Vax och eller fett?

Som en fd religiös (Sista Dagars Heliga) granne sade till mig :
" Du får tro vad du vill tills du tror det enda rätta"...

jepp, det håller jag med

Då det på din tid inte fanns någon kunnig inom era vapenbröder på detta problem så förstår jag att ni testade olika metoder, nuförtiden är det Fiskarsmorning o tjära som gäller, även i sömmarna, det är ju där det läcker oftast...

jag håller med igen, hade riktig kunskap funnits så hade ingen använt fett/olja.. Fett/olja gör att sömhålen blir större och läcker mer, det är ett moment 22..

Det där med en hinna av vax som ska skydda tror jag inte en sekund på då kängorna utsätts för grenar o skavande stenar under vandring, kanske folkparkens söndagspromenader passar bättre en vaxad känga ?, men gå inte ut på gräsmattorna för bövelen !;)

prova istället för att gissa, jag har sett kängor i det militära som var så förstörda av fett/olja att man kunde trycka fingret igenom lädret.. ta ett par kängor som inte är förstörda med fett/olja och börja använd vax istället.. ta öronvax så blir det billigt oxå..
 
jepp, det håller jag med



jag håller med igen, hade riktig kunskap funnits så hade ingen använt fett/olja.. Fett/olja gör att sömhålen blir större och läcker mer, det är ett moment 22..



prova istället för att gissa, jag har sett kängor i det militära som var så förstörda av fett/olja att man kunde trycka fingret igenom lädret.. ta ett par kängor som inte är förstörda med fett/olja och börja använd vax istället.. ta öronvax så blir det billigt oxå..

Det Fettet och Oljan som militärerna använde var vapenolja/fett, vilket de inte begrep på den tiden förstörde lädret, de hade det ju till allt på den tiden, stekte i, bredde på mackorna, i håret, tom en gammal torr prästfru...nä nu får jag sluta, höll på att glömma bort att texten är synlig för många....
 
Peter1959, du tänjer din trovärdighet väl lângt ibland tycker jag.
T o m pâ min tid, med kängor M59 var det Fiskarsmorning som erbjöds.
Detta missförstând tog jag med mig till mina MC-stövlar lite senare och har aldrig haft sâ värdelösa stövlar, i o f s vattenavvisande men med skinn motsvarande en väl använd wettexduk.
Sedan olika varianter av vax har dykt upp pâ marknaden använder jag dessa i det närmaste uteslutande. Kängorna brukar fâ en omgâng Lundhags fett nâgon gâng per âr, i övrigt är det vax efter behov. Med den behandlingen hâller dom sig i utmärkt skick âr efter âr.
 
Min trovärdighet är verklighetsbaserad, att jag har en skämtsamt tonläge ska inte ses som att jag inte menar allvar med det jag skriver.

Att skriva beskriva en lösning så att den framstår som en sanning ger jag inte mycket för, jag kan kosta på mig en annan skrivning då jag är helt lugn med mina råd eftersom de fungerar.

Jag sätter nog Utsidesmedlemmarna högre än du gör då jag förstår att de kan ta till sig fakta utan att beskriva lösningen som en torr vetenskapsman skulle gjort.

Jag vet att lädret inte står upp snyggt som man vill när man ställer ifrån sig kängorna, men det taj jag utan knot, det viktiga är ju att de är vattentäta och inte bildsköna för ögat...
 
Det Fettet och Oljan som militärerna använde var vapenolja/fett, QUOTE]

Du skriver visserligen inte vilken tid du syftar pâ, men talar vi om modern tid sâ vill jag pâstâ att du antingen fabulerar vilt eller hänvisar till ett fâtal som inte förstâtt bättre.

Râdet till TS är, âterhâllsamhet med fett och bruk av vax för att hâlla vattnet pâ utsidan av kängorna.
 
Min trovärdighet är verklighetsbaserad, att jag har en skämtsamt tonläge ska inte ses som att jag inte menar allvar med det jag skriver.

:)

Att skriva beskriva en lösning så att den framstår som en sanning ger jag inte mycket för, jag kan kosta på mig en annan skrivning då jag är helt lugn med mina råd eftersom de fungerar.

الله أكبر

Jag sätter nog Utsidesmedlemmarna högre än du gör då jag förstår att de kan ta till sig fakta utan att beskriva lösningen som en torr vetenskapsman skulle gjort.

