Invändig tät sovsäckspåse

Jag provade min helt täta sovsäckspåse igår:
http://www.outnorth.se/exped/vbl-linerbag-ul

Och utanpå sovsäcken hade jag en stor Gore-Tex säck. Det var ca -10 grader, och jag tyckte verkligen om det, det blev varmt direkt, jag behövde inte värma upp säcken med kroppen som jag annars måste göra, och så sov jag med dragkedjan nerdragen till hälften på sovsäcken annars blev det för varmt. Bivybagen hade jag över hela kroppen lätt åtsnörd runt halsen. Jag sov i strumpor och underställ i ull. Jag sov kanon hela natten och till min förvåning kände jag mig helt torr på morgonen. Det kändes inte på någotvis plastigt, jag hade ju understället mot kroppen. Det är definitivt något jag kommer köra med i fortsättningen på mina vinterturer.
 
Fantastiskt att 1,5 dl inte känns i understället. Så utan liner och väldigt kallt samt ingen möjlighet att torka sovsäcken så fyller man på den med 1,5 dl/dygn ?

I princip ja. Det gäller ju inte bara sovsäcken, utan även kläderna. Så är man i på expedition i polartrakter så är det vad jag förstått inte helt ovanligt med en plastoverall under kläderna.
 
Lite OT här, men apropå kroppens avdunstning, så har jag kontrollerat med mig själv flera gånger, att bara genom att ta ett riktigt varmt bad i badkaret under nån timma så kan kroppen göra sig av med över ett kilo vätska. Det motsvarar väl 1 liter ungefär då.

Ganska fashinerande tycker jag att man kan bli av med så mycket så fort under vissa omständigheter.
 
Nästa gång du sticker på vintetur eller det räcker ju med hösttur och lite plus.Väg sovsäcken före och efter så ser du.

Denna diskussion brukar komma upp med jämna mellanrum, minns jag helt fel om jag fått för mig att någon av utsidans medlemmar utfört mätningar på hur mycket fukt sovsäcken absorberar under ett par nätter, antagligen en sådär 8-10 år sedan?
Har försökt hitta den diskussionstråden men misslyckats.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.