Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma!

Denna fjällsäsong har erbjudit precis sådant väder som jag varit fundersam kring - kallt, regn och mycket snö på marken. Årets tidiga tur ägde rum en vecka i första halvan av juli i Abiskotrakten. Tempot var lägre än vanligt.

Jag hade ännu inte bestämt mig för vilka skor jag vill ha, men bestämde mig för att testa hur jag tålde vätan/kylan. Jag tog därför med mig ett par stadiga Keensandaler och vattentäta strumpor. Dessa hade jag som fotbeklädnad en hel dag med regn, 50 % snövandring och en temperatur på ca 5-10 grader.

Kan bara konstatera att jag är glad att jag inte lagt ut en massa pengar på trailskor...
Jag ska dock upp i september igen och ska göra ett liknande experiment då.

HåkanF

Ja du, att ha Sealskinz/motsvarande som den enda barriären mot snö och kallt vatten, under så lång tid som en hel dags vandring har jag aldrig testat.
På sommaren i regn på båten funkar det utmärkt med det och sandaler istället för seglarstövlar, men det är några grader varmare och inte så lång tid/inte alls nere i i vatten.
På vintern i snö. is och kärrvatten har jag alltid haft skor som ju ger en viss distans mellan snö och hud som inte kölden lika lätt överbryggar. Dessutom fungerar ju skorna på samma sätt som våtsockor att bromsa vattenflödet så att lite uppvärmt vatten kan finnas kvar närmast. Och jag håller mig varm med mer ansträngande aktivitet än bara vandring, samt under en begränsad tid om någon timme eller två.
Men även stövlar och kängor kan ju bli kalla om man inte rör sig så man håller fötterna varma, om man t ex står still i snö/vattenpöl.

Hur gick det nu i September med testet?
 
Hej. Tack för intressant läsning och god samtalston! Jag satt som klistrad framför skärmen i flera timmar igår och läste igenom hela tråden, kollade på skor, insöp er kunskap och ruinerade min dygnsrytm :)
Jag insåg själv att väta inte är så farligt (men ibland psykiskt tärande) då jag för några år sedan vandrade med ett par läckande Lundhagare, och under de sista dagarna insåg att det var varmare, smidigare och lika "torrt" att gå i foppatofflor som kängor trotts oledad terräng över mossar och jokkar.
Jag ska i sommar tillbringa 3-4 veckor på vandrande fot och funderar då på om jag skulle testa detta trailsko-liv som ni pratar om under någon av veckorna. Jag äger dock inga trailskor och funderar över det som någon skrev, att man kan testa med den utrustning som man redan har, alltså vanliga löparskor av typ Asics. Jag är rädd för att åka upp med undermålig utrustning som inte uppfyller kraven gällande sulstyvhet, stabilitet och torkningsförmåga, och få en felaktig/onödigt ofördelaktig upplevelse.
Hur ser ni på det problemet? Hur mycket skiljer det mellan vanliga löparskor och trailskor gällande stabilitet, styvhet och vattenabsorption? Jag funderar på att köpa ett par Techamphibian för vardagsbruk, vore det ett bättre alternativ än löparskor tror ni?
Mvh
 
techamphibian är bra, jag gick med såna genom sarek för ett par år sen. Bara sulorna som var för mjuka tycker jag. fick lite ont undertill av all sten man kliver på.
 
Jag kör med trailskor från Merrell och Inov-8. Lätta, smidiga men ändå ordentliga skor. Transporterar väta snabbt, bra fäste och skydd för tår. Givetsvis finns olika modeller av dem här märkena som passar bättre och sämre för fjällen. Finns ju såklart andra märken som passar lika bra. Men de är just dem här märkena som jag har fastnat för när jag springer/vandrar i terräng.
 
Nja...

techamphibian är bra, jag gick med såna genom sarek för ett par år sen. Bara sulorna som var för mjuka tycker jag. fick lite ont undertill av all sten man kliver på.

Jag tycker att dom fungerar dåligt när man går på "skrå" eftersom hälen inte sitter så bra fixerad som på en vanlig sko. Tänk vad olika man kan uppleva det!

