Fuktbindande lager inuti tät lättviktsbivi

Jag såg en tysk Youtubare som hade avhjälpt kondensationsproblemet i en billigare Salewa bivvy genom att linda in sig själv i en polsk plash palatka, alltså typ en kraftigare tältduksdel i tyg motsvarande ett knäppetält. Duken fungerar som en fuktbindare, och verkar göra bivvyupplevelsen något behagligare. Problemet med lösningen är att duken är tung som tusan. Om man tänker sig en situation där man är begränsad till att använda sig av en billigare bivvy som inte andas, eller andas dåligt, så undrar jag om det finns en lättillgänglig, någorlunda lätt och kompakt "liner"-lösning som dels fungerar som ett fuktbindande lager som senare går att torka och som inte har en nedkylande effekt när den blir lätt våt.

Skulle en sovsäcksliner i microfleece eller liknande att fungera?

Länk till videon där den bivvy/plash palatka-kombon demonstreras: https://www.youtube.com/watch?v=FdxvVntN9FU
 
Har du en tät liner i din sovsäck så sover du vått och varmt.

Är det torrt väder ute kan du torka dina sovplagg och din vrängda liner.

Vid kyla kan du frystorka dina sovplagg, borsta bort iskristallerna och dito med din liner.

Ett lätt och billigt sätt att pröva är med en stor plastsäck i sovsäcken, trädgårdsavfallssposäck är den största jag hittat.

Alla trivs inte med halkan och våta sovplagg. Extraarbetet etc.

go tur
 
Jag är bekant med VBL-konceptet men det var inte riktigt det jag undrade över. Utgångspunkten i det tilltänkta scenariot är att man är begränsad till att använda sig av ett relativt tätt, yttre lager i form av en budgetbivvy. Jag söker här efter ett material att ha mellan det relativt täta yttre lagret och själva sovsäcken/det värmande lagret. Jag vill alltså att merparten av fukten ska färdas genom det värmande lagret och fångas utav det fuktbindande lagret.

Frågan handlar alltså inte om en strävan efter att konstruera att superduperoptimalt sovsystem utan om göra en halvdålig lösning med en känd brist något mindre oangenäm.

Jag _är_ medveten om att det existerar sovsäcksöverdrag som andas men i det tilltänkta scenariot utgör de av tillgänglighetsskäl inte ett alternativ.
 
Vad väger bivyn , finns ju enmanstält som inte ens är dyra på 1.5kg aka Jack wolfskin Gossamer/Snugpack Ihonesphere och Stratospehere.
 
ullfrotté?

Ull ligger kanske närmast ditt koncept, dvs att absorbera rätt mycket fukt utan att kyla. Jag har sovit i ullfrottéunderställ, dunsovsäck och bivacksäck på snö/is och minusgrader, i någon vecka i stöten utan att det blev problematiskt med fuktansamling i sovsäcken. Ullunderstället hjälpte avgjort till, men också att sova på "äggkartong" (typ z-rest). Nattkondensen frös i "groparna" och det var bara att skaka ut underlaget på morgonen. Samma med bivybagens insida. Sovsäcken vädrades ut (om vädret tillät) direkt på morgonen, när den fortfarande var kroppsvarm, och ullunderstället fick torka en stund på kroppen, utan att det blev för obehagligt.

VBL kanske är nödvändigt på långa polarturer, men jag tyckte själv det var hemskt när jag testade, och en veckotur i måttligare vintertemperaturer gick det som framgår av ovanstående att klara fint utan.
 
Vad väger bivyn , finns ju enmanstält som inte ens är dyra på 1.5kg (...)
Jag har sovit mycket i bivack och dylikt, men på vanlig vandring tänker jag numera som du - åtminstone sedan fullvärdiga enmanstält blivit lika lätta som fullvärdiga bivacksäckar (dvs de som både "andas" och är vattentäta, därmed sydda av relativt tunga membranvävar).
Men det är inte alltid man sover på ställen där det går att få upp ett tält, så visst har bivacksäck sitt berättigande på vissa sorters turer :)
 
Skaffa en lättviktspresänning (2*3m väger 300g)och ha som en tarp/tipi fukten kommer att lägga sig på insidan av den. Ha bivin öppen blir det kallt om ansiktet så lägg t.ex. ex fleecefilt över ansiktet som kan samla upp fukt.
 
