Fotisättning i branta backar

Hej!
Springer en hel del i backar då jag löptränar. Känner dock att hälsenorna börjar bli slitna.
Jag springer på tå/främre trampdynan i backar eftersom det faller sig naturligt. Är det bättre att sätta i hela foten?
 
Det kanske är personligt, men själv känner jag att det varierar med hastigheten. Håller jag ett lågt tempo för långa turer blir det nog hela foten som sätts i. Handlar det däremot om kortare distanser eller kanske backintervaller är det nog inte lika vanligt att hälen åker i.

Utan att kunna backa upp det med vetenskapliga fakta skulle jag tro att man belastar hälsenan mer vid löpning vid högre intensitet, har själv aldrig haft några problem (ta i trä) och springer för det mesta långdistans med mycket backar :)

Brukar vara bra att ta sådana här känningar på allvar, annars kan man få se fram emot lång rehab-period. Generellt brukar man väl säga att man ska variera sin träning för att undvika förslitningsskador.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marie82jonsson Smärta i ljumsken vid fotisättning Löpning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...