Våga vägra håva!

Freddan75; sa:
Vill du ha bra fiske i Barseback, sa tycker i alla fall jag att vadare ar ett plus. Sarskilt vid fiske vid fortet, som ar den basta platsen enligt mig. Annu battre ar det om man kan komma ut i kanot. Kolla in flygfoton over Barseback pa lantmateriet.se, sa ser man alla grundstrak etc.

du har helt säkert rätt, jag har inte bott där nere på 13år men jag har för mig att barsebäck i långgrundast i universum.
 
Vaddå våga vägra?

En håv med C&R-garn gör det ganska mycket enklare att lossa kroken och låta fisken hämta sig innan man släpper den. Utan att ta i den.

Våga håva...
 
Det är väl så (nu igen)...

att vissa fiskarter inte tål de brömda timdrillningarna som medför att de lätt går att greppa med ena handen.

Ibland går det lätt och ibland inte.
Då kan man ju överväga att använda den knutlöse.

Därför tycker åtminstone jag att det inte är fel att ha en dylik tingest till hands på ryggen.

Det hinner bildas hög halt av mjölksyra i fisken, som tar livet av den alldeles på egen hand, även om vi efter avkrokning släpper den hur varsamt som helst.

Har själv sett exempel på detta både i älv och kust.

/Björn Lilltroll

[Ändrat av Graip 2003-02-28 kl 20:14]
 
Helt rätt med håv

Den som inte använder håv, måste drilla fisken tills den är så pass slut att man kan ta den med handen. Jag tycker det bara är att utmana ödet och göra det ännu svårare för fisken att återhämta sig när man ska släppa tillbaka den. Kan du göra det utan att håva det så är det självklart bra, men det gäller inte särskilt ofta.

Jag tycker det är en rent ut sagt patetisk åsikt att "våga vägra håv". Se till att skaffa en bra håv men finmaskigt nät istället.

Peppe
 
Oansvarigt!

Kan inte göra annat än att hålla med ovanstående talare. Att inte använda håv är både slarvigt och oansvarigt. Eftersom fiskar saknar ett understödjande skelett under buken och är skapade så att deras inre organ fixeras av vattentrycketså blir de extremt känsliga för yttretryckskador. De kan få inre skador t.o.m. bara genom att man lyfter dem ur vattnet genom att tarmpaketet helt enkelt trycks mot buken. Fisken bör undvikas att greppas över hela kroppen och bör helst inte tas upp ur vattnet överhuvudtaget. Måste så ske, så bör stödja under hela buken med armen och sedan använda en avkrokningsmatta.

Jag tycker att det åläggs ett anvar till varje fiskare som släpper tillbaka en fisk, att göra på så på ett sådant sätt att fisken har så stor chans att överleva.
Därför ogillar jag C/R bilder på upphållna fiskar, huvudpussar och spända ryggsegel på levande fisk.

Ursäkta om jag låter mästrande och aggresiv, jag tycker bara att detta är väldigt viktiga grejer.

gokväll!
//usse
 
påstående:
De fiskar ni håvar är lika trötta som de jag lossar i vattnet. (ALDRIG ovan vattenytan för diverse kyssar o smek...)

/stor-troll
[Ändrat av maskon 2003-03-03 kl 09:34]
 
Fel

maskon; sa:
påstående:
De fiskar ni håvar är lika trötta som de jag lossar i vattnet. (ALDRIG ovan vattenytan för diverse kyssar o smek...)

Skitsnack. Möjligtvis om du fångar 2-hektos harrar, men knappast några större fiskar. De kan garanterat vara mindre uttröttade när de håvas än när du krokar av dem. Skulle dessutom vara intressant att se dig kroka av en 10-kilos gädda, större lax, vild 2-kilos öring i vattnet med händerna utan att de är helt utpumpad... visst, du kanske lyckas någon gång, men det är snarare undantag än regel. Använd håv, det är väl inte för mycket begärt.

Det låter som om du av några outtalade anledningar tycker det verkar "coolare" att inte använda håv. Stämmer det?

Peppe
 
hmm. förstod att jag skulle hamna här tillslut...

Som Patric antydde någon gång i början är det lite "trollfaktor" i denna tråd. Därmed inte sagt att jag inte står för rubriken. Däremot kanske jag, för att undvika agg & missförstånd skulle börjat med att förklara min syn på cor, vilket kanske inte riktigt stämmer med definitionen. Det handlar för mej inte så mycket om release som för vissa andra, utan mer om att återsätta småfisken (2 hg harr?!). När det gäller fisk i laxstorlek har jag redan resignerat en gång - det borde räcka!

Coolt - nej, men otroligt smidigt om man är på en 10-milavandring.

Om vi ska fortsätta leken "minst skenheliga flugfiskaren" kan jag inflika att jag slutar fiska när kvoten för dagen är full (oavsett om den är baserad på en regel för vattnet eller att jag fått den fisk jag behöver för dagen).

Det var allt för idag!

...nästan.
Kan även rapportera att ni inte behöver vara avundsjuka på premiärfisket i Älvkarleby. Ett 50-tal fiskar på 200 fiskare under två dagar. Kallt o underkylt regn... Inte enbart kul!
 
Att man är ute och vandrar är ingen ursäkt att inte använda håv. En ihopvikbar gudebrod hölsterhåv på ca 300 g tar ingen plats, ringa vikt och får alltid följa med mig på mina fjällvandringar.

Hur trött fisken är som kommer fram till håven eller handen beror väldigt mycket på fiskarens drillnings-teknik, utrustnigsklass och fiskens storlek. Men att en håv är det säkraste alternativet vi den avslutande delen är ju inget att diskutera. Det är ju självklart.

Även om man inte fiskar c/r så måste man ju alltid släppa tillbaka fisk för att inte bryta fiskereglerna. Visst går riktigt liten fisk fint att "skaka" av kroken, men i viktklasser mot 2-3 hg så är håv alltid det mest säkra alternativet.
 
Detta verkar gå att utveckla (och inveckla) i all oändlighet. Fisk på 2-3 hg behöver inte tröttas ut om man inte envisas med att använda för klena grejjer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tau Håvar för att håva sik! Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.