Handledsskydd eller inte?

Lätt handledsskydd, poängen är ju att man ska bryta armen istället för handleden vid en kraftig smäll. Gissningsvis är även axeln starkare än handleden. Morsan har precis fått byta sin handled, inte till följd av snowboard dock, och jag har fått agera privatchaffis i en månad nu och vad jag förstår så beräknas det väl inte vara klart förrän till sommaren.

/Fredrik
 
Jag använde handledsskydd första gången jag åkte, men har inte gjort det sedan dess. Min erfarenhet är att desto lägre fart, desto ondare får jag. Har dock aldrig haft några problem med handleden, men har känt av hur det sliter lite på "handflatekuddarna" (?), vilket jag förmodligen sluppit om jag haft ett styvt handledsskydd.
Det jag tycker är obehagligt är vinkeln de flesta skydd är utformade i, jag anser att jag faller bättre om jag kan ta emot mig på rätt sätt. Dessutom är det obekvämt.
Det skydd jag har haft stor glädje av är vadderade knän i skalbyxorna, det är något jag rekommenderar!
Sen att sätta en kudde där bak, om det kunde göras mer praktiskt än med ett läderbälte så skulle jag nog vilja testa i alla fall.
Sen, till sist, hade jag inte levt idag utan HJÄLM!
 
Jag tycker handledsskydd känns både överflödigt och obekvämt, handskar som sitter bra sitter inte bra med handledsskydd, det är min erfarenhet..

På snowboardgymnasiet så krävde dom att vi hade hjälm och rekommenderade ryggskydd, handledsskydd var inte riktigt på tapeten.. Och fördomsfullt nog så känns det som att dom som bryter handlederna är nybörjare som står upp, faller och tar emot sig på händerna, är man en mer van åkare med bättre balans så känns det inte som ett bekymmer.. Då brukar det gå lite snabbare när man faller och det är andra delar av kroppen som är utsatta..

/ Tomas, tidigare elev på Vännäs snowboardgymnasium, åker numera telis.. utan handledsskydd.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...