Budgetering långcyklats

Med risk att detta tagit upp tidigare ställer jag frågan ändå.

Vad har era långresor kostat er ekonomist?
Förstår att det är stor skillnad på världsdelar och länder, samt vad man har för standard av käk/boende och liknande, väldigt många variabler att se till men skulle vara skönt att höra om generaliseringar.
Vad har ni för erfarenheter?

Mycket tacksamt för svar.
Mvh Drömmaren
 
Okej, lite grova generaliseringar.

Stad: 250-1000kr/dag.
Sverige och länder med liknande prisnivå: vid tältning 100kr/dag.

Östeuropa/andra billigare länder:
vid tältning: 50kr/dag.
vid billiga inomhusboenden: lägg till 200+kr.
ska du käka på resturang, lägg till extra.

Det kan såklart bli mycket billigare om du bara äter egenlagad mat, men resturangmat och öl är ofta trevligt =)

I sydamerika gjorde jag som referens (i mycket runda slängar!) av med typ 27 000kr på 6 månader med varierat leverne inklusive flyg.

6 månader genom östeuropa/turkiet/iran blev det mer, men då blev det en del vistelser i städer och liknande som gjorde att det sprang iväg lite.
 
Hej!
Min erfarenhet håller sig inom Europa.
Vi reser två personer samman, till och från resstart/stopp med tåg, bor alltid inomhus (B&B, vandrarhem och annat men mest hotell).
Frankrike (och Korsika) 45 dagar 2012: 566 kr per person/dag
Från Tyskland till Kroatien 40 dagar 2013: 499 kr per person/dag
Pyrenéerna (Frankrike och Spanien) 46 dagar 2015: 587 kr per person/dag
Basel till Nice (mycket Schweiz, dyrt!) 41 dagar: 652 kr per person/dag

Inkluderar då ALLT, även sånt som extra reseförsäkring når dagarna blir för många. Lever gott och bekvämt på vägen, men köper inget "onödigt".
God tur - om det blir av!
 
Kostnaden beror helt på....

Inför vår cykeltur till Bangkok hade vi samma fråga som du och fick inte fram någon vettig information. Vi bestämde oss därför för att sammanställa våra kostnader och redovisa på vår blogg och då även försöka redogöra för hur snåla/generösa vi valt att vara. Det skiljer ju mycket om man ständigt campar och lagar egen mat eller om man ofta tar in på boende och äter på restaurang.

Vi gjorde i alla fall av med 44.000 per skalle under 9,5 månader och då spenderade vi rätt så frikostigt.
Är du intresserad kan du läsa vår ekonomiska sammanställning här:

http://cyclinghome.nu/?p=5438
 
Mycket intressant, ni som inte utgår från Sverige utan börjar och startar i ett annat land är det bökigt med flyg (tåg är bättre i de flesta fall men omöjligt ibland)?
Ska hänga på bloggen ett tag gissar jag.

Tycker pengafrågan är lika tråkig som den är viktig, dock härligt att inte behöver lägga någon avsevärd peng på transport.

Ni nämnde försäkring, är det någon speciellt man behöver tänka på där?
 
Inför vår cykeltur till Bangkok hade vi samma fråga som du och fick inte fram någon vettig information. Vi bestämde oss därför för att sammanställa våra kostnader och redovisa på vår blogg och då även försöka redogöra för hur snåla/generösa vi valt att vara. Det skiljer ju mycket om man ständigt campar och lagar egen mat eller om man ofta tar in på boende och äter på restaurang.

Vi gjorde i alla fall av med 44.000 per skalle under 9,5 månader och då spenderade vi rätt så frikostigt.
Är du intresserad kan du läsa vår ekonomiska sammanställning här:

http://cyclinghome.nu/?p=5438

Måste säga att denna otroligt detaljerade ekonomiska redovisningen är väldigt intressant och kul att läsa om
 
Omkring 9000 kr under 32 dagar, cyklade genom polen, slovakien, tjeckien, österrike, slovenien och croatien....av dom gick omkring 2300 kr till flyg hem från kroatien....om jag minns rätt så var österrike det land som var dyrast och som sved....jag bodde på hotell, vandrarhem men främst campingar och vildcamping....lagade mat själv för det mesta men åt ute också med någon öl.....i priset har jag inte räknat in flyget från stockholm till polen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...