Bästa byxan för skidor

Jag ska på skidsemester i vinter och behöver därför ett par byxor som är lämpade för det här. Jag är dåligt insatt men tänker att skalbyxor vore bra? Det vore fint om man kan ramla/sitta i snö utan att det blir blött igenom.
Eftersom jag endast åker skidor ca två gånger om året så vore det bra om användningsområdet är större. Jag tänker då att skalbyxor också kan fungera till regniga dagar när jag cykelpendlar till jobbet (året om). Är jag rätt ute eller kommer det bli för tätt/varmt?

Måste man upp i 2.000-klassen för att få bra byxor?
 
Jag ska på skidsemester i vinter och behöver därför ett par byxor som är lämpade för det här. Jag är dåligt insatt men tänker att skalbyxor vore bra? Det vore fint om man kan ramla/sitta i snö utan att det blir blött igenom.
Eftersom jag endast åker skidor ca två gånger om året så vore det bra om användningsområdet är större. Jag tänker då att skalbyxor också kan fungera till regniga dagar när jag cykelpendlar till jobbet (året om). Är jag rätt ute eller kommer det bli för tätt/varmt?

Måste man upp i 2.000-klassen för att få bra byxor?
För skidåkning i anläggning funkar ett par skidbyxor från t.ex. Stadium mer än väl. Jag hade ett par Everest Adv Alpine Pant från Stadium i flera säsonger. Väl över 100 skiddagar. De är fortfarande som nya. Kostar runt tusenlappen och är klart prisvärda. Finns säkert motsvarande från andra sportkedjor.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Avser du gå på tur eller åka utför?
Två helt olika bruk och därför olika produkter.

go tur

Det handlar främst om att åka utför. Jag är dock lockad av tanken med lager på lager för att brädda användningsområdet. Men det kanske inte är så enkelt.
Jag har åkt en hel del skidor i mina dar, men faktiskt aldrig åkt på skidsemester med syfte att åka varje dag i fyra dagar som det nu kommer bli (om benen pallar :). Så känner mig helt klart lite osäker på vad som är rätt klädsel.
Jag tänker att A och O för att inte frysa är att hålla sig torr. Är inte skalbyxor ett bra val då? Och sedan bygga på med passande mellanlager beroende på dagens väder.
 
De flesta skidbrallor är per definition skalbrallor numera, men det är ju ett brett begrepp. Skidbrallor är som regel förstärkta på olika ställen. Stålkanter, fall osv sliter ju mer så de allra tunnaste brallorna är kanske inte så lämpliga, annars är det inga större konstigheter. Vill du inte lägga så mycket pengar, så gör som någon här ovan föreslog - gå in på Stadium eller liknande kedja och köp ett par billiga. Renodlade märkesskidkläder kostar annars en bra slant: 4-5-6000 är inte ovanligt för märken som Norröna, Houdini, Sweet, KM och liknande.
Bor du när en outlet, t ex i Barbarby med Norröna, Houdini, Haglöfs m.fl. eller Naturkompaniets i Övik kan man dock fynda rejält ibland om man har tur.
 
Utförsåkning och liftåkning ställer större krav på värme och vindtäthet än cykling. Jag tycker inte det är enkelt att hitta sånt som passar bra till bägge dessa aktiviteter.

Thure
 
Billiga Goretexskal är ju t.ex dessa.
Dom är som vilka dyra märkens superlätta Goretex skal till en tiondel av priset.

https://www.surplusandoutdoors.com/...ng/mtp-multicam-mvp-goretex-over-1096052.html

Kan köpas nya eller använda , dom använda är väldigt ofta väldigt nya så att säga , 20-30 pund o sen lite frakt.

Camoflaget är desutom en ljus variant och inte så extremt militär look , rätt bra vintercamo desutom.

Beställer ni en del grejer kan ni ha röta och få nya fast ni beställer begagnad grad på vissa plagg.

Finns en del siter på nätet och man kan hitta navyblå och svarta Goretexskal som är surplus polis med mera och dom ser helt vanliga ut utan taktik stuk precis som dessa ovan
 
Som Thure skriver att kombinera utför och cykling förefaller vara oförenliga krav, åtminstone för mig.

Utförsbyxor brukar ha snödamasker, bottenvidd för plastpjäxor, högt liv och hängslen.

Cykelskal vill man ha så lite fladdrande som möjligt, dvs tätt skurna.

Jag råder dig att titta på cykelskal för sig och skidskal för sig.

Mina utförskläder hittade jag i en utförsäljningsbod till låg kostnad.
Cykelkläder letar jag på reor ger man det lite tid så blir garderoben den man önskar.

Just vind och regnplagg bör du prioritera om du avser att cykelpendla.

go tur
 
Jag kör med Klättermusen Gere med extra ditsydd kil. Dvs hyfsat vindtäta inte vattentäta men med rätt lager under fantastiska för slalom. Som många säger så finns det massor av varianter. Skal är bra. Fordrat är bra när det är kallt.

Jag har ett par Völkl skidbyxor lätt fordrade, vind och vattentäta i Medium. Knappt använda. Marinblå, blå och oreanga du kan få köpa för 500
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Tundraman Bästa allround skaljackan? Kläder 31
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
aronwidforss Hållbaraste byxan för vardagen Kläder 26
Nils-Åke Perfekta frilufts byxan Kläder 29
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
Johan es Militära skidor? Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...