Nya friluftskartan Pro V2

Behövde du inte konvertera med MapReverseConverter?

Så här gjorde jag:

- Köpte FPv2 från outnet.se. Försökte först köpa från komplett.se men dom vägrade sälja något annat än gamla versionen (!)

- Först så installerade jag de fyra delarna en i taget genom att klicka på en .msi fil. Dvs inte setup.exe.

- Därefter så la jag in upplåsningskoderna m hj a Mapsource 6.13.7. Nu funkar FPv2 i Mapsource 6.15.

- Därefter så deletade jag samtliga .dem filer som finns under respektive product1 mapp. Detta för att Mapsource 6.13.7 inte skall får spader.

- Till sist så konverterade jag kartorna till gamla (Mapsource 6.13.7) formatet med MapReverseConverter. La kartorna i mappar under mappen C:/Garmin. Nu funkar det även i Mapsource 6.13.7.
 
Sitter med en orginalverision av Friluftskartan pro v2 och ska installera den på datorn. Men det går inte utan att låsa upp kartan till en gps men det vill jag inte.
Jag vill bara använda minneskortet i dagsläget.
Finns det något sätt att lösa det på?
 
Sitter med en orginalverision av Friluftskartan pro v2 och ska installera den på datorn. Men det går inte utan att låsa upp kartan till en gps men det vill jag inte.
Jag vill bara använda minneskortet i dagsläget.
Finns det något sätt att lösa det på?

Hej!

Det går inte att installera kartorna till en dator från minneskortet, tyvärr! Ett minneskort med "färdiga" kartor från Garmin går bara att använda i GPS:en och inget annat!

Har du däremot kartorna på en CD så går dom att både användas i datorn och en GPS...

Det här är nog den vanligaste "GPS-frågan/upplysningen" som finns i detta forum...?

Mvh!
 
Hej!

Det går inte att installera kartorna till en dator från minneskortet, tyvärr! Ett minneskort med "färdiga" kartor från Garmin går bara att använda i GPS:en och inget annat!

Har du däremot kartorna på en CD så går dom att både användas i datorn och en GPS...

Det här är nog den vanligaste "GPS-frågan/upplysningen" som finns i detta forum...?

Mvh!

Får förtydliga mig lite då jag todde att alla orginalverisioner hade både minneskort och skiva.

Det är altså skivan som inte går att installera till datorn utan regga den ihop med en gps och det vill jag inte då jag bara vill använda minneskortet som funkar med vilken gps som helst då jag har flera stycken.
Men man vill ju kunna använda programmet som man köpt för dyra pengar i datorn.
 
Det är altså skivan som inte går att installera till datorn utan regga den ihop med en gps och det vill jag inte då jag bara vill använda minneskortet som funkar med vilken gps som helst då jag har flera stycken.
Men man vill ju kunna använda programmet som man köpt för dyra pengar i datorn.
Garmin har lagt upp sin licens så att du ska registrera DVD-kartan på en GPS för att kunna använda kartan i Mapsource/BaseCamp. Det kommer inte påverka hur du använder din minneskortkarta utan det är bara kartan som du installerat i datorn som är låst till att bara kunna överföras till den GPS:en.

Det finns andra program för att ta bort låsningen men Utsidans regler tillåter inte att man postar om sådant. Sök på internet eller skicka ett privat meddelande.
 
Så här gjorde jag:



- Till sist så konverterade jag kartorna till gamla (Mapsource 6.13.7) formatet med MapReverseConverter. La kartorna i mappar under mappen C:/Garmin. Nu funkar det även i Mapsource 6.13.7.

Allt flyter på fint till jag kör MapReverseConverter. Det skapas inga *.img filer. Någon som råkat ut för det?

//
Stefan
 
Upplever också att det ibland inte skapas några .img-filer utan bara tre filer, en .tdb, en .mdx och en till som jag inte kommer ihåg just nu.
Det går bra att kopiera -img-filerna från en annan dator där installationen lyckats men jag har inte sett något mönster varför det går ibland och inte alltid. Kör både XP och win7 men har inte klart för mig om det är så att det funkar på det ena eller det andra. En misstanke är att convertern är känslig för att målmappen finns och har rätt namn, eller har jag fel där?
Vilken version av convertern kör du? jag har 3.2 och 4.0 och märker ingen skillnad.
 
De 3 filerna du nämner skapas hos mig också med inga *.img filer. Provat på 2 maskiner med olika versioner av windows. Provade med olika målmappar och kollat i registret men inte mycket klokare för det. Fick lägga in senaste versionen av mapsource 6.16.2 parallellt med 6.13.7 för att kunna föra över kartorna till gps:en. 6.16.2 såg dock rätt ok ut mot tidigare versioner (6.15.7 såg inte alls rolig ut) med mer detaljer vid ut zoomning. Är dock fortfarande nyfiken på varför det inte funkar :)
 
Upptäckte varför det funkar ibland med Mapreverseconvert och att det ibland bara skapas 3 filer.
Mapreverseconvertern använder gmaptoolkit för att göra grovjobbet. Den kommandoradsbaserade gmt.exe skall ju finnas i sökvägen eller i mappen.
Det programmet är känsligt för om det finns å, ä eller ö i sökvägen. Argumenten till gmt.exe får alltså inte innehålla några "konstiga" tecken.
Lösningen för mig var att lägga mapreverseconvertern och gmt i ett "normalt" directory, då funkade det.
 
TYP:a om FriPro v2?

Lite efter här... går det att typ:a om Friluftskartan Pro v2 för att göra ändringar och finns det tom färdiga bra TYP-filer att få ta del av? Såg en hel del skrivet om nån reverse för Mapsource 6.13.7 men jag kör senaste versionen 6.16.3. Jag kör Windows 7 förresten.
 
Lite efter här... går det att typ:a om Friluftskartan Pro v2 för att göra ändringar och finns det tom färdiga bra TYP-filer att få ta del av? Såg en hel del skrivet om nån reverse för Mapsource 6.13.7 men jag kör senaste versionen 6.16.3. Jag kör Windows 7 förresten.

Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722

Det har ingen betydelse om du kör XP eller W7. Går bra att typa om både med 6.13.7 och 6.16.3. Dock skall typ-filen läggas på lite olika platser och/eller registerposten se lite olika ut.

Se även http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57235
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
Friluftskartan Pro när det gäller fjällen Navigering 3
matseri Friluftskartan Pro Navigering 0
juhkka Ortnamn försvann efter friluftskartan pro Navigering 6
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
3775 Friluftskartan eller Friluftskartan Pro? Navigering 2
Jakan Nüvi 360 och Friluftskartan Pro Navigering 8
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
Seagull offshore Galna kartfärger friluftskartan pro Navigering 1
olhe Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro Navigering 43
Brune Utvärdering av Friluftskartan Pro Navigering 53
troell Friluftskartan Pro släppt! Navigering 11
thureb Friluftskartan Pro försenad? Navigering 18
Mezzner Friluftskartan Pro? Navigering 2
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.