Nya friluftskartan Pro V2

Finns egentligen ingen anledning att hålla på och trixa längre, man förlorar funktionalitet (V2 är ruttbar i orginal) och vad det gäller projektion av kartan är det löst med MapSource6.16.0.2
 
Kartdata är numera inte i img-format utan något annat nytt format. Vid export till GPS verkar det dock bli img-format som innan. Det finns även verktyg för att göra om kartdata till img-format för att kunna ladda Fri Pro V2 i gamla Mapsource. Det verkar dock inte helt stabilt, för mig kraschar MapSource 6.13.7 med Fri Pro V2 omgjort till img.
Synd att de skulle pilla på formatet på kartan.

Har du testat om det fortfarande funkar med TYP-filer?
 
Finns egentligen ingen anledning att hålla på och trixa längre, man förlorar funktionalitet (V2 är ruttbar i orginal) och vad det gäller projektion av kartan är det löst med MapSource6.16.0.2
Anledningen är för att kunna editera kartan med samma IMG-verktyg som innan. Jag byter gladeligen bort ruttningen om jag kan kompilera in mina egna stigar.

Jag ser ingen anledning att använda 6.16.0-beta. Vad är det som finns där som inte finns i 6.13.7, förutom stöd för det nya kartformatet?
 
Synd att de skulle pilla på formatet på kartan.

Har du testat om det fortfarande funkar med TYP-filer?
Japp, TYP-filer fungerar fortfarande. Det är t.om. så att det default installeras en TYP-fil med kartan.
TYP-filer installeras lite annorlunda i Fri Pro V2, och skall läggas in i fil info.xml istället för i registret. Men principen verkar vara densamma.

Jag provade att byta ut default TYP-fil som följer med Fri Pro V2 till en en TYP-fil jag har använt med framgång till Fri Pro. Resultatet blev helkass, men det visar i alla fall att kartan påverkas.

Nu hoppas jag bara på att någon som vet hur man gör TYP-filer orkar göra en med tydligare stigar och småvägar till Fri Pro V2, eller så får jag försöka lära mig detta själv.

Örjan
 
Finns egentligen ingen anledning att hålla på och trixa längre, man förlorar funktionalitet (V2 är ruttbar i orginal) och vad det gäller projektion av kartan är det löst med MapSource6.16.0.2

Är kartan vekligen ruttbar?
På samma sätt som CN är? Att den tex följer en stig?
Att följa punker fågelvägen (som man gör på sjökort tex) är inte en rutt.
 
Vad är det för skitsnack, Fri Pro V2 är INTE ruttbar, det kan ni glömma.
Den finkar bra att köra i gamla mappsource med korrekt projektion om man raderar alla *.dem filer innan man kör MRC..
 
Vad är det för skitsnack, Fri Pro V2 är INTE ruttbar, det kan ni glömma.
Den finkar bra att köra i gamla mappsource med korrekt projektion om man raderar alla *.dem filer innan man kör MRC..

Oj vad du tar i, den är ruttbar men inte på stignivå. Vad ärt det för fördel att använda 6.13.7? Kanske om du kör Windows 95 i en 386:a fortfarande.
 
Oj vad du tar i, den är ruttbar men inte på stignivå. Vad ärt det för fördel att använda 6.13.7? Kanske om du kör Windows 95 i en 386:a fortfarande.
6.13.7 är stabil, det är inte nya beta 6.16.0.2 (i alla fall inte med Fri Pro V2)
Version 6.14.x.x och 6.15.x.x har förvrängd projektion och kartan väldigt ihoptryckt ut.
 
Oj vad du tar i, den är ruttbar men inte på stignivå. Vad ärt det för fördel att använda 6.13.7? Kanske om du kör Windows 95 i en 386:a fortfarande.

Tar i?
Jag kör Windows 7 Ultimate på en Sony Vaio med Intel Core 2 Duo 2.26 GHz CPU & 4GB RAM.
Har naturligtvis 6.15.11 & 6.16 β men använder BARA 6.13.7 då de senare nästan bara krånglar.
Fri Pro är inte ruttbar på annat sätt än fågelvägen så var det bra med det (har skällt på Garmin Sverige om just detta). Sverige är snart det enda I-Landet som inte har ruttbar Topografisk karta från Garmin.
 
det något nytt på kartbilden jämfört med Friluftskartan Pro bortsett från mera info om vandrarhem och gatunamn dvs information från CityNavigator?

Jag undrar om utseendet blir likadant på Colorado och Oregon med Friluftskartan Pro frånsett skuggningen.

Att man är begränsad till en dator gillar jag inte. Vad händer t ex när man köper en ny dator när den gamla hårddisken pajar?

Om kartan vore ruttbar så kanske man kunde slippa köpa CityNavigator för t ex cykel och Inlinesturer.

Thure


Enligt manulen till Friluftskartan Pro v2 får man installera den på två PC-datorer, just för fallet då datorn pajjar och man behöver installera den på en ny dator. Men efter två datorer är det stopp, säger manulen. Har inte testat denna gräns, men det känns som att man ska akta sig för att installera denna karta på en dator som inte är tämligen ny.

Sedan får man installera den även på två GPS'er: på den ena GPS'en installeras kartan från PC'n, och på den andra GPS'en stoppar man bara in det μSD-kort som följer med kartan (kräver förstås en GPS med μSD-anslutning, men det behövs ingen "installation", det är bara att plugga i μSD-kortet). μSD-kortet kan lätt flyttas från GPS till GPS och kan och får användas på hur många olika GPS'er som helst men bara en i taget. Så säg att man har skaffat Friluftskartan Pro både för t.ex. Svealand och norra Norrland - då är det OK att använda ena μSD-kortet på sin egen GPS och samtidigt låna ut det andra μSD-kortet till t.ex. en kompis som tänker fjällvandra ... och samtidigt kan man ha samma två kartor på ytterligare två GPS'er, installerade där från PC'n.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
Friluftskartan Pro när det gäller fjällen Navigering 3
matseri Friluftskartan Pro Navigering 0
juhkka Ortnamn försvann efter friluftskartan pro Navigering 6
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
3775 Friluftskartan eller Friluftskartan Pro? Navigering 2
Jakan Nüvi 360 och Friluftskartan Pro Navigering 8
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
Seagull offshore Galna kartfärger friluftskartan pro Navigering 1
olhe Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro Navigering 43
Brune Utvärdering av Friluftskartan Pro Navigering 53
troell Friluftskartan Pro släppt! Navigering 11
thureb Friluftskartan Pro försenad? Navigering 18
Mezzner Friluftskartan Pro? Navigering 2
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...