Jag är bekant med VBL-konceptet men det var inte riktigt det jag undrade över. Utgångspunkten i det tilltänkta scenariot är att man är begränsad till att använda sig av ett relativt tätt, yttre lager i form av en budgetbivvy. Jag söker här efter ett material att ha mellan det relativt täta yttre lagret och själva sovsäcken/det värmande lagret. Jag vill alltså att merparten av fukten ska färdas genom det värmande lagret och fångas utav det fuktbindande lagret.

fel resonemang - din resonemang är receptet för att bygga mögelhus.

fuktbromsen/fuktspärren skall vara så nära värmekällan-kroppen som möjligt och innan det har tappat speciellt många grader i temperatur.

Att pyssla med sådant i den kalla ändan så är allt redan försent och all fukt redan avgett på vägen ut till utsidan.

Önskvärt är att fuktgenomsläpp skall öka ju längre ifrån kroppen/varma sidan genom lagren på säcken man är och tätast för fuktgenomsläpp närmast kroppen/varma ytan.

så gjorde man på gamla frysboxar med stenullsisolering med en fukttät stålplåtsmantel ytterst mot rummet (vilket i sovsäckssammanhang motsvarar närmast mot kroppen) och lätt fuktgenomsläppliga väggar och inredning (i trä och spånmaterial) så att fukten samlade på den kallaste delen där kylslingorna gick och samlade på sig frosten och resten höll sig fuktfritt

man måste jobba med naturen - inte mot denna....

mättnadsånghalten vid varm 35-gradig fuktig är ca 35 gram fukt per kubikmeter luft, medans mättnadsånghalten för 0 gradig luft ca 5 gram per kubikmeter.

När man kyler 35 grader fuktmättad luft till 0 grader så kommer ovillkorligen ca 30 gram vatten per kubikmeter att fällas ut som kondens, dimma/imma

Och det är detta som händer i temperaturgradienten från huden (ca 35 grader), genom yllestället (32-28 grader) sovsäcken 28 - 0 grader och under hela den sträckan avsetts det vatten på materialet som finns på vägen och varje temperaturpunkt distribuerat efter tjockleken på loftet- och mest fukt förstås närmast kroppen.

- Att göra något med en svepning utanför sovsäcken i 'fuktabsorberande material' (och sovsäckens ytan kanske blir +5 grader istället för 0) har väldigt liten betydelse medans en lining som blockerar fuktens förflyttning mellan yllestället och sovsäckens loft är nästan hela grejen.

Dessutom i fallet med användning av fukttät lining så är det bara temperatursänkningen mellan 35 - 28 grader som avger flytande fukt där (ca 8 gram per m^3) och absorberas lätt av en sugande ställ som ullfrotte-ställ, - inte de ca 2-3 gånger större mängden fukt (i vikt räknat) som skulle fastna i loften om man gick hela vägen ned till 0 grader genom säcken och betydligt svårare att torka ut igen
 
fel resonemang - din resonemang är receptet för att bygga mögelhus.
fuktbromsen/fuktspärren skall vara så nära värmekällan-kroppen som möjligt och innan det har tappat speciellt många grader i temperatur.(...)
Detta är så självklart, att jag inte ens läste TS ordentligt, utan utgick ifrån att hen sökte ett fuktabsorberande (men ånggenomsläppligt) innersta lager...
 
OK. Så för att sammanfatta: om man är begränsad till bruket av en generisk budgetbivvy som kostar ett tiotal euro och väger några hundra gram och typisk sett inte andas särskilt väl och vill ha en något angenämnare sovupplevelse så bör man i sitt ullunderställ omsluta sig i en byggsäck innan man lägger sig i sin sovsäck.

Jag medger att en byggsäck faktiskt uppfyller mina krav på tillgänglighet, prisvärdhet och förhållandevis låg vikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsanders Sovsäckssytem - tjocka säcken inuti eller utanpå? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.