alltid ett mer utarbetat bärsystem, vilket dina axlar, och rygg kommer att tacka dig för.
 
Stor är bra

Osprey Xenith 88 liters hade jag i somras på min 8 dagarsvandring i Jämtlandsfjällen. Rymlig och inte trångt i den. Den är ganska lätt, eller i alla fall inte tung.
Jag föredrar att allting ska få plats i säcken, men någonting kan få vara på utsidan för att inte behöva optimera det inne i säcken.
Fördelen med en större är att allting får plats i den. Sedan kan man komplettera med en betydligt mindre säck om man känner för det, för dagstur eller en övernattning.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.