Bästa Stället att korsa ryska gränsen på

Här är bilder från gränsområdet Kazakstan/Ryssland ca 35 mil söder om Kostanau.

DSC_4971.JPG

Åker i Kazakstan

DSC_4972.JPG

Åker i Ryssland

Det var väldigt givande att korsa gränsen in till Ryssland.

/Stellan
 
Hehe

Haha, klockren skildring Kazakstan-Ryssland gränsen!
Har inga planer på att direkt korsa gränsen, men finns en viss efterfråga efter illegal-immigrants-korsningar över gränser. Helt enkelt en ny form av extremsport.

Stellan, prisnivåerna i Kazakstan vad ligger dem på (boende,mat,transport)?
 
Jodå, det går att smita in i Ryssland. Bästa stället är att ta sig med bil till Treriksröysa, inte Treriksröset utan där gränserna Norge/Finland och Ryssland möts. Det är en bit att köra om du kommer från södra Sverige men det kan bli ett kul äventyr. Du kör via Kirkenes ner väg 885 till Nyrud, där finns inget annat än polisstation, därefter fortsätter du via grusvägar ner mot gränsröset. Du kommer komma fram till en norsk postering, vägarna är dåliga men det går att köra med vanlig personbil om man tar det easy. När du har snackat klart med gränsvakterna, dom får inte besök speciellt ofta, så är det bara att gå typ en halvtimme innan du är framme. Det är mäktigt att ha aslet i 3 länder samtidigt medan man kollar in gränsgatorna dom har huggt ut. Jag var där 1986och tog mig in en bit i Ryssland och slog en 7:a. Jag vill absolut inte uppmana till brott men på den ryska sidan sitter det otroligt läckra emblem på varje gränsstolpe, jag skulle inte för allt i världen tipsa dig om att ta med en kraftig skruvmejsel. Var dock försiktig för dom patrullerar gränsen på just den ryska sidan, när jag hörde hundskall var det dags att ta sig tillbaka in i Norge. Jag vet inte om dom skjuter på en men vadå, det gör ju dom även när man försöker ta sig upp på Cheopspyramiden nattetid också. Jag har några bilder men dom ligger på dia, är det någon som måste se dom så får jag väl fråga om polarn kan scanna in dom till digitalt. Bifogad bild har jag hämtat från nätet.

En märklig sak hände när jag körde tillbaka mot Kirkenes, plötsligt stod där en flicka vid vägkanten. Jag menar, det finns ju ingenting här ute. Jag stannade och frågade om hon ville ha lift. Hon hoppade in i bilen och jag körde henne typ 3 mil innan hon bad om att få stiga ur fortfarande mitt ute i ingenting. Jag frågade henne henne hur hon skulle ha gjort om jag inte hade kommit förbi, jag såg inte en bil på hela tiden jag var där.
- Jag hade gått förstårs.
Jaha, här uppe är dom inte bortskämda!
 

Bilagor

  • _Treriksroysa.jpg
    _Treriksroysa.jpg
    54.3 KB · Visningar: 3,134
Men efter att TT fått massakrerar nyheten så framgår det ju inte ens att det var den Finländska gränsbevakningen som grep dem när de kom tillbaka!

Hade du tänkt dig ett överskridande av gränsen av ryska gränstrupper?
Tror nog ryssarna ringde finska kollegor och bad om hjälp.
 
Hade du tänkt dig ett överskridande av gränsen av ryska gränstrupper?
Tror nog ryssarna ringde finska kollegor och bad om hjälp.

"Två av dem tog sedan en promenad om cirka fem meter enkel resa. Ett elektroniskt gränsövervakningssystem larmade, vilket ledde till att de två misstänkta greps"

Från TT:s notis får man uppenbart intrycket att de greps av ryska gränstrupper, och inte att de greps när de kom tillbaka.
 
Ibland är det en fördel att gå till landets källor.

Här reds begreppen ut i Hufvudstadsbladet.

"En grupp finländska ungdomar i åldern 15–16 år körde moped till den gamla gränsövergången i Nuijamaa på lördagskvällen. Två av ungdomarna fick för sig att gå över till den ryska sidan till fots. De gick ungefär fem meter utmed vägen och kom sedan tillbaka till den finska sidan.

Den olovliga gränsövergången upptäcktes genast med hjälp av det tekniska övervakningssystemet och en patrull från gränsbevakningsstationen grep pojkarna i närheten av den gamla gränsövergången. Ingen av ungdomarna hade tillstånd att vistas i gränszonen.

Det är Sydöstra Finlands gränsbevakning som sköter förundersökningen. Major Janne Kurvinen säger att fallet undersöks antingen som lindrigt riksgränsbrott eller riksgränsbrott."

De får väl en knäpp på näsan, villkorligt och € 100 i böter. Och ge sen f-n i att störa oss igen.
 
"Två av dem tog sedan en promenad om cirka fem meter enkel resa. Ett elektroniskt gränsövervakningssystem larmade, vilket ledde till att de två misstänkta greps"

Från TT:s notis får man uppenbart intrycket att de greps av ryska gränstrupper, och inte att de greps när de kom tillbaka.

Från TTs notis kan utläsas vad som händer om man korsar gränsen. Man upptäcks och grips.

...Är man tillbaka på finska sidan rimligtvis av finska gränsbevakare. Är man kvar på ryska så lär de inte tala finska när man grips...de två sistnämnda slutsatserna får man komma fram till själv, de framgår inte av artikeln...;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.