Varning för Garmins fartkamera databas

Syftet med fartkamerorna är att hålla nere hastigheten och minska antalet incidenter och olyckor, ok. Men jag ska ju inte behöva en GPS för att hålla rätt fart? Jag måste vara observant på vad som händer i trafiken för att undvika olyckor (generalparagrafen). GPS och mobillur stjäl uppmärksamhet, använd dem med förstånd (stanna för att prata i luren) och håll utkik efter trafikmärken som anger hastighet och varnar för risker.

Är det 70 genom en tätort saktar jag ned för att visa hänsyn till människorna som bor där. Sen finns det 70-gräns på huvudled när den korsar en mindre väg utanför tätort. Dessa begränsningar tycker jag oftast är himla frustrerande, de är många och de minskar respekten för att hålla farten. Skärp istället kraven för påfart för den som kommer på den mindre vägen och låt huvudleden behålla sin hastighet. Och bygg till huvudleden med ett kort höger körfält för påfararna och dressera dem till att axa på för att ansluta i trafikrytmen.

Några decemberfoton för att minnas 2009? http://picasaweb.google.se/mwillborg/GPS?feat=directlink Tja, bara två foton. Det första med den "brinnande snön" utlyser jag en liten tävling om. Varifrån är bilden tagen? Rätt svar och jag bjuder på kaffe/te och bulle i Stockholm. Andra bilden: GPS i rättsväsendets tjänst...

GPS:en i trafiken är i alla fall miljövänlig eftersom den med förvånansvärd precision leder dig direkt till målet, t ex pankomaten på Rungatan i Tanumshede. Man slipper irra runt och gasa ner i onödan.
 
Senast ändrad:
Känns som många fastnat i hur det är nu

Kollar ni på sjön så släcks fyrar ned pga att GPS etc har dykt upp

Att ha massa pinnar med siffror längs vägen där 2 pinnar på varsin sida innebär att hastigheten ändras

Känns det inte lite 00tal

vi lever i 2010 nu
 
Kollar ni på sjön så släcks fyrar ned pga att GPS etc har dykt upp

Att ha massa pinnar med siffror längs vägen där 2 pinnar på varsin sida innebär att hastigheten ändras Känns det inte lite 00tal vi lever i 2010 nu

Fyrarna stängs tyvärr därför att Sjöfartsverket snålar och sparar, inte för att en del sjöfarare har gps.

Pinnar med siffror (trafikskyltar) kommer nog att hänga med åtminstone 20-30 år till. Tänk på att vi har vägfarare från många länder som besöker oss och att ett gps-baserat system väl förutsätter att enheter i så fall finns i fordonet vid leverans eller tvingas på ägaren inför besiktningen.

Samtidigt erbjuder ju den varianten att gps:en automagiskt kan hålla fordonet på laglig hastighet trots att jag trycker på gaspedalen. Och så kommer det att utvecklas anti-gps-fartkontroll-prylar...
 
Det första med den "brinnande snön" utlyser jag en liten tävling om. Varifrån är bilden tagen? Rätt svar och jag bjuder på kaffe/te och bulle i Stockholm.
Ser ut som Vättern.

Syftet med fartkameror är förstås att dra in pengar till statskassan. Liksom med alla andra böter. Annars kunde man ju lika gärna stänga in folk ett tag, men det bara kostar pengar.

Det är samma princip som med den där handledarkursen för privat övningskörning. Den påstods tillkomma för att minska olyckorna med sådan övningskörning, trots att "alla" begrep att det var trafikskolorna som ville få in mer pengar. Nu, efter några års erfarenhet, visar det sig att kursen varken gjort från eller till när det gäller dessa olyckor. I rimlighetens namn borde den ju då läggas ner, eftersom den tydligen är meningslös. Men nej då, kravet finns kvar. De är duktiga på lobbying, trafikskolorna.
 
Om man ser så illa att man behöver en GPS som talar om för en vad det är för hastighet som gäller på vägen där man färdas, bör man nog inte köra bil.
 
......
Garmin Vista HCx varför jag tog bort dem. Att ladda som POI med POI loader borde vara bättre? Har för mig att det var så jag gjorde till ett annat minneskort tidigare.

Har någon av er synpunkter på smidigaste lösningen för Garmins Etrex GPSer?

Thure

Jag körde POI. Laddar man in Geocachar etc. så känns GPS:ens användargränsnitt dåligt det blir för mycket på kartan jag har inte funnit ett bra sätt att dölja....

Ps. Hittade en kul grej idag hos Norska Skidföreningen

http://maps.google.no/?q=http://www.skiforeningen.no/markadb/kml/loype/105.kml

Visar spåren idag vid Katnosa. Tar jag denna info och lägger in den i Babel får jag ut gdb filer med spåren som jag kan ladda ned till min GPS

Vill även pusha för Everytrail
Har snygg koppling till Google Earth http://blog.everytrail.com/?p=53
Spelar upp spårert snyggt plus att den kan laddas ned till GPS:en
http://www.everytrail.com/browse.php?activity_id=29&order=creation_date
 
Jag brukar välja fart med hänsyn till sikt, väglag, trafik, fordonets och mina begränsningar, gällande hastighetsgräns m.fl. faktorer. Förekomsten av kameror är dock inte en av dom.

Jag har svårt att se hur en kameravarningsfunktion skulle tillföra något som helst positivt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Snarare så att en sådan funktion som tidigare sagts endast stjäl uppmärksamhet som man som fordonsförare behöver på annat håll. Således vill jag också varna för "Garmins fartkamera databas" och alla andra fartkameradatabaser med för den delen.

Utom möjligtvis den som beröra myndigheter använder för att administrera systemet. Den tillför nog en hel del ur trafiksäkerhetssynpunkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
cl_joh Varning för kartköp från Garmin Navigering 49
MaDe VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!! Navigering 18
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
Varning för navigationsprogram Navigering 6
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
gundj Garmins nya inriktning. Monterra med Android. Navigering 78
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.