Fjällräven keb byxor

Tja,

Har kikat runt lite på fjällrävens keb byxor, ha till diverse vandring/fjäll är de vattentät? Räcker de verkligen att man använder vaxet?

De ska ju vara anpassade till Kebnekaise som man vet kan vädret växla duktigt

Tack
 
Hej,

Jag har ett par, och nej de är inte vattentäta. Vaxa gör dem silenhag skriver vattenavstötande. Mer vax gör att de "andas" mindre också. Håller på att lära mig vad som är optimalt.
 
Blir lite av ett sidospår.
Men ska införskaffa nya byxor har varit inne på fjällrävens keb men samtidigt känns regnbyxor med något lättare under väldigt smidigt. Om man kollar på ex. houdinis BFF byxor de är vattentäta med väldigt god ventilation 3/4 blixtlås på sidan av byxan.

Hur kör ni?
Kör ni byxa + regnbyxor packat eller endast regnbyxor med typ shorts/underställ?

https://www.houdinisportswear.com/se/men/pants/ms-bff-pants
 
Gått tillbaka

Jag har precis nu gått tillbaka till skalbyxor med ventilationsblixtlås längs hela benet efter att ha försökt ett antal andra lösningar. Mycket praktiskt!

Jag har en tendens att hoppas att regnet skall sluta innan jag tar på mig separata regnbyxor och blir då blöt innan jag genomfört bytet. Dessutom tycker jag att det är "bökigt" att slita fram ett par byxor och -oftast- ta av mig skorna för att få på dom.
 
Det är naturligtvis väldigt individuellt, hur varm man är av sig osv.

Personligen avskyr jag att bli för varm om benen så när jag vandrar är det tunnare zip off-byxor i shortsläge 95% av tiden. Bara om det blir rejält kallt (säg 5 grader) eller tjurigt väder som långa ben eller regnbyxor åker på.

Fjällrävens byxor har ju en rätt saftig prislapp. Jag har aldrig använt några sådana men för priset av ett par Keb är det fullt möjligt att hitta helt OK byxor, regnbyxor och regnjacka (t.ex ITAB vildmarksbyxa och Marmot Precip-regnställ).
 
Jag tror inte att de är anpassade för Kebnekaise. De tyckte bara att Keb var ett bra produkt namn. Ger en äventyrlig touch till plagget. Keb är en mjuk byxa med förstärkningar fram och i baken. Funkar bra i friluftsliv men får ibland kritik att inte vara hållbar nog. Här går nog mjukheten före extrem slitstyrka och snyggt utseende före optimal funktion. Men gillar man snyggt utseende och mjukhet samt inte tycker att det är dåligt att byxan är lite tyngre och dyrare än nödvändigt så har man nog en pangbyxa ihop med byxholkar eller regn byxor för det mesta fjället kan erbjuda. Här i Jämtland anses den snygg nog att användas på kalas.

Bosse
 
Fjällräven av idag = Kvalité och Funktion? Nja! inte enlig mina erfarenheter

Köpte att par Fjällräven Keb Trousers för 1 år sedan "jättesköna och bra form till mina ben och figur" MEN! plastflärpen på dragkedjan vid övre vänstra ventilationsdragkedjan lossnade/försvann efter 1 vecka! Efter 2-3 månader blev det hål i stretchtyget under grenen! och dessa byxor kostar 1995 kr. Gjorde dock ingen anmälan till fjällräven eller återförsäljaren! utan kände mig bara grundlurad av det gamla rykte om att fjällräven är ett märke man kan lite på under tuffa naturaktiviteter vilket jag inte ens hunnit utsätta dem för som tur var kanske,
I mitt tycke så har Fjällräven mer och mer lyckats förstöra sitt gamla goda rykte som ett märke för folk med krav på funktion och kvalité i första hand till att nu ha blivit ett modemärke som hippstern eller den trendkänslige i första hand skall lockas att köpa.
En bekant till mig köpte en Keb shell jacket för 4995 kr och 1 månad efter köpet gick främre dragkedja sönder och och fyllde inte längre någon funktion som dragkedja eller jacka heller för den delen!
Han fick ingen hjälp från fjällräven direkt utan skulle bli tvungen att själv bekosta frakt till återförsäljaren som i sin tur skulle ta beslut/bedöma om det skulle bli ett ärende för retur, vilket de gav intryck av att vara tveksamma till. Han tyckte detta var skit rent ut sagt och i stället lämnade in på egen bekostnad till en skräddare som sydde dit en dragkedja av bättre och kraftigare kvalité och den har sedan hållit i över ett år nu!
Jag personligen kommer tyvärr att bojkotta fjällräven hädanefter då jag inte tycker de håller måttet längre helt enkelt, särskilt med tanke de priser de tycker att de kan ta ut för deras plagg som ej längre håller måttet för tuffa aktiviteter inom friluftsliv "Enligt mig", Oerhört besviken på deras vilseledande reklam om att vara ett märke med känsla för kvalité och funktion som jag nu har fått erfarenhet av inte stämmer längre.
 
Har också haft problem med att FJ kläder håller dåligt under de senaste 8 åre. Senast köpte jag vandrings tajts som blev slitna i grenen efter 5 km tappade suget att använda dem efter det men annars var produkten bra.
Största problemet när man vandrar är att man blir varm att vaxa kläder är bara dumt, kläderna andas sämre och vaxet räcker inte om det börjar regna. Varför FR markbadsför vaxning så hårt nu är nog bara ett sätt att få tyget att hålla bättre och likna kvalitén som G1000 hade för några år sedan
 
Jag vill fortfarande tro att FR i de flesta fall gör vettiga kläder, låt vara till höga priser. Men vittnesmålen här ovan inger onekligen betänkligheter. Och visst är det i högsta grad mode vi tvingas betala för. Moderbolaget Fenix Outdoor International tjänade 300 miljoner bara under tredje kvartalet!

Ett sätt att få ner kostnaden - och därmed risken - är ju att köpa begagnat. Utbudet är jättestort på Blocket, Tradera och här på Utsidan. Där finns också en del nya, oanvända plagg. Jag har goda erfarenheter av detta, men det är såklart en chansning.

Till TS grundfråga. Jag går i FR Vidda eller Barents byxor. De är inte fullt så "tekniska" som Keb och kostar kring 1500 kr. Vid regn, blåst och/eller kyla tar jag regnbyxor utanpå. Har numera kostat på mig sådana som andas riktigt bra. Blixtlås hela benet tycker jag är helt nödvändigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.