Fuktbindande lager inuti tät lättviktsbivi

När jag Googlade på information om VBL-konceptet hittade jag ett inlägg på Scandinavian-hiking där författaren i förbigående nämner en teknik som går ut på att täcka en dunsovsäck med en syntetisk säck för att hålla den inre dunsovsäcken i ett relativt torrt tillstånd. Författaren, som själv känner sig tveksam till denna strategi och menar att ett system innefattande en VBL är överlägsen, menar att det i detta upplägg är meningen att fukten ska transporteras genom dunsovsäcken och kondensera i den syntetiska säcken som alltså offras som fuktbindare.

I en kommentar till bloggtexten påstår en finsk bloggläsare att detta faktiskt fungerar utmärkt under kalla vinterförhållanden.

I videon jag länkade till används en bomullstygponcho istället för en syntetisk säck.

Det är märkligt med dessa finnar och tyskar som inte förstår sig på vintercampandets fysik. De kanske producerar sina Youtube-produktioner och bloggkommentarer i ett berusat tillstånd.

Här verkar det som att de övre lagret som offras måste ha tillräckligt isolerande effekt i självt för att det ska fungera och då blir det oundvikligen tungt och otympligt och antagligen inte aktuellt för min del.
 
Daggpunkt

Någonstans på vägen ut från sovsäcken så möter den fuktiga varmluften daggpunkten (temperaturmässigt) och då uppstår vattendroppar. Teoretiskt borde det vara så att om man har ytterligare en sovsäck av syntet så kan daggpunkten hamna i syntetsäcken och då får man en blöt syntetsäck att ta hand om i stället för en blöt dunsäck. Huruvida det är särskilt mycket bättre kan man väl diskutera eftersom man då får två säckar att släpa på
 
Provade konceptet med två sovsäckar på några vinterturer, en tjockare i dun innerst och en tunnare dunsäck ytterst. Efter bara några dagar började den yttre säcken tappa loftet betänkligt och kändes mer som en blöt tubsocka i slutet på turen, den inre behöll sitt loft och kändes torr hela tiden.
Antar att daggpunkten hamnade i den yttre säcken. Kanske bidrar mellanrummet mellan säckarna till att fukten kondenseras.
En blöt sovsäck är rätt svår att torka på en tälttur.
 
Kondenserar i vart fall.

Antar att daggpunkten hamnade i den yttre säcken. Kanske bidrar mellanrummet mellan säckarna till att fukten kondenseras.
Du får kondens med eller utan mellanrum, på nåt ställe på väg ut genom dunet så bildas kondens på grund av att varmluften möter kall luft. VBL är ju vettigt ur den synpunkten att man avger ingen fukt till den omgivande luften och således finns ingen fukt som bildar kondens när värme möter kyla!
 
Ni som använder VBL - hur torkar ni understället ni sover i som jag antar är ganska fuktigt när ni vaknar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
(...) en teknik som går ut på att täcka en dunsovsäck med en syntetisk säck för att hålla den inre dunsovsäcken i ett relativt torrt tillstånd. Författaren (...) menar att det i detta upplägg är meningen att fukten ska transporteras genom dunsovsäcken och kondensera i den syntetiska säcken som alltså offras som fuktbindare.

I en kommentar till bloggtexten påstår en finsk bloggläsare att detta faktiskt fungerar utmärkt under kalla vinterförhållanden.

I videon jag länkade till används en bomullstygponcho istället för en syntetisk säck.
(...)
Här verkar det som att de övre lagret som offras måste ha tillräckligt isolerande effekt i självt för att det ska fungera (...)

Du är här själv inne på skillnaden mellan en yttre sovsäck och ett tygskikt med försumbar egen isoleringsförmåga.

Med en enkel sovsäck sker hela temperaturfallet inne-ute inom sovsäckstjockleken, ner till (i det närmaste) utetemperatur på sovsäckens utsida. Daggpunkten hamnar därmed någonstans däremellan, dvs inne i sovsäcksfyllningen.

Med en tvådelad sovsäck faller temperaturen genom bägge skikten, och med rätt fördelning av resp. isoleringsförmåga kan man hoppas på att daggpunkten hamnar i det yttre.

Ett extra tyg isolerar i praktiken ingenting och flyttar därmed inte daggpunkten bort från den inre säcken.
 
Jag håller VERKLIGEN med om teorin bakom en vbl. Jag tror att kroppen avger fukt under natten och om det är minus inne i tältet bör fukten fälla ut i is inne i säcken. MEN frågan är om det har någon praktisk betydelse. Det borde bero på två saker: hur mkt man svettas/ångar och hur lång turen är. Själv har jag inte vintertältat mer än fyra nätter innan jag fick en stugnatt där säcken kan torka. Idag var jag i annat ärende i stockholms friluftsbutiker och frågade då efter deras mest erfarne vintertältare och sovsäcksexpert. Jag var på xxl, naturkompaniet, addnature, north face haglöfs och alewalds. Några var förstås inte så erfarna men en hade gjort en 4 v vintertur, en flera 2veckors och 2 hade gjort veckoturer. Ingen av dessa hade hört talas om VBL. Ingen. Alla höll med om teorin men hade inte upplevt något i praktiken. Just deras erfarenhet är ju inte så viktig men sovsäcksförsäljarna träffar ju oss vintertältare och pratar om turer och erfarenheter hela dagarna. Trots detta hade INGEN hört talas om ett problem med is som ackumuleras inne i säcken.
Min fråga är om någon här på utsidan har upplevt dessa problem? Jag förstår teorin men i praktiken. Och isåfall efter hur många nätter?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Boken Löparens Hjärta handlar om en snubbe som bodde i en kåta utanför Åre i 4 år. Han beskriver precis det problemet med att kondenspunkten hamnade inne i dunsäcken och gjorde den blöt. Hans lösning var också en tunn syntetsäck utanpå som blev blöt istället och som var bra mkt lättare att torka (han hade eld såklart så kunde torka sina grejer)

Jag har också bara läst om problemet att dunsäckar på längre färder blir så mättade av fukten som ansamlas att de bara blir tyngre och kallare efter hand.
Enligt en instruktör på Svenska överlevnadssällskapet som jag frågade om detta så fanns inte problemet förr - inuiter t ex använde tjocka pälsar som sovsäckar, och fukten samlades längs stråna i pälsen och frös. På morgonen var det bara att hänga upp pälsen och lappa till den med en käpp och så föll iskristallerna av.
 
Provade konceptet med två sovsäckar på några vinterturer, en tjockare i dun innerst och en tunnare dunsäck ytterst. Efter bara några dagar började den yttre säcken tappa loftet betänkligt och kändes mer som en blöt tubsocka i slutet på turen, den inre behöll sitt loft och kändes torr hela tiden.


Hur länge hade du varit ute när syntetsäcken blev en våt (frusen?) socka? Verkar som att vissa kan vara ute i flera veckor utan dessa problem (eller märker kanske inte att de händer)?
Mitt sovsystem är också dun + syntet. Hur många dagars vintertältanda de ska det vara för att du ska tycka att det är värt med vbl?

Btw, den utmärkta filmen "löparen" om Markus Torgeby ligger på svt: https://www.oppetarkiv.se/video/8243421/loparen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsanders Sovsäckssytem - tjocka säcken inuti eller utanpå? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.