Asic har en intressant sko, Fujirado. BOA-snörning och en packning runt foten/vristen som gör att småsten och annat skräp inte kan rasa ned i skon. Man slipper alltså "gaiters". Tyvärr har jag inte hunnit testa dom ännu.

BOA-snörning har jag haft på 3 par skor nu och det har fungerat helt perfekt. Underbart att kunna snöra åt skorna på ett snabbt och enkelt sätt när man har ryggsäcken på sig..
 
Ni svarar undvikande på om det är värt att gå i vanliga löparskor, så jag antar att ni inte rekommenderar det? Anledningen till att jag frågar är för att jag helst skulle slippa att köpa mig in i ett vandringskoncept som jag inte vet om jag tycker om.

Livet har för övrigt givit mig ankfötter så om jag ska köpa nått så blir det breda skor. Har än så länge sneglat på Salming Element, Salomon S-lab sense/amphib, inov8 terraclaw 250, Icebug Oribi. Jag har då bara tittat efter bredden på tåboxen, övriga parametrar så som Drop mm är jag inte kompetent till att bedöma.
 
Det är väl bara testa hemma i skogen och göra några vad i nåt träsk och se om det känns bra att vandra vidare direkt efteråt. säkert sköna att gå i när de är torra men jag skulle inte gå i vanliga löparskor eftersom de inte är gjorda i dränerande material. vattnet ska ut av sig självt efter ett vad tycker jag, så meshdoja skulle jag ta och helst med hård kängliknande sula.
 
Ni svarar undvikande på om det är värt att gå i vanliga löparskor, så jag antar att ni inte rekommenderar det? Anledningen till att jag frågar är för att jag helst skulle slippa att köpa mig in i ett vandringskoncept som jag inte vet om jag tycker om.

Jag skulle inte rekommendera vanliga löparskor. Dom tar upp för mycket vatten och blir för sladdriga när dom är blöta. Dessutom är greppet mycket sämre och dom tål mindre.

Vad beträffar breda skor får du kolla runt lite. Jag har själv mediumbreda fötter och då passar Salomon mig bra. Bredare skor gör amerikanska tillverkare som Altra och Merrell.

Om du gillar det eller inte är svårt att säga. Jag kör på trailskor eftersom jag är snål och trivs väldigt bra i mina skor, även på fjället. Däremot så får du räkna med att vara blöt om fötterna hela tiden. Inte kall, men fuktig. Det var tuffast för mig i början. Du får testa! Ett par terrängskor behöver man ändå!
 
Jag har också tech. En mycket bra sak är fästet i dem, grymt bra på stenar och rötter.

Vanliga löparskor rekommenderar jag inte. De har, för mig, för mycket överskjutande gummi och sula bakåt vilket gör att man inte får bra gång i dem. Funkar för löpning men inte sköna för gång. Jag vill att sulan ska vara stor som fotsulan.
 
Livet har för övrigt givit mig ankfötter så om jag ska köpa nått så blir det breda skor. Har än så länge sneglat på Salming Element, Salomon S-lab sense/amphib, inov8 terraclaw 250, Icebug Oribi. Jag har då bara tittat efter bredden på tåboxen, övriga parametrar så som Drop mm är jag inte kompetent till att bedöma.
Har också breda fötter och Altras trailskor passar mig perfekt. Framför allt Lone Peak.
 
Ni svarar undvikande på om det är värt att gå i vanliga löparskor, så jag antar att ni inte rekommenderar det? Anledningen till att jag frågar är för att jag helst skulle slippa att köpa mig in i ett vandringskoncept som jag inte vet om jag tycker om.

Dom flesta jag mött som har börjat med löparskor/trailskor går aldrig tillbaka till kängor så det är en bra lösning. Dom flesta i forumet vet också att hur man trivs i ett par skor är en väldigt individuell fråga och undviker att ge bestämda svar. Därför är du nog tvungen att prova dig fram på samma sätt som du hittat dina nuvarande kängor (eller vad du nu har). Det är inget stort "koncept" vi talar om, det är ett par skor!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Dags för omsulning? Kläder 12
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
CrazyFin Dags för nya byxor! Vilken? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...