Vad är inte gjort än?

I Kina och Tibet finns en hel del obestigna högre toppar kvar, vars svârighet ofta ligger i dess otillgänglighet snarare än i dess klátter-tekniska svârighetsgrad. I Himalaya och Karakorum är det väl som sagt mest nya och svàrare leder som gáller.
 
Patrick Berhault förolyckades ju tyvärr för ett par àr sedan när han var igàng med sitt "82 4.000-ingarna pà 82 dar". Miha Valic frân Slovenien var tvungen att förlänga till dryga 100 dagar háromàret pà grund av dâligt váder. Han gjorde det dock pà vintern och skidade ganska mycket.

Hur har det gâtt för dina gubbar?

Projektet just avslutat för dem och tog 60 dagar allt som allt, mycket klättring på kort tid så att säga!? De hade planerat detta sedan tre år tillbaka och använde inte liftar som hjälp.....
 
60 dar är ju minst sagt imponerande, och som sagt en hel del kláttring pà kort tid.. Trâdskaparen bör alltsà nub fundera pâ hur han ska greja det pà 59 dagar ;-)
 
60 dar är ju minst sagt imponerande, och som sagt en hel del kláttring pà kort tid.. Trâdskaparen bör alltsà nub fundera pâ hur han ska greja det pà 59 dagar ;-)

Hohohoho....! Personligen tycker jag dock att alla som lyckas få ihop dessa 82 toppar under sin levnadstid har varit otroligt duktiga. Man har nog fått varit med om många trevliga händelser/minnen!

Fram för nya rekord! ;)

Karakorum är ju ändå hur häftigt som helst oavsett om de flesta toppar är gjorda, jag skulle utan problem kunna spendera en del av min tid där, även repetera leder......

Om man är C. Brenna så gör man alltså 7C på 5000 m, leden Up&Down (en film från 2005)

http://www.youtube.com/watch?v=isv4EiV4BMg
 
@ chrtur


"Karakorum är ju ändå hur häftigt som helst oavsett om de flesta toppar är gjorda, jag skulle utan problem kunna spendera en del av min tid där, även repetera leder.....


Nu skrattar jag sa jag trilla av stolen.... Oj vad fel du har.


Du har hundratals obestigna toppar upp till 7000m i Karakorum och langt fler linjer val i klass med fd Bonattipelaren pa Dru. Just go out and take what you want and have fun.


Ps

Pau brothers 8a repa pa Eternal Flame pa Trango lar sla allt vad jag vet.

ds

ps2

cool video

ds
 
Om jag inte är först med något så är jag i alla fall sist med något. Skidade över Kvarken turretur 1966 och med nuvarande klimat och fartygstrafik tror jag ingen kommer att göra om det......Jo en grej till har också skidat runt Åland och tror inte heller att det kommer mera att kunna genomföras...
koivu
 
Nu skrattar jag sa jag trilla av stolen.... Oj vad fel du har.

Du menar som exempel (av många andra) de två italienska expeditionerna som åker till Karakorum idag för en månads vistelse i en av de mindre dalarna däromkring, även kallad Yosemite dalen i Himalaya.....

Målet med en av expeditionerna (med många obestigna toppar):

- Öppna upp en alpin rutt i Big Wall stil (med flertalet dagar på väggen och mestadels klippa)
- Öppna upp en mixled i alpin stil kring en av topparna upp till 6000-6500 m

Att notera: En av expeditionen är organiserad av "Guardia di Finanza" (svårt med en bra svensk motsvarighet, men det är i princip den svenska polismyndigheterna)
 
Du menar som exempel (av många andra)


ett annat färskt exempel:

Bruce Normand är en man som "i det tysta" söker nya vägar och tekniska rutter. I somras försökte han (tillsammans med Don Bowie, Peter Thompson och den tyvärr senare förolyckade Ben Cheek)sig pà att öppna en ny led i alpin stil pà (den 2 ggr bestigna) Distaghil Sar pâ dess norra sida. Tyvärr var man tvungna att bryta pga att delar av den tänkta leden eroderat bort sedan Bruce var där och rekade för ett antal âr sedan, men att denna typen av projekt i Karakorum väcker viss uppmärksamhet och framför allt uppmuntran är helt klart med tanke pâ de pris och utnämnigar de fick innan de gav sig iväg:

The quest for hard new routes on the remotest faces of the highest peak climbed in the lightest possible style has always been the frontier of world mountaineering. The 2008 Distaghil Sar expedition exemplifies all of these aims and has received the Nick Estcourt Award, the Mount Everest Foundation, and the British Mountaineering Council Grants, and the Shipman Tillman Award

Distaghil Sar (at 7.883 metres the highest peak in the western Karakoram mountains of Pakistan, and the 19th in the world) has been climbed only three times, in 1960, 1980 and 1982, by its easier southern slopes. The north side of the mountain remains unclimbed. In 1988 a German expedition was deterred by the approach up the badly crevassed Malangutti Glacier and the threat of avalanches. In 1996 three members of a New Zealand/UK expedition were killed in an avalanche and the attempt was abandoned.


