Dubbla sovsäckar - vilken effekt

Har en sovsäck -10 och en till -1
Sen har jag en sommarsäck/täcke +15
Sommar säcken är rymlig så jag tänkte att man kunde kanske
ha den utanpå någon av de andra säckarna (främst för benen och en bit upp)
Frågan är hur många grader extra den kan tänkas ge på -10 resp. -1 säckarna?
Och kanske också hur räknar man fram sådant?


En extra fråga: brände hål på ungefär 5cm på yttertyget på en sovsäck - skulle
spinnakertejp kunna vara lösning på någotsånär permanent lagning?
 
Nånstans har jag sett en grov jämförelse temperatur - sovsäckens ”loft”(tjockleken på isoleringen). Borde gälla hyggligt även för dubbla säckar.

Spinnakertejp är en hygglig lösning.
Men jag föredrar att limma fast en lapp med liquisole. Klistret på tejper kan/brukar ge upp så småningom.
 
En annan faktor är sovsäckens konstruktion. För att en ”vintersäck” skal fungera måste den sluta tätt runt ansiktet/huvudet och gärna ha tätande krage invändigt. Detta för att inte pumpa in kall luft vid minsta rörelse, och vi rör oss mkt i sömnen.
 
Minst lika viktigt för att en vintersäckskombination skall fungera är rätt teknik före. Samt varm sovsäcksmössa inne i säcken.
Vad du har under dig är lika viktigt som loftet ovan dig.

En vintersäck brukar bli väsentligt lättare än en kombination.

Skall du vara ute mer än fyra dygn råder jag dig att lära dig sova inne i en fuktspärr i sovsäcken.

go tur
 
Som Silenhag är inne på så är ett problem med dubbla säckar förslutningen runt ansiktet, som inte blir lika effektiv som med en enda riktigt konstruerad vintersäck. Jag har testat olika kombinationer som vintersäckar, det är svårt att säga hur mycket varmare det blir, men viss förbättring gör det naturligtvis.

Med dubbla säckar så kommer även den övre säcken att trycka ihop loftet något på den undre, vilket ger tappad effekt. Det är så många faktorer som påverkar att jag skulle säga att det är omöjligt att räkna på teoretiskt, man får prova sig fram.
 
För mig har det inte heller fungerat bra med dubbla på vintern. Dels för att de antagligen komprimerar varandra och dels för att kragen och huvan blir för klen. Skaffade en riktig vintersäck (WM Puma GWS + fuktspärrpåse) förra vinter och det är enorm skillnad även om de två säckarna jag förut försökte kombinera i teorin tillsammans har samma tjocklek / loft som vintersäcken har.
 
Temperaturgränser:
-10 och +15 borde fungera ned till -20.
-1 och +15, någonstans mellan -5 till -10.

Som många redan påpekat så är det viktigt att se till att den inre sovsäcken inte trycks ihop av den yttre. Det beror dels på storleken på sovsäckarna men även storleken på användaren.

Jag som är kort och smal och har allt som oftast inga problem med att använda två sovsäckar i varandra. Använder jag exempelvis Ajungilaks (nu Mammut) vintersovsäckar är det nästan en förutsättning med två sovsäckar i varandra eftersom de är så otroligt rymliga.

Vad gäller huva och krage beror det helt och hållet på hur sovsäckarna är utformade och hur de passar i varandra. Du kan alltid förstärka med mössa och balaklava.
 
I Caravan's Combi de Luxe hade inte yttersäcken någon huva alls,
den hade ett blixtlås som anslöt runt hela innersäckens utsida strax nedan huvan.
Men de var ju konstruerade för vinter-dubbelanvändningen och alltså inget hemmahopkok...
Resten av tiden/året räckte innersäcken själv, möjligen med en silkesliner.
/Odd
 
Har kört med dubbla sovsäckar vintertid. Inre i dun, yttre i syntet. Inre -1 C för herrar, yttre ca 0. Låg ovanpå exped downmat ul 7. Sovit i -30 utan minsta huttring. Sov i ullunderställ, mössa o vantar.
Sammanlagda vikt på sovsäckarna ca 1600 g.
 
Tack för alla svar. Nu är det inte så att jag ska ut i smällkalla vintern, utan mer om man ska ut här i närheten av Göteborg där det egentligen sällan är speciellt många minusgrader men det kan ändras under natten och mitt sällskap är lite av den frysna typen. Själv har jag sovit i -10 säcken i bara strumpor och t-shirt när det varit -10 och en natt i en +10 säck medkläderna på och jackan ovanpå när det var -5.
Så det som var tanken att om det ger nåt att ta med den extra sommarsäcken
och det låter ju som att det gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
Razzle-Dazzle Dubbla sovsäckar Bo och sova 2
ekunwod Dubbla sovsäckar igen Bo och sova 4
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
chilehead Dubbla liggunderlag Bo och sova 7
flanell hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck Bo och sova 37
falken16 dubbla liggunderlag ?? Bo och sova 4
niking Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL? Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.