Övriga aktiviteter Alla andra aktiviteter

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-01, 13:55
patrikalmgren patrikalmgren är inte uppkopplad

Glaciärer på norska sidan av Helags

Tjena.
Behöver lite ideer om glaciärtur.
Är på "jakt" efter en lättare glaciär (bre) på den norska sidan om Helags/Blåhammaren (eller i området). Är det någon som har koll på lätta glaciärer (men ändå lite rolig) med kort anmarsch från tältläger?
Eller är det någon som har tips på någon glaciär (fortfarande på norska sidan) runt mitten av Sverige?

Jag är öppen för förslag.
Tusen!
// Patrik
Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 15:23
undvall undvall är inte uppkopplad

Finns bra kartor på nätet

Hejsan,

Just i området vid Jämtlandsfjällen ser det lite magert ut med glaciärer på den Norska sidan. Det bästa sättet att få lite koll är nog att kika på kartorna som du hittar på inatur.se och inatur.no. Mycket bra kartor :-)

Det närmaste som jag hittar är Dovrefjel, Trollheimen och Sunndalsöra, men då är man ju en ganska bra bit in i Norge.

/ Stefan
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 14:37

Tusen tack!

Någon glaciär nära där E14 går över till Norge, eller rättare sagt: Så kort resväg som möjligt från Sundsvall utan att behöva köra på små kostigar är min tanke, så har du (eller någon annan) några fler tips så är jag glad.
// Patrik
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 14:50
dave1 dave1 är inte uppkopplad

Okstindanmassivet på andra sidan Hemavan. Stora glaciärer och Nordnorges högsta topp! Lättillgängligt eftersom man kan köra långt fram.
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 15:55
thureb thureb är uppkopplad nu

Snota

i Trollheimen sydväst om Trondheim har glaciär. Finns även ett par strax norr därom.

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Är en bra kartapplikation.

Thure
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 16:03

Helags

och Sylarna har ett par små glaciärer på svenska sidan som du vet.

Thure

Senast redigerad av thureb den 2010-06-04 klockan 16:31
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 16:28

Citat:
Ursprungligen postat av dave1 Visa inlägg
Okstindanmassivet på andra sidan Hemavan. Stora glaciärer och Nordnorges högsta topp! Lättillgängligt eftersom man kan köra långt fram.
Lite OT. Många skriver att Nordnorges högsta topp är Storstein strax söder om Narvik och det är väl också korrekt eftersom det är typ 30 mil norr om Mo i Rana och Oxtindarna. Men Oxtindarna har ett par toppar som är några meter högre än Storsteins 1894 m. Storstein ligger norr om polcirkeln vilket Oxtindarna inte gör.

Thure
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 17:22
dave1 dave1 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Lite OT. Många skriver att Nordnorges högsta topp är Storstein strax söder om Narvik och det är väl också korrekt eftersom det är typ 30 mil norr om Mo i Rana och Oxtindarna. Men Oxtindarna har ett par toppar som är några meter högre än Storsteins 1894 m. Storstein ligger norr om polcirkeln vilket Oxtindarna inte gör.

Thure
Storstein är väl då Norges högsta topp norr om polcirkeln, men Nordnorge börjar väl inte vid polcirkeln. I de flest källor jag läst (t ex Topptur) och på norska sidor så brukar Oksskolten benämnas som Nordnorges högsta fjäll.

Nåja, hursomhelst så är Okstindanmassivet lättillgängligt och erbjuder väldiga glaciärer. Okstindbreens yta är t ex drygt 10 ggr så stor som Rabots. Från Sundsvall är det ju hyfsat nära också.
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 20:10

Mittnorge

verkar ännu bättre benämning på området där Oksskolten ligger. Nästan lika långt till Norges sydspets som till ryska gränsen respektive Nordkap och Kinnarodden.

Thure
Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 10:41

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
i Trollheimen sydväst om Trondheim har glaciär. Finns även ett par strax norr därom.

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Är en bra kartapplikation.

Thure
Tusen tack för tipset, var inne och letade på kartsidan, men hittade ingen glaciär där...var det bara jag som var blind, eller finns det någon där som jag missade???

// Patrik
Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 13:02

Zooma in

så ser du.

Thure

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.