Vildmarksmässan

Besökte vildmarksmässan idag. Tack för mandelskorpan, utsidan.

Dock så ledsnade jag på mig själv efter ett tag. Tyckte inte som de tankar som bubblade upp...
1. Säljmarknad istället för mässa. Allt kändes så kommersiellt. Få säljare/utställare som var villiga att förklara/diskutera om man inte var en potentiell köpare just då. Måste allt handla om pengar? Giriga j-lar! (Logiska sidan av mig säger: så klart de vill tjäna pengar. Det måste de få göra. De är inte välgörenhetsorganisationer.)
2. Är det här blivande friluftsmänniskor som finns runt omkring mig? Stackars fjäll-/sjöräddningen, de kommer att ha fullt upp i sommar. Varför ska man planera en tvåveckors vandring i Sarek det första som man gör? (Logik: det är väl bra att de ger sig ut i naturen. Alla borde få uppleva den)

Surade ner mig lite. Det var inte så här som jag ville uppleva mässan. Stressade säljare, skrikande ungar, självgoda brats...

Efter en glasspaus blev det en runda till, nu med mera logiska ögon. Funkade bättre. Men det blev inget inhandlat eller provat. Lusten att dra ut i skogen växte dock och då är väl lite av mässans mening uppfyllt. Sedan att det berodde mer på att komma undan folket är väl en annan sak.

Nu undrar jag, är det bara jag som kände så här? Det var som sagt inte känslor som jag var nöjd med...
 
Har varit på den en gång och vill aldrig tillbaka. Kändes som allmän Stockholmskänsla med stressade människor och ingen som har tid att snacka skit.

Gillar dock Fair Enough där folk tar det lugnare och mer än gärna diskutterar prylar, resor och ideer. Att man sedan kan få en kopp kokekaffe och en mösatörva gör inte saken sämre ;-)
 
Upplevde exakt samma sak förra året, utställarna ville bara sälja, inte alls visa upp eller berätta om sina produkter. Som om de bara flyttat sin butik till ett annat ställe för en helg. Åk till Fair Enough mässan istället, helt annan stämmning, ni kommer garanterat att trivas.
 
Vad ni gnäller..

... det är väl inte varje dag man kan gå på prylspan med det mesta under ett och samma tak... har kollat in en hel del fina tält, sovsäckar och ryggor idag...

Man får ta det för vad det är.... visst är det mycket folk och trängsel och utställarna vill kränga prylar, inte konstigt med tanke på att det är tokdyrt att ha en monter på Älvsjömässan... skulle tro att de flesta nog går minus på dealen...

Vill man inte shoppa/fynda så kan man sitta och lyssna på föreläsare som Renata C och 7 summitskillarna... eller kolla när folk klättrar och paddlar kanot...

Äh... jag tycker nog att det är lite gnällspiksvarning över era kommentarer.

Thomas
 
Jag vann på en gratislott

Även om jag inte för tillfällt är någon tältspekulant så kunde jag se och krypa in i 2 nya(?) Hillbergstält, fast inte hos Hillbergs utan hos Naturkompaniet.

Men hos Fjällrävens stora monter lyste de nya Fjällräventälten med sin frånvaro.

Vildmarksmässans personliga behållning var att jag vann en 6 månaders prenumeration på tidningen Foto, på en gratislott :)

Per
 
Nä ska inte dit. har gått på för många dåliga mässor för att orka med en till. Kollade igenom programmet med bildvisningar/föreläsningar men hittade inget som motiverade biljettinköp.

Att bara glida omkring och titta på saker jag ändå inte kommer köpa ger mig ingenting.
 
Det är lustigt, jag konstaterade glatt efter gårdagens besök att det är skönt att de satsar på en hel del föredrag. Vi hann med fyra olika föredrag plus en ordentlig tur bland alla pryar.

Besökte båtmässan för ett par veckor sedan i samma lokal. Utomordentligt tråkig! Trötta säljare av båtar som mest verkar vara irriterade av att de betalande besökarna vill in i deras dyrgripar. Tillbehörsbutiker med trista montrar där säljfokuset är 100%-igt, trots ibland uppenbar brist på kunskaper kring det man säljer. Få föredrag och dylikt. I jämförelse upplevde jag vildmarksmässan som trevlig och lite mysig.

Fast jag förstår ändå vad ni menar...

A
 
Om man bortser från bensinpengar så är ju kostnaden ytterst minimal. Bara att gå på Yrvinds föreläsning under två timmar kostade 100kr - kommer inte ihåg hur många föreläsningar det var här på mässan men väl över två timmar :)
 
Ja om man nu bara räknar kr/minut föreläsning utan att ta hänsyn till om den är intressant eller inte.

Det som retade mig då jag kollade igenom listan var att det var en stor andel där det handlar om företag som gör reklam för sin produkt. Har för mig det var arrangörer av paddling på grönland, fågelskådning. lundhags mm. Att först betala inträde och sen lyssna på reklam känns inte motiverat för min del. Då betalar jag hellre en bra slant för intressanta föredrag. (var tex på isbjörnshelgen på nrm för några veckor sedan).

Christian
 

clindh

Forumvärd
Vill man undvika trängsel och få tid att långprata med folk i montrarna, kom inte hit när alla andra gör det - typ runt lunch och timmarna efter.... Tidigt eller sent är receptet.

Nu på morgonen tex är det i princip öde här, och trots att det var nästan 9000 pers här igår så var det väldigt lugnt typ 16.30 - 18.00 (idag stänger mässan 17)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...