Bästa Kondis/fettförbränningen på gymmet?

Vi hade en disskusion idag på jobbet:

Det hela handlade om vilket som var bästa redskapet på gymmet för att öka kondisen respektive förbränna fett.

Nästan alla var med på att jogga på löpbandet låg först när det gällde båda.

Sen gick åsikterna isär.
Jag hävdar att roddmaskinen är väldigt bra för konditionen medan andra trodde den var bäst för fettförbränning.
Crosstrainern trodde de flesta var bäst för fettförbränning och inte så bra för konditionen.

Sen var det någon som hävdade att gå snabbt på löpbandet (ca:5km/h) var bara snäppet sämre än att jogga på löpbandet.

Någon började dra in trappmaskinen som en bra konditionstränare.

Cyckling (ej spinning)
Låg väldigt bra till i disskusionen både för konditionen och fettförbränningen men kom bara tvåa efter jogga.

Har vi rätt?
Vilket redskap är bäst:
1: för få bättre kondition?
2: för att få bättre fettförbränning?


MVH
zzeezz
 
Vi hade en disskusion idag på jobbet:


Vilket redskap är bäst:
1: för få bättre kondition?
2: för att få bättre fettförbränning?


MVH
zzeezz

Det redskapet som höjer din puls mest är nog det som är bäst för konditionen!
Å det redskapet som du kan (orkar)hålla på med längst lär bränna mest fett!
Kan tänka mig att hålla på länge i en Crosstrainer med ca 60% av maxpulsen lär bränna mest fett!

/Janne

/Janne
 
Inga vetenskapliga svar utan bara tyckande:

Crosstrainer och rodd har ju fördelen att du tränar muskelgrupper i hela kroppen till skillnad från löpband eller cykel. Fler muskler = mer energi = högre förbränning.

Beträffande kondtion handlar det mer om att få upp pulsen högt. I roddmaskinen tycker jag att det är svårt att vara tillräckligt snabb takt för att pulsen ska gå upp tillräckligt. Crosstrainern tycker jag inte heller ger så mycket (möjligtvis om man minskar "steg"-längden). Trappmaskinen tycker jag är bra för hög puls eftersom man tvingas att hålla igång för att inte stå på golvet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...