Köpa ny GPS

Och ja, Magellans Topo+ är klart mer detaljerade än Garmins FriPro, även om vägåtergivningen är ett skämt på Topo+ (samma markering från skogsbilvägar till riksvägar).

Jag vet inte om det går med Magellans kartor men en finess med Garmins är att man genom s.k. TYP-filer kan definiera hur stigar, vägar och alla kartkomponenter skall se ut. Olika gps-modeller visar kartorna lite olika och dessutom vill man ju accentuera olika saker beroende på om man går till fots eller åker MC t.ex.

Mig veterligen går det inte som slutanvändare att typa om Magellans Topo+-kartor (åtminstone inget som redovisats här på Utsidan). Annars hade jag onekligen typat om vägarna rejält, så att bilvägarnas storleksskillnader framgår tydligt! :)

För övrigt är väl omtypningen av Garmins FriPro-kartor enbart möjlig på grund av att Garmins kartformat knäcktes för ett antal år sedan av ett antal hackers, som (med rätta) var direkt missnöjda med kartornas utseende. Det var ju bl.a. en hel del hacker-diskussioner här på Utsidan, om jag inte missminner mig. Omtypningen har väl aldrig sanktionerats utav Garmin?

Skulle jag typa om Garmins FriPro-kartor, skulle jag nog inte ge mig förrän den såg ut precis som originalet (Terrängkartan, 1:50 000). För det gör nämligen redan Magellans Topo+ :) (så när som på bilvägarna :().
/Niklas
 
Skriv ordentliga påstående. Och glöm inte att tydligt beskriva att du är partisk.

Vad var det som inte var ordentligt med mitt påstående?

Jag har skrivit under med Ola på GEAR så många gånger och har dessutom ett användarnamn som tydligt beskriver vart jag jobbar att jag inte tyckte att det behövdes. Men jag kan börja med det igen om det stör dig.
Härom dagen skrev jag i det generella utrustningsforumet och beskrev då tydligt att vi var generalagent för Wenger. Detta för att jag knappt skrivit där förut.
Däremot finns det andra som är extremt partiska som inte nämner detta i sin opinionsbildning.
 
Jag har skrivit under med Ola på GEAR så många gånger och har dessutom ett användarnamn som tydligt beskriver vart jag jobbar att jag inte tyckte att det behövdes.

I de flesta Forum betraktas det som god ton att man i en fotnot eller likn anger om man har komersiella kopplingar till det man skriver om.
Jag har tom för mig att det är ett krav i en del Forum.

Och hur svårt är det egentligen i praktiken?

Annars ser jag enbart fördelar med att ha 'branschfolk' med i diskussionerna, eftersom de brukar ha bättre koll brukar det bli mindre vilda spekulationer.
 
I de flesta Forum betraktas det som god ton att man i en fotnot eller likn anger om man har komersiella kopplingar till det man skriver om.
Jag har tom för mig att det är ett krav i en del Forum.

Och hur svårt är det egentligen i praktiken?

Annars ser jag enbart fördelar med att ha 'branschfolk' med i diskussionerna, eftersom de brukar ha bättre koll brukar det bli mindre vilda spekulationer.

Det borde vara väl känt här på navigeringsforumet att Gear AB är den svenska generalagenten för Magellans frilufts-gps!

Instämmer annars att det bara är positivt när representanter för generalagenter och/eller tillverkare deltar aktivt i forumets diskussioner - åtminstone så länge vi slipper inlägg på temat "just våra produkter är i särklass och alla konkurrenters produkter är bara skit" (Ola har hittills inte framfört några åsikter i den riktningen, vilket jag är mycket tacksam för).
/Niklas
 
Jag visste inte det fast jag har läst mycket här. Det var heller ingen dålig teaser: "Det finns gps:er med mer detaljerade kartor som är så snabba så att det inte existerar några "omritningar". Jag tycker att det är bra med branschfolk men det bör framgå tydligt så man förstår att infon kan vara partisk.

Det borde vara väl känt här på navigeringsforumet att Gear AB är den svenska generalagenten för Magellans frilufts-gps!

Instämmer annars att det bara är positivt när representanter för generalagenter och/eller tillverkare deltar aktivt i forumets diskussioner - åtminstone så länge vi slipper inlägg på temat "just våra produkter är i särklass och alla konkurrenters produkter är bara skit" (Ola har hittills inte framfört några åsikter i den riktningen, vilket jag är mycket tacksam för).
/Niklas
 
Vad var det som inte var ordentligt med mitt påstående?

Jag har skrivit under med Ola på GEAR så många gånger och har dessutom ett användarnamn som tydligt beskriver vart jag jobbar att jag inte tyckte att det behövdes. Men jag kan börja med det igen om det stör dig.
Härom dagen skrev jag i det generella utrustningsforumet och beskrev då tydligt att vi var generalagent för Wenger. Detta för att jag knappt skrivit där förut.
Däremot finns det andra som är extremt partiska som inte nämner detta i sin opinionsbildning.

Jag läser här ofta och hade (tills nu) ingen aning om vad GEAR var för något. Varför inte skriva typ "GEAR AB Generalagent för Megallan Sverige" Då hade även jag förstått.

Även jag tycker det är bra med fackfolk här i forumet, jag får större förtroende för en person som tydlig berättar vem han är.
 
Jag går också i tankarna om att skaffa en GPS men vet varken ut eller in.
Vilken har bäst karta om man bara ska vandra i skog och fjällvandra ?

Mao, vem har bäst kartor - Magellan eller Garmin eller rent av någon annan ?
 
Jag går också i tankarna om att skaffa en GPS men vet varken ut eller in.
Vilken har bäst karta om man bara ska vandra i skog och fjällvandra ?

Mao, vem har bäst kartor - Magellan eller Garmin eller rent av någon annan ?

Beror ju lite på vilka egenskaper som du värderar mest. Själv gillar jag Magellans kartor bra - så när som på vägarnas återgivning! Magellan har dessutom en renodlad fjällkarta. Magellans kartor uppdateras 1-2 gånger/år.

Å andra sidan har Garmins kartor större täckningsområden än Magellan. Garmin har även sjökort och bilkartor, som kan kombineras med FriPro. Betydligt fler Garmin-användare än Magellan-användare, vilket underlättar support (och ger billigare tillbehör). Magellans Topo+ Tema ska även passa till Garmin http://shop.textalk.se/se/article.php?id=9626&art=2012849.

Någon annan GPS-tillverkare (Eagle, Lowrance...) med svenska detaljkartor från Lantmäteriet finns väl inte, utan då blir alternativet i så fall en mobilnalle eller pocket PC (vilka jag knappast skulle rekommendera för seriösa fjällvandringar).
/Niklas
 
Vad var det som inte var ordentligt med mitt påstående?
Ditt påstående:
Det finns gps:er med mer detaljerade kartor som är så snabba så att det inte existerar några "omritningar".
Du säger inte vilka GPS:er och kartor du pratar om?

Och om man vet att du antagligen pratar om Magellan i en fråga som rör Garmin-produkter så i detta fallet så gränser du till det som niking beskriver som:
åtminstone så länge vi slipper inlägg på temat "just våra produkter är i särklass och alla konkurrenters produkter är bara skit"
Men jag instämmer med alla andra. Jag uppskattar att du är här. Det finns alldeles för lite information om Magellans produkter på internet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
idka Köpa gps Navigering 1
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
EdgeX Köpa GPS? Navigering 1
tremula varför köpa gps? Navigering 19
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Östanhol Köpa GPS Navigering 4
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...