(Engelska citat: Bruce Normand och Don Bowie)
 
Pau brothers 8a repa pa Eternal Flame pa Trango lar sla allt vad jag vet.

Hela deras friklättrings-serie 7 walls 7 Continents, i vilken ovan väl var den Asiatiska väggen, är ju en otrolig bedrift, och innan hittills ogjord. Den som befinner sig pâ Mallorca den 12 September kan komma och se dem presentera detta projekt pâ teatern i Lloseta.

För att hánvisa till en parallel tràd om alpinism, etik, sponsorer etc sà ingàr dessa unga, trevliga och otroligt drivna bröder i North face ny team.
 
Expeditionen med Bowie var ganska valexponerad i ExWeb synd att de inte lyckades. Personligen sa vet jag en del om svarigheterna med att gora nyturer i himalaya. 89 gjorde jag mitt forsta forsok i pakistan pa en nytur. Jag atervande 91 och misslyckades aven da. Daremot lyckades ett annat av projekten 91 namligen att gora en tur pa den obestigna toppen Hunza Peak 6270 m. Det var en otrolig upplevelse och en riktig team effort. Vi klattra saklart i alpin stil och hitta lite fixrep fran en stor japansk expedition vart forsta forsok tog oss upp for allt det svara bla overhangande is och klippa pa 5900 m upp till top kammen. Forsta forsoket avbrots pga av att jag blev hojdsjuk. Andra forsoket blev mer lyckat. Dock ej for mig som inte aterhamtat mig.

Problemet med att gora nyturer ar att det ar svart att satta sig in i vad man kommer att mota pa berget och tiden ar alltid knapp darfor har jag den storsta respekt for alla som forsoker oppna nya leder.

Jag avr inte medveten om att en person forolyckades i Bowies expedition. Vad hande?

Vad galler broderna Pau sa ar dom verkligen levande foredommen.
 
Ben Cheek försvann frånshimshal whitehorn i norra Pakistan. Man vet inte säkert men eventuellt en islavin eller en fallolycka. Han hade lämnat Shimshal ensam och försök att hitta hans kvarlevor har inte varit framgångsrika.
 
Ett lätt svar

Eftersom jag själv som en av endast 4 personer i världen har tagit mig enbart per muskelkraft över en ocean, över kontinent och upp på en kontinents högsta berg så har jag en del perspektiv på frågan. Vidare har jag genomfört ett 30-tal andra saker som sätter perspektiv på vad som är äventyr.

1) Ett äkta äventyr skall höja ribban för vad andra människor tror är möjligt. Om denna definition gäller så finns det inte mycket kvar att göra.

2) Den nu största levande äventyraren som finns heter Erden Eruc (känd i Sverige som mannen som klättrade under Kropp när denne föll). Erden ror i roddbåt runt jorden och bestiger de högsta bergen på varje kontinent som han passerar. Vidare tar ha sig självklart för egen muskelkraft mellan alla berg och roddbåten. Ett 9 års projekt som nu verkar sluta som ett 17 års projekt. Eftersom det som Erden gör är bara en ihoplappning av vad andra redan har gjort så är inte heller detta unikt. Trots det höjer Erden ribban för vad någon människa någonsin har gjort med gigantisk marginal.

3) De största äventyrarna känner vi inte till. Det finns Vikingar som var i syd-amerika på 800-talet (sant - kolla upp om du inte tror mig) och det finns polynesier som befolkade stilla havet per kanot. Vad jag och många med mig gör idag är inre mentala resor som inte kan jämföras med tider då allt som skedde gått förlorat av tidens tand...

4) De äventyr vi hör talas om är de som når ut i media. Det sker fantastiska bragder varje dag som få hör talas om.

Summa:
Kvar att göra är att simma till månen och att prommenera på botten under en ocean mellan två kontinenter. I övrigt är allt bara små justeringar och putsningar på vad som redan är gjort. Dvs. endast personliga utmaningar, inga äkta nydanande äventyr.

Niclas Mårdfelt,,

PS: Oceanrodd är mycket svårare än något landbaserat äventyr - egen erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Lars Monsen har gjort det igen Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.