Jerven Fjällduk

Skall bevisas

Ryggåstält är vindkänsliga. Uppsättningen verkar bökig i förhållande till det lilla skyddet som erbjuds. Vad är tanken med det, ska det gömma en jägare? Lägga stenar mot tältduken är inte så smart. När vinden ruskar ett tält så är det stor risk att väven slits kraftigt om vinden får tältväven att ruska mot stenen. Jämför med en segelduk som ska beslås snarast efter man tagit in ett eller flera rev.
Om man ändå vill ha ett slags tältfunktion är det inte bättre med ett riktigt tält? Vill man minimera kondens så är det ett tält med dubbla vävar som gäller.
Vill man ändå ha skydd utan ett vanligt tält så förefaller en vanlig tarp vara enklare.

Ibland är det så att saker skall bevisas och jag kan tänka mig du har rätt. Ett HB tält utan innertält är oftast den enklaste lösningen på det enkla väderskyddet om man ska ta bort vikt.
 
Vi som har fler årsringar minns ännu tiden med ryggåstält i fjällen, de var av bomull och 2p vägde så där 3,8 kg, torrt.
De rörde sig en del i vinden men de gav regnskydd om impregnerade och lä.

När thermotälten kom blev ett som Tarfala III på 3,6 kg med dubbla stora absider en fenomenal nyhet.

Järvenduken som tält är som de tubtält jag brukade i nära 25 år. Trångt och kryp in och ut.

Men poncho och tält i ett fungerar bara om det är torrt vid tältslagning och brytning. Annars blir du våt.

go tur
 
Förstår inte heller finessen. Jervenduken är ju inte särkilt lätt. Kollade på Hunter. 1500 g. Vad ändstyckena väger står inte. Dyr också 2990:00 +1650:00 för ändstyckena (nu på rea för 799:00). Vad är det jag inte fattar?
 
Fotograf

Som naturfotograf får man i vissa fall vänta i timmar och det kan vara minus 20 - 30 grader då är det trevligt med en Jervenduk med isolering och som dessutom står emot fukt! En Tarp eller Poncho tillför ingen direkt värme.

Att kunna spänna upp duken som ett litet tält när tillfälle gives är ingen nackdel tycker jag. Det finns inte en lösning för alla, vi har olika idéer om saker och ting. För tillfället tycks det råda en vikthysteri, inget får väga något utan alla tävlar om att ha den lättast ryggsäcken m.m.

I Norge får man inte starta hund slädrace om man inte har en Fjällduk i släden. Det är ju vid speciella tillfällen som man använder detta, normalt använder jag också Hilleberg och Jack Wolfskin tält.
// Gustav
 

Bilagor

  • 30266415382_baaa979413_b.jpg
    30266415382_baaa979413_b.jpg
    95.9 KB · Visningar: 1,429
  • 417102&width=570&height=379&zwidth=570&zheight=379&x=287&y=191.jpg
    417102&width=570&height=379&zwidth=570&zheight=379&x=287&y=191.jpg
    62.2 KB · Visningar: 1,281
Ja DET fattar jag ju.Ser ganska mysigt ut t.o.m.
smilie.gif

Men jag fick intrycket att det är som alternativ till tält den diskuteras här i tråden. Men det kanske var jag som missuppfattade.
 
  • I skogsmiljö kan man med hjälp av en Jerven Thermo skapa ett isolerat, vindtätt skydd med en hammock som ryggstöd på 1-2 minuter på följande sätt. (Bifogad bild) Thermo har liksom Original måtten 1,4m x 1,4m. Det som utgör den "onödiga bredden" (om man analyserar säcken som en sovsäck) ger användaren full "sitthöjd" när säcken är uppspänd som ett "sitta i skydd."
  • Som sovsäck/bivack fungerar Thermo (1,4m x 1,4m) för kortare personer då diagonalen är längre än sidomåtten. Den som är närmare 170 cm än 180cm kan ligga helt utsträckt i säcken om huvudet hålls utanför. Sidoliggare har råd att vara lite längre innan en större säckstorlek behövs.
  • Längre personer kan öppna en säck i storlek Thermo/Original helt och använda den som en filt/quilt på 2,8m x 1,4m. Man kan då inte nyttja dragkedjorna utan viker/sluter den omkring sig på samma sätt som en t ex en yllefilt. Då längden är generöst tilltagen utgör det inte något problem att få till en relativt god vikning vid fotändan. Ett blixtlåsförsett armhål är centralt placerad i ungefärlig "huvudhöjd". Man kan alltså stoppa igenom huvudet genom det, och därmed få en rätt tight tillslutning även i huvudänden.
 

Bilagor

  • jerven-insulated-recliner.jpg
    jerven-insulated-recliner.jpg
    91.9 KB · Visningar: 1,009
Täta enkelvävstält som knäppetält och Jerven m fl ventileras genom att en topp eller flera hålls öppen med en pinne och täcks av sydvästen eller huvan som ingår i Jerven, det fungerar hyfsat.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Goliat Temp på sovsäck och Jerven säck Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.