Vattenrening

Ber om ursäkt om jag kapar tråden lite.



Det här med skumfyllning låter lite intressant men jag hittar inget om det på sawyers hemsida har du en länk? Kopplar man på ett filter på påsen?



/M



När det varit uppe på deras instagram innan har det varit som motsvarande de vanliga påsarna, fast med något skum i. Man skulle fylla, vänta 10 min och sedan filtrera genom sitt sawyer mini eller squeeze.

https://sawyer.com/foam-filters/ tydligen hade produktionen fördröjts och det ser ut som att de ändrat designen, men principen är väl densamma


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hej
Är du orolig för dåligt vatten, finns inge dåligt vatten i fjällen. Om du tvivlar så. Vattenreningstabletter finns överallt, apoteket, jula. Annars är det osmos filter som gäller om du vill ha det perfekt.
Själv doppar jag petflaskan där man ser botten och biter ihop när jag dricker
 
När det är mycket ren i markerna och man ser mycket renspillning i direkt anslutning till vattendrag kan det vara befogat att vara lite vaksam och försiktig. Att bli magsjuk under en vandring är besvärligt.

/Birger
 
Kemikalier

Jag har en följdfråga gällande mätning och rening av kvicksilver och brom.

Alla vattendrag i mitt område har tydligen för höga halter kvicksilver och brom. Hur ofta kan detta vattnet ändå drickas? Hur kan man rena bort detta? Kan man själv på plats mäta detta?

Länk till exempel:
http://viss.lansstyrelsen.se/waters.aspx?waterMSCD=WA48800295
Bromerad difenyleter

Bedömningen; "uppnår ej god kemisk status" baseras på en nationell extrapolering som tyder på att gränsvärdet för PBDE överskrids i fisk i alla ytvatten. I EG:s ramdirektiv för vatten (2008/105/EG samt 2013/39/EU) anges gränsvärdet för PBDE i biota till 0,0085 mikrogram per kilogram våtvikt (ug/kg vv).


Kvicksilver och kvicksilverföreningar

Inga mätningar av Hg har genomförts i vattenförekomsten. Faktiska mätningar på kvicksilver i abborre och gädda i länets sjöar visar att halterna aldrig understiger EUs gränsvärde på 0,02 mg/kg våtvikt. Extrapolerat från sjöar med faktiska mätningar vilket motsvarar 40% av länets vattenförekomster (inkluderat alla typer av sjöar) görs, med god tillförlitlighet, en rimlighetsbedömning att inte heller denna vattenförekomst når God status.

Vi omges också av stora ytor myrar, ur vilka många bäckar strömmar. Kan detta vattnet anses vara generellt renat nog att kokas och därefter drickas?
 
I Sverige idag överstiger kvicksilver gränsvärdet i alla ytvattenförekomster; sjöar, vattendrag och kustvatten. Under lång tid har utsläpp av kvicksilver skett i både Sverige och utomlands. Den främsta anledningen till att kvicksilverhalterna i vattnet är för höga är internationella luftnedfall.
 
Dock minskar halterna då det avdunstar tydligen enligt forskare.
Frågan är ju om det avdunstar så borde det trilla ned nån annanstans..eller så.
 
Jag oroar mig inte för kvicksilver när jag ibland dricker vatten ur "normala" sjöar. Då kvicksilver ackumuleras i näringskedjan är det i första hand när man äter fisk som man får i sig kvicksilver. Då får man i en måltid i sig kvicksilver som fisken samlat på sig under sin livstid från de småfiskar som den ätit upp, som i sin tur samlat på sig kvicksilver under sin livslängd genom att äta växter/plankton etc.

Det innebär inte nödvändigtvis att man ska helt avstå från insjöfisk men en viss försiktighet kan vara befogad om man är gravid, äter mycket pga att man fiskar själv etc. Men jag ser inte kvicksilver som ett problem när jag dricker normalt sjövatten i Sverige. (Därför har jag inte heller gjort någon grundlig research... hade jag kvicksilver i egen brunn skulle vara mer noga.)
 
Betydligt värre är förekomsten av hormoner i vatten och föda. Syntetiska hormoner lever länge och gör mer än många anar. Stoppas inte av filter.

försiktig tur
 
Tungmetaller och hormoner kan vi tyvärr inte göra mycket åt, men jag fastnade också för ett Sawyer Mini, när jag köpte friluftsprylar nu under våren. UV-pennor är väldigt dyra, men kolloidalt silver ska döda virus, och det har jag redan hemma. Så det nöjer jag mig med tills vidare.
 
Tungmetaller och hormoner kan vi tyvärr inte göra mycket åt, men jag fastnade också för ett Sawyer Mini, när jag köpte friluftsprylar nu under våren. UV-pennor är väldigt dyra, men kolloidalt silver ska döda virus, och det har jag redan hemma. Så det nöjer jag mig med tills vidare.

Sitter också och planerar en längre vandring och behöver någon lätt och inte skrymmande lösning för vattenrening. Och blev intresserad av dit förslag, använder du sånt här kolloidalt silver?

Förstår det som att man bara behöver 10 ml per liter vatten, så behövs ju inte vidare mycket om man även lyckas få tag i lite "säkert" vatten från bäckar etc.
 
Sitter också och planerar en längre vandring och behöver någon lätt och inte skrymmande lösning för vattenrening. Och blev intresserad av dit förslag, använder du sånt här kolloidalt silver?

Förstår det som att man bara behöver 10 ml per liter vatten, så behövs ju inte vidare mycket om man även lyckas få tag i lite "säkert" vatten från bäckar etc.

Ja, exakt den sorten har jag. Om UV-pennor hade varit uppladdningsbara evighetsmaskiner, så hade de känts intressantare. Sawyers filter är ett kap, om det håller vad det lovar, men UV-pennan känns för dyr.

Fjällbäckar anses väl vara säkert vatten i Sverige? Vi lär också ska ha väldigt låg förekomst av virus i vattnet här ö h t, om jag har förstått saken rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rottemark Vattenrening Alperna & Karpaterna Friluftsmat 1
pal2 Vattenrening - för smakens skull Friluftsmat 5
01234 Vattenrening??? Friluftsmat 10
mikael.nordlander Vattenrening Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...