Tung packning!

Det händer ganska lite här på ”Långcyklings” forumet just nu. Jag lägger därför upp några bilder på min nya kärra. Om ingen vill tillägga något, får ni alla fall lite att titta på, även om just cykelkärra inte ingår i eran uppsättning.
 

Bilagor

  • IMG_1150.jpg
    IMG_1150.jpg
    72.6 KB · Visningar: 1,297
  • IMG_1134.jpg
    IMG_1134.jpg
    56.5 KB · Visningar: 1,322
  • IMG_1181.jpg
    IMG_1181.jpg
    79.3 KB · Visningar: 1,221
  • IMG_1183.jpg
    IMG_1183.jpg
    48.1 KB · Visningar: 1,323
IMG_1187.jpg

Om ni tittar på stänkskärmen, ser den märklig ut i förhållande till hjulet. Det beror på att jag beställde en större låda än deras egna största allternativ. Lådan i sig kommer från Zarges uppsättning av fraktlådor till flygindustrin mm. Därför finns det mängder av alternativa mått på lådorna. Jag tillverkade senare en egen lösning, kanske syns på någon av mina tidigare bilder. Jag har även kompletterat lastsskenorna på taket med två korta fram o bak, även de kan syns på mina tidigare bilder.

IMG_1149.jpg

Här syns "E-werk" elektroniken som får ström genom navdynamon, den laddar mina batterier under färd.
Den svarta lilla klumpen uppe i hörnet (E-werken), den ställer man in hur många Volt och Amper som elektroniken tål som man vill ladda för att den inte ska förstöras med för hög spänning.
 
Vilken besvärande fråga du ställer! Kan du inte bara nöja dig med att titta på bilderna… Ja, ja. Jag har redan avslöja vikten på allt tillsammans, så det borde inte vara så svårt att berätta vad kärran väger. Suck. Jo, så här ligger det till, jag har köpt en kärra som väger hela 22kg. Ha ha ha… Ja det är sant. Bara aluminiumlådan från Zarges väger hela 11kg eller om det var 12, mins inte, vill helst glömma :) men jag är nöjd, den passar mig bättre än något annat…
 
Hej Trike fs26! Har suttit och läst igenom tråden från början. Gillar din stil. ;)

Är lite nyfiken på hur triken klarar den höga vikten. I nåt inlägg skrev du att alltihopa ink cykel och du själv vägde 180 kg. Med den här nya kärran (läcker förresten!) misstänker jag att det blir ännu mer. Om jag inte minns fel är fs26 klassad för en maxlast på 140 ink allt. Har du haft några problem p.g.a. detta eller har HPVelotechnik helt enkelt god mariginal i sin spec? 40 kg+ övervikt är rätt mycket.
 
Hej DoktorGlas!

Kul att du är intresserad och frågar, extra kul är det förstås att du gillar min stil :) jag skiljer mig ju på alla håll o kanter från den konversionerna semestercyklisten.

Du har rätt, den totala vikten med den nya kärran blev tyngre och gick upp till 200 kg.

Jag gissar, utan att kollat upp det närmare, att belastningen direkt ovanpå cykeln kan röra sig om 140-150 kg, resten av vikten ligger på kärran.

Jag tror att dessa olika viktplaceringar påverkar cykeln på olika sätt vad det gäller förslitningar och materialutmattningar. En tillkopplad kärra har sin tyngd kopplad på baknavet och belastar på så vis hjulet till största delen, sedan tillkommer andra belastningar på vaggan när det gäller drag, påskjut samt sidbrytningen som uppstår i kurvor.

En person i min klass, som håller ett snitt på10-12 km/h har förmodligen inte den kraften att påverka cykeln på de sättet att förslitningen skulle bli onormal även om jag kör tungt.

Skulle jag däremot köpa en elmotor på cykeln, då uppstår kraftigare axlerationer på grund av dess effekt, farten ökar markant lika så inbromsningar och kurvtagningar från den högre farten. Detta skulle jag tro sliter mer på hela konstruktionen än vad lilla jag klarar av :)

I längden är det naturligt vis inte det bästa för en cykel att vara så nerlastad som min. Jag har inte heller haft cykeln så länge ännu att några problem hunnit uppkomma, möjligtvis efter 5år. Cykeln är den kraftigaste som går att få tag på, när jag vill ha uppsättningen av heldämpat och vikbar konstruktion.

Utan större insikt i ämnet, tror jag att elmotor är mer förödande för en cykel än om den körs med överlast. Jag kollade på kul om de har samma max vikt på deras eldrivna cyklar, de har dom. En eldriven cykel som gör 45 km/h men en maxvikt på 140 kg, de måste i min värld göra mycket mer skada än mina 60 kg övervikt, när den vikten dessutom ligger på en kärra. Jag kan bara hoppas att jag inte har fel.
 
Jag tror också att det har olika effekt HUR man belastar. Men trots allt inkluderar de där 140 kilona maxvikt cykel, förare, kärra och last.

Har en liknande modell förstår du och funderar på att köpa kärra. Har redan knäckt en pakethållare. Pakethållaren är klassad för 25 kilo. Det är mycket möjligt att jag lastat tyngre, men inte jättemycket mer tror jag (tänk 2 väskor fulla med specierier och ett tiokilospaket tvättmedel ovanpå). Men man tycker ju ändå det borde hålla.

Min hoj är bara klassad för 130 kilo och eftersom jag själv inte är fjäderlätt så funderar jag fram och tillbaks på detta med trailer. Kommer att skaffa hund så småningom och då blir ju trailer nödvändigt. Men med vikten av mig, kärran och hunden blir det inte mycker över för packning. :(

Det var dyrt nog att köpa ny pakethållare. Törs inte ens tänka på vad det skulle kosta om man lyckas knäcka ramen. Hojen är mitt enda tranportmedel också och jag har inte råd att köpa en ny om det skulle gå åt skogen, så jag är lite rädd om den.

Jag ångrar förresten att jag valde vikbar. Har aldrig fällt den och kommer antagligen inte att göra det heller. Utan den finessen tar ramarna 20 kg mer last...
 
DU

Jag tror också att det har olika effekt HUR man belastar. Men trots allt inkluderar de där 140 kilona maxvikt cykel, förare, kärra och last.

Har en liknande modell förstår du och funderar på att köpa kärra. Har redan knäckt en pakethållare. Pakethållaren är klassad för 25 kilo. Det är mycket möjligt att jag lastat tyngre, men inte jättemycket mer tror jag (tänk 2 väskor fulla med specierier och ett tiokilospaket tvättmedel ovanpå). Men man tycker ju ändå det borde hålla.

JAG
Det kan ju vara så att pakethållaren hade en försvagning i tillverkningen, tror det dock inte. Som barn skjutsade man kompisar eller blev skjutsad själv på pakethållaren. Jag är övertygad om att ingen pakethållarna var byggda för det, ändå höll dom!
Idag försöker alla företag hålla nere på material och tillverkning för att öka vinstmarginalen och konkurrensen. Det gör att kvalitén får lida, förmodligen är också beräkningarna på material och belastningar exaktare, de gör att marginalerna minskar och snedbelastningar, stötar och så vidare slår hårdare på konstruktionen. En snedbelastad pakethållare klara därför mindre vikter, i belastnings test är pakethållaren uppriggad på ett optimalt sätt, alltså inte med verkligheten överensstämmande. Jag har svårt att tro att du har haft annat än otur med pakethållaren, om den inte oxiderat om det är aluminium eller fått rostangrepp som försvagat konstruktionen.

DU
Min hoj är bara klassad för 130 kilo och eftersom jag själv inte är fjäderlätt så funderar jag fram och tillbaks på detta med trailer. Kommer att skaffa hund så småningom och då blir ju trailer nödvändigt. Men med vikten av mig, kärran och hunden blir det inte mycker över för packning.

JAG
Det finns små hundar också, de är lättare att bada, torka, drar inte in lika mycket smuts, de är lättare att lyfta om de behöver hjälp, speciellt när de blir äldre och inte kan hoppa upp själva där man vill ha dem, klappar man hunden klappar man hela på en gång :) ändå har dom en hunds beteende. köper du en Bichon Frisé som jag har kan du ha den på en korg på sidan av cykeln, ännu bättre om den är lite mindre ändå typ Chihuahua, lätta, äter lite och små hundar lever längre än större hundar = ingen kärra blir nödvändig om hunden är liten och du klarar överbelastningskravet. Kärran kan vara bra ändå att köra varor i, lätt att pack, bara ställa ner.

DU
Det var dyrt nog att köpa ny pakethållare. Törs inte ens tänka på vad det skulle kosta om man lyckas knäcka ramen. Hojen är mitt enda tranportmedel också och jag har inte råd att köpa en ny om det skulle gå åt skogen, så jag är lite rädd om den.

JAG
Jag brukar säga att det finns inte tillbehör till en trike under 1000kr. Jag hoppas att cykeln står i garage eller liknande så den är skyddad mot väder o vind. Det är lacken som skyddar materialet från angrepp, då är det bra om vädret inte tar sig genom skador och osynliga sprickbildningar på lacken.
Jag har min i vardagsrummet på vintrarna, den står uppställd på en så kallad ”trainer" för att använda den som motionscykel till sommaren kommer.

DU
Jag ångrar förresten att jag valde vikbar. Har aldrig fällt den och kommer antagligen inte att göra det heller. Utan den finessen tar ramarna 20 kg mer last…

JAG
Jag vek ihop cykeln en gång för att även få plats med min sons cykel i bilen. Jag hoppas att jag kan vika hop cykeln och även få plats med kärran i bilen när den dagen kommer. För övrigt kan jag hålla med dig, det finns ingen större vits med att vika ihop cykeln, det blev ett försäljnings argument till företagets fördel utan större praktisk användning för oss dödliga.
 
Det finns en bild på hundkorgen med min hund i, på sid 2. Korgen har även tak mot regn när de behövs. Det är behändigare med en liten hund :) Det går att älska även små hundar.
 
Vi också.

Vi har också kört omkring med sådan last, ja. Dock fördelat på två kärror. I kärra 1. Två barn, sovsäckar och nödvändigt fika + gosedjur. Kärra två. Allt annat. Tält, kök, mat (En typ 1-diabetiker), liggunderlag, kläder, osv. Numera cyklar barnen själva och jag, jag kör som omväxling bankkortscamping!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...