Tvättpåse som stoppar microfiberutsläpp

Det låter ju smartare. Men man skulle ju vilja ha nåt som man kan montera på redan befintlig maskin, nåt på avloppsslangen kanske?

Den där påsen, den känns inte stor nog om man vill tvätta en full maskin.
 
All skepsis åt sidan, motsvarande 540000 plastpåsar om dagen bara från Berlin är ju helt galet. Även om det bara råkar vara hälften är det sjuka mängder plast som kommer ut i haven via tvätten. För den som inte vet hur illa det är ställt med skräp i havet, gör en enkel googling.
Ska nog backa detta!
 
Det låter ju smartare. Men man skulle ju vilja ha nåt som man kan montera på redan befintlig maskin, nåt på avloppsslangen kanske?

Den där påsen, den känns inte stor nog om man vill tvätta en full maskin.
Nä så är det förstås. Man får helt enkelt köpa många påsar.

Ett filter för maskinen är säkert ännu smartare. Om det funkar. Ska det stoppa microfiberutsläpp så lär det väl stoppa all annan smuts som är större än microfibrer också. Måste vara lätt att komma åt och lätt att rengöra. Viktigt att inte spola av det när man rengör.

Ser inte ett problem att köra med flera påsar. Här ju påsar för fruns BHar och för ullplagg redan nu.
 
Om surfar runt och letar mer forkningsbaserade undersökningar kring att filtrera bort mikrofiber så verkat det gå att göra filter där det mesta av mikrofiber fastnar. Problemet är att då fångar det upp all annan smuts med, dvs om plaggen blir rena fungerar inte filtret effektivt, åtminstone inte om det finns inne i tvättmaskinen. Filter på avloppsslangen har lite mer potential, men ingen av de man hittar verkar avsedda för att fånga upp all smuts.

Här ges en hel del bra info utan att det blir jättedetaljerat:
https://www.theguardian.com/sustain...opic-oceans-microbeads-microfibers-food-chain

Använd gärna tvättpåsen baserat på "det gör ju i alla fall inte saken sämre" men känner man att man därmed lugnt kan fortsätta köpa fliströjor gör man nog miljön en björntjänst.

Någon vettig lösning verkar inte vara i sikte (som kan skilja dessa mikrofiber från annan smuts) vilket känns tungt för mig som är svårt beroende av fliströjor.
 
Nu är det väl i mitt fall rätt sällan som en fleece är riktigt smutsig vid tvätt. Det är oftare den är svettig och lite smutsig möjligen med nån fläck här och där. Och att den större smutsen fastnar i tvättpåsen känner jag, iallafall just nu, att det inte kommer att bli ett problem med att få fleecen ren. Men vi gör väl se om det kommer någon påse.

Gissar att en viktig taktik, med alla typer av kläder med tyger som innehåller plast, är att inte tvätta förrän det verkligen behövs.
 
Håller med dig om att man får minimera tvättningen. Har tänkt fortsätta använda flis vid vandring när det är kallt och fuktigt, då jag inte tycker det finns något bra alternativ. De kläderna vädrar jag vanligen och tvättar kanske varannat år så miljöbelastningen är mycket mindre än för vardagskläder. Flis varje dag är det nog dessvärre bäst att sluta med tills frågan är under kontroll.
 
Hej!

Kan en inte bara sluta använda fleece? Det löser väl problemet?

Fleece har heller aldrig varit ett speciellt bra friluftsmaterial. Däremot vet jag inte om alternativen är bättre, ur miljösynpunkt ...

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Hej!

Kan en inte bara sluta använda fleece? Det löser väl problemet?

Fleece har heller aldrig varit ett speciellt bra friluftsmaterial. Däremot vet jag inte om alternativen är bättre, ur miljösynpunkt ...

Med vänliga hälsningar

Kaj

Har du någon uppskattning av hur stor andel av plastfibrerna i havet som kommer från fleece? 0.001‰)?

Själv har jag sedan länge bytt från fleece till fiberpäls
 
Fleece är ju inte hela problemet, utan syntetiska plastfibrer. Iaf i min garderob finns en stor andel kläder som i någon mån innehåller syntetiskt material.
 
Det går inte att förneka att fleece och liknande är praktiskt. Det är lätt, torkar snabbt, billigt...

Men det där att filtret måste skilja på mikrofibrer och annan smuts, det faller ju bort om det sitter på avloppsslangen. Tänk er dosa på slangen med ett utdragbart filter. Man drar ut filtret, torkar rent det och insidan på dosan. Ungefär som att tömma luddbehållaren på torktumlaren. No biggie.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urban W Hur stoppar Bergans microlight mot väta? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.