Fredrikshavn - Köpenhamn

Vi har gjort ett antal längre turer i Europa men i år hinner vi bara med en kortare genom Danmark i samband med min pensionering. Vi planerar att ta båten från Göteborg till Fredrikshavn och sedan att cykla på den danska ostkusten genom Jylland och sedan över till Själland och Köpenhamn alternativt Helsingör tillbaka till Sverige.

Har sökt på nätet efter info om denna tur men med ganska magert resultat och hoppas att någon här på utsidan ska kunna ge oss lite tips och ev. länkar.
 
Har cyklat där lite både förra och detta året, och förra året var jag ute med en vän som bor där, och han använde någon sorts karta för att hitta vindskydd o.s.v. Det var mycket smidigt och vi sov på ett par riktigt fina ställen. Du kan hitta den på udinaturen.dk
Det finns en meny där ovan karta, så kan du klicka i "fri tältning" / "stor lägerplats" / "liten lägerplats". Alla dessa ställen medför så som jag förstod det rättigheter och skyldigheter liknande allemansrätten så är ju trevligt.
 
Overnatning i det fri

Det finns massor av cykelleder i Danmark. Rikstäckande, regionala och lokala. Mitt tips är att svänga förbi turistinfo i Fredrikshamn. De bör ha bra koll på Jylland. Våga köra lite utanför riksleden. T ex en sväng till Djursland eller Samsö. Går båt även till Själlands Odde från Århus och Ebeltoft om det kniper med tid och ork.
För camping skaffa boken Overnatning i det fri. 1000 gratis eller billiga tältplatser bortom campingarna.
God tur.
 
Nu har förhoppningsvis redan Bengt Falke fått en trevlig cykeltur genom Danmark.

För några år sedan gjorde jag och en kamrat en tur Öresund runt på cykel, och sträckan från Helsingör ner till Köpenhamn kan jag verkligen rekommendera. Den kallas ju Danmarks Guldkust, många överdådiga hus längs vägen, men vi kom också in i små skogspartier.

Jag skulle absolut rekommendera den här sträckan också. Den perfekta avslutningen hade ju varit att cykla hem till Malmö över bron, men det får bli tåget istället.

Man cyklar ganska avslappnat från Helsingör till Köpenhamn på en dag, hinner med några öl eller glass längs vägen också.
 
Guldkusten - där ser man hur olika man kan tycka....gillade inte alls den sträckan....bitvis på bilväg med en massa trafik..nej nej, inte bra och inte så mycket kust fick man se heller som man hoppats
 
norr om Helsingör är det en del trevliga cykelpartier nära vattnet iaf norr om Hellbæck men överlag föredrar jag att cykla nån kilometer in och dra rutten genom olika skogar och småvägar. Just mellan Helsingör o Köpenhamn är det ju ofta byggt ända ner till vattnet
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...