Jag vet att lädret inte står upp snyggt som man vill när man ställer ifrån sig kängorna, men det taj jag utan knot, det viktiga är ju att de är vattentäta och inte bildsköna för ögat...

jag håller med om att det inte alltid är svart eller vitt, dock så är vissa saker bättre och andra sämre.. att använda fett/olja på vandringskängor är sämre. man mättar lädret, gör det mer poröst och man fullständigt dödar sömmar och sömhål eftersom lädret är poröst och hålen blir större, där med mer fett och olja igen och vi pratar moment 22.. vax är överlägset fett/olja när det gäller att skydda lädret samt att hålla det vattentätt..

köp gummistövlar!!
 
Jag ger upp !

Det är som att visa en oxe bibeln, eller strö pärlor för svinen.

Det är lättare att skicka sju giraffer tut o retur välbehållna till månen än att....

Använd VAX, och hjälp fotsvetten på traven...
 
Nja

Läder HB, 2 vol. Avråder bestämt från mineraloljeprodukter i och på skinn. Mink oil grease som är den andra sidans väg att gå underlättas i insmorningen om lädret är lätt fuktigt när man börjar, minkfettet får gärna vara uppvärmt till flytande precis, få stå luftigt och torka ca 2 dygn, fetta in ingen och vänta två dygn till. torka av överflödet och vaxa samt putsa/blanka.
Jag har kängor smorda med mink oil och andra med fiskarsmorning, Har aldrig sett läder förstöras av klok vård. Mina kängor slits ut så någon långttidsbruksfördelar kan jag heller inte säga.
Men gummi och plast tål heller inte mineraloljor, något att tänka på för de som brukar Lundhags, Jörn mfl.
 
Jag ger upp !

Det är som att visa en oxe bibeln, eller strö pärlor för svinen.

Det är lättare att skicka sju giraffer tut o retur välbehållna till månen än att....

Använd VAX, och hjälp fotsvetten på traven...

Det är dyrt och ha andingsfunktion med läder goretexkängor - dom dör mycket fortare om man bara vaxar.

Lyx kostar.

Men skall dom hålla ett bra tag måste man smörja in dom med diverse varma metoder då och då - visserligen sabbas en del av andingsfunktionen men vid rätt hantering fungerar dom bättre än gummistövlar - t.o.m mycket bättre.

Är man t.ex varm om fötterna går fukten ut från gtex fodret ut i lagret mellan lädret och avdunstar via skaftena.

Man byter strumpor varje dag och växlar mellan dom.

Flera sulor som man låter lufta precis som med strumpor.

Då är gtex i kombination med infettad läderkänga helt perfekt.

Dom är vattentäta som gummistövlar,andas och ger bra komfort att gå i.

Sen till skilnad från icke infettade - infettade kängor möglar aldrig.
Därför att man kan torka dom på element,bredvid kaminer och förvara dom på varma platser
och därmed skippa det där "torka långsamt i jättelåg värme" som bara ger upphov till massa skit som äter upp fötter och känga.
 
Vax eller fett på kängorna?

Svaret är självklart, använd det som fabrikanten har rekommenderat! Hur svårt kan det va?

Tex. mina gamla ofodrade Lundhags-kängor, som inköptes på 70-talet, har jag regelbundet smort in med lädersmorning(fettbaserat), helt enligt fabrikantens anvisningar som följde med vid köpet. Dessa kängor är fortfarande hela men väldigt slitna. Vill inte kasta de gamla trotjänarna.
Mitt andra par kängor är Meindl Island Pro. Enligt fabrikanten skall dessa inte fettas in utan vaxas! Har naturligtvis följt dessa anvisningar och har därför inte några som helst problem!

God tur!
 
Ja alltså jag kan köra slut på kängor fort - 1 år är no probs även om det är dyra 3tkr varianter.

Enklare kängor - nån månad (Typ magnum 5-700kr yrkeskängor)

Så om ett par kängor hängt med sen 70 talet har jag anledning att misstänka att dom använts vid
bouleturneringar i dagg,stavgång längs motionslingor understigande 2 km och möjligtvis nån lättare fjällvandring var 5 år.

Skötsel - man skall inte tro på all skit som skrivs - uvecklingen går frammåt hela tiden.

Läs instruktionsböckerna så står utvecklingen still - men en proffsanvändare som
vill ha höga miltal kör inte med vax - han smörjer in dom och tar nackdelarna.

Och finner sätt att minska dom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
schweingaard Tjärs i skofett eller vax Kläder 2
Sverker G Skovård. Vilket vax? Kläder 3
hannulan Vax - hur ofta Kläder 1
Daddy Vax på nubuckkängor - hjälp! Kläder 7
Staffan Andersson FJ vax till bomullskläder Kläder 12
fjälltokig Ta bort vax från kängor? Kläder 7
Aknot Lundhags fett, vax och tjära-blandning Kläder 4
maths grönlands vax Kläder 2
VAX ! Inpregnering av Meindel Taiga Kläder 8
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...