Loppisfynd en Caravan Arctic

Jag behöver lite hjälp med historien om Caravan Arctic. Min far gick nyligen bort och lämnade efter sig en hög friluftsgrejer, däribland en sovsäck som han sagt är en Arctic, men den har bara en Fjällräven etikett. Jag är ganska säker att han skaffade den någon gång under 70-talet.

Mörkblå/röd, dubbla dragkedjor och nuvarande vikt kring 1510 gram utan påse.

Vad var relationen mellan Fjällräven och Caravan?

Vad tror ni om andrahandsvärdet? Är den värd en 500 hundring?
 

Bilagor

  • sovsäck1.jpg
    sovsäck1.jpg
    59.8 KB · Visningar: 1,532
Jag behöver lite hjälp med historien om Caravan Arctic. Min far gick nyligen bort och lämnade efter sig en hög friluftsgrejer, däribland en sovsäck som han sagt är en Arctic, men den har bara en Fjällräven etikett. Jag är ganska säker att han skaffade den någon gång under 70-talet.

Mörkblå/röd, dubbla dragkedjor och nuvarande vikt kring 1510 gram utan påse.

Vad var relationen mellan Fjällräven och Caravan?

Vad tror ni om andrahandsvärdet? Är den värd en 500 hundring?

Jag född och uppvuxen i Örnsköldsvik (flyttade därifrån 1975) och kände flera personer som jobbade på Fjällräven som var äldre än jag var. Sömmerskor och ekonomer. Jag har för mig att allt syddes på i fabriken Örnsköldsvik utom sovsäckarna som gjordes England (Storbritannien). Ramarna till ryggsäckarna gjorde på en ”skyddad verkstad”, sedermera Samhall.

Jag har svårt att se att det fanns något samarbete mellan Fjällräven och Nordiska fjäder (inneharvare av varumärket Caravan), då dom nog var bittra konkurrenter.

Men både Fjällräven och Caravan var ”duktiga” på att sy på lappar med sina respektive varumärken på mina produkter, så står det Fjällräven på någon lapp så bör det var en Fjällräven. Sedan fanns det nog då precis som nu att man stal idéer från konkurrenterna.

Per
 
Jo Nordiska Fjäder i Malmö brann ner och byggdes inte upp igen utan flyttade till Köpenhamn där de oxså har tillverkning.
När vi jagade breda kuddvar var jag i samtal med direktören på Nordiska fjäder. Han berättade då att Hotell och Restaurangfacket fått bort dem från den svenska marknaden då det tog för lång tid att skaka ner kuddarna i dem. Vi köpte långa kuddvar i Danmark.

go tur
 
Tack för svaren. Har inte kommit i närheten av ett modellnamn än, men utifrån en tråd här på forumet om gamla loggor är det troligt att sovsäcken är från den första halvan av 70-talet då Fjällräven ändrade logga kring -75.
Om någon mot förmodan känner igen modellen blir jag glad om ni delar informationen.
 
Tack för svaren. Har inte kommit i närheten av ett modellnamn än, men utifrån en tråd här på forumet om gamla loggor är det troligt att sovsäcken är från den första halvan av 70-talet då Fjällräven ändrade logga kring -75.
Om någon mot förmodan känner igen modellen blir jag glad om ni delar informationen.

Har du provat att maila Fjällräven med dina bilder. De kan kanske hjälpa dig med modell, data och vilka år den sovsäcken tillverkades?
 
Har du provat att maila Fjällräven med dina bilder. De kan kanske hjälpa dig med modell, data och vilka år den sovsäcken tillverkades?

Första svaret från dem var negativt, men supporten kanske var lat eller upptagen med annat. Antar att de har sina gamla broschyrer digitaliserade och det borde inte vara så svårt att titta i katalogerna för tex 1972-1975. Så många modeller tillverkade de inte under den tiden.

Jag skickade dem lite extra data kring sovsäcken i hopp om att de orkar titta i sin produkthistoria.
 
Caravan camin?

Hej alla kunniga!

Hämtat kunskap på detta forum i många år utan deltagande men nu har jag hittat något som jag inte kan hitta någon information om.

Fyndade en caravan-sovsäck som heter Caravan Camin!, lappen ser ut ungefär som lappen i Polar300’s Arctic, bild i inlägg #24.

Någon som har info om denna säck? Mörkblå utsida och insida. Grövre tyg än i våra combi deluxe-säckar. Ska testa att väga den men har ingen vidare bra våg att tillgå. Är ej genomsydd och har intern baffel för att sluta tätt i kragen.

Är egentligen ute efter dunet men vill inte klippa upp en fin sovsäck..
 
Ingen seriös friluftsare klarar sig utan en 5 kg arreterbar köksvåg som t ex Philips eller annan, +-1g. Större saker som sovsäckar o ryggsäckar väger du på en bricka.

Kommer ihåg modellen. min kollega hade en som stals samtidigt som min dubbelsäck ur en torkvind efter en övning.

Det vore helgerån att slakta den.

go tur
 
Ingen seriös friluftsare klarar sig utan en 5 kg arreterbar köksvåg som t ex Philips eller annan, +-1g. Större saker som sovsäckar o ryggsäckar väger du på en bricka.

Kommer ihåg modellen. min kollega hade en som stals samtidigt som min dubbelsäck ur en torkvind efter en övning.

Det vore helgerån att slakta den.

go tur


Jag har klarat mig länge med en pytteliten våg men i detta fallet är det aningen för skrymmande. Kanske blir ett inköp!

Ja jag får väl tänka om antar jag. Har du en aning om vad den klarar? Loftet är fortfarande väldigt bra och den känns gedigen, kanske just det som tar ner helhetsintrycket, den känns tung. Konstruktionen skvallrar om eventuellt bruk i minusgrader men hur många?

Hittar verkligen ingen info online.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pysen78 Loppisfynd caravan och fjällrävenpuppa Bo och sova 18
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
vandrafjäll caravan kaipak 3 Bo och sova 3
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
avsl_22-07-26 Caravan 1000 Bo och sova 25
Fribo Komforttemp gammal caravan dreamfill? Bo och sova 2
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
The Trooper Caravan Trekking? Bo och sova 3
Damberg Sovsäck Caravan Odin plus -18, fyllning? Bo och sova 4
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
andy69 Caravan sovsäck. Bo och sova 5
pejo Sovsäck: Caravan vs Haglöfs Bo och sova 6
CanMan Caravan tält Bo och sova 14
goofi Caravan Carry Combi -30 Bo och sova 3
Ix Caravan Skvader Bo och sova 7
kent Ask Tält, Caravan, Kaipak 3?? Bo och sova 6
Dado CARAVAN Sarek 900 - sovsäck Bo och sova 0
ollie II Caravan, Carry Combi. Bo och sova 3
Caravan-sovsäckar? Bo och sova 3
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
xtrem Arctic Alpine Veloce Bo och sova 272
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.