Vikingarännets vätskekontroller

Åkte Vikingarännet i går. Blåste hårt men det kan man inte styra över. Det mesta funkade bra men vätskekontroller var synnerligen spartanska. Jämför med Lidingöloppet. Om man som de flesta åker i 6-7 timmar borde det finnas mer att äta och dricka som ex. blåbärsoppa och bananer. Jag tycker att vätskekontrollerna såg ut som något den lokala löparklubben kan åstadkomma. Bättring Vikingarännet! Som tur var hade jag egen matsäck och vatten med mig annars hade loppet blivit ännu jobbigare.

Lars
 
När jag åkte fanns det ingenting mellan Upplands-Väsby och mål - mer än halva sträckan alltså utan vätskekontroll! Jfr Vasaloppet. Senare hade man visst kört ut en kantin på Görväln.

Banmarkeringarna var väl glesa - på Görväln var man stundtals ensam och undrade lite över mot vilka svarta prickar av åkare man skulle styra.

40 kr för bussresa till I1 och en avlägsen parkering kändes inte helt korrekt - detta borde ingå i anmälningsavgiften.

Dessutom - det ankommer inte arrangörerna att hela tiden tala om hur bra allting är ordnat. Låt oss åkare bedöma den saken.

Ulf Silfverling 1079, 6.13 utan stavar.
 
Vålorganiserat

Jag håller med om att vätskekontrollerna var för glesa.
Men jag vill påminna om att i "Fakta för dig som skall åka" som alla deltagare fått , uppmanas deltagarna "att ta med lite extra " själva.

Loppet var mycket välorganiserat och med tanke på att 100- tals timmar har gjorts helt ideellt, tycker jag att det är otacksamt att ta fram de små bitar som kunde gjorts bättre.

Lars Bäckström
 
Kul lopp men få kontroller

Måste nog också hålla med om att det var lite snålt tilltaget med matkontroller. En extra station den sista milen hade inte skadat.

Vid Götakanalrännet mellan Borensberg och Bergs Slussar tidigare i vintras serverades kaffe, blåbärssoppa, varm korv(!) med bröd vid matstationerna även efter målgång. Det fanns även en sponsrad matkontroll några kilometer före mål.
Där ingick dessutom bussresa tillbaka till starten.
Så om man bara tittar på vad man fick utöver ren skridskoåkning så var Götakanalrännet mer prisvärt.
Kan tilläggas att det loppet bara blev 21 kilometer pga av osäkra isar på Roxen och att det är ett rent motionslopp utan tidtagning.

Men Vikingarännet är ju trots allt en tävling med fler deltagare och större organistaion (kanske för stor?) så det kostar säkert lite mer.

Annars tycker jag Vikingarännet fungerade smidigt, inga köer vid nummerlappar, bussar, toaletter, start mm.
Tack för ett bra arrangemang alla ni som jobbat med loppet!

Vi ses nästa år igen!

Henrik Ortman, 4:32:31
 
Tack

Jah tänker inte lägga mig i diskussionen om antalet kontroller.

Jag stod vid Väsby (Sätrabadet) och serverade mest kafe och bulle. Alla trevliga åkare som jag träffade gjorde dagen minnesvärd för mig. Folk som säger 'tack' eller till och med 'nej tack' är man inte bortskämd med i dagens Sverige. Men det verkar som om på Vikingaränet samlas de.

Jag hoppas att ni som åkte också fick en minnesvärd dag i solen.

mvh Christian (sm inte stått på ett par skridskor sen jag var 14 år, nu är jag 31)
 
Logistik

Visst är det bra med vätskekontroller. jag kommer ihåg en kommentar efter Vikingarännet för två år sedan:
När man har gott om dricka är det inga problem att åka 8 mil jag blev inte ens trött på slutet.

Elvastadsloppet i Friesland ca 200 km har inga! officiella vätske eller matkontroller. Detta går inte att organisera för 16 000 åkare med de två dagars varsel som gäller när det väl blir is med ca 10 års intervaller. Det hela fungerar utmärkt ändå en mer en miljonhövdad publik skänker eller säljer vätska och mat till åkarna.

Jag har viss förståelse för att det är svårt att ordna till vätskekontroller a la Vasaloppet när man fastställer banan 2,5 dygn innan start. Vasaloppet och Lidