Köpa begagnat tält

Hej,
Jag och min familj är ute och vandrar mycket, vi består av mig, min fru och två grabbar på 4 och 3 år.
Jag vill jätte gärna att vi börjar tälta nästa år men min fru ställer sig lite tveksam mot det, dels är hon ovan och dels tycker hon att det är en dyr investering (nu kan ju jag ha kollat på lite värsting tält, pryl nörd som man är).
Så jag tänkte att vi köper ett begagnat på blocket tills nästa år, men frågan är: vilket tält behöver en vandrande två barns familj där maken behöver övertyga frugan att det är kul att tälta?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det skall bäras oxså så en trea och en tvåa rekommenderas, kombinerat med en tarp som bildar torg är det både tält och bärvänligt.
Vare sig man är två eller fyra.

go tur
 
Har du funderat på att hyra tält? Bra att man kan testa innan man köper... Kan ofta göras på fjällstationer. Finnas även en uthyrnings-site; hygglo.se. Kanske är ett sätt?
 
Hyr eller låna vore nog optimalt. Är du inställd på att köpa har du ganska gott om tid på dig så det bör gå att fynda något. Riktmärket är väl att halva nypriset är ett normalt begagnat pris, men det går säkert hitta ner mot 1/3.

Skulle nog med satsa på ett 2st tält om du tror barnen fixar att sova "själva". De behöver inte så stort så ett litet tvåmanna bör fungera fint för dem.

Sen skulle jag ta ett 2-3 manna med stor abside till dig och frun. Exempelvis Anjan/Nallo 2-3gt eller motsvarande modell. Tarp funkar istället för GT abside men kräver lite mer för att slå upp. Med två småbarn skulle jag ta med den men inte vilja vara beroende av den.

Ett begagnade Bergans Trollehetta eller Compact Light kan vara bra budgetalternativ.

/G
 
Under en två-veckors tur i fjällen med exet (barnens mamma) och våra 4 barn använde vi oss av 2 st 2-manna, 1 st 2,9x3m tarp samt ett "lektält" från Rusta för 99 kr (pimpades med alustänger - vikt 1,1 kg). Lektältet tjänstgjorde som matsal de värsta dagarna.
Idag vandrar jag själv med barna och vi använder 2 st tarpar i samma storlek som ovan, som jag sätter ihop till en stor A-konfiguration. Senast, 5 dagar på Högakusten-leden, använde jag samma konfiguration med en vuxen till: pappas "kompis" :). Men jag kör under devisen lägsta acceptabla komfort för lägsta möjliga vikt - alla behöver inte köra samma såklart.
 
Tack för alla svar!
Varken jag eller min fruk känner oss bekväma med att grabbarna ska sova själva. Alternativ att vi sover med ett barn var. Jag kommer nog att sikta på ett fyrmanna ändå, känns mysigare att ligga hela familjen i samma tält.
Får hålla koll på blocket, Tradera och Hygglo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
När det gäller kostnaden, så får man ju jämföra med vad alternativen kostar, och sedan bedöma hur lång tid det tar innan en sådan investering kan räknas hem
 
Köp nu ett tre eller fyrmanna t ex på Intersport eller XXL eller liknande. Klart ni skall sova ihop. Blir det en hit kanske ett baslägertält t ex en tältkåta bli lämplig senare.

Thure
 
Jag utnyttjade min rabatt ifrån friluftsfrämjandet och beställde Bergans trollheta 4-personers tält idag.
Valet låg mellan den eller Wiglo lt4, vikten och priset avgjorde det hela.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
 
Tidiga mornar

Vaknar barnen jättetidigt i tält är ett tips att sätta en liten pingla på dragkedjan. Då hör man när de smiter och har man vatten i närheten vill man gärna veta var de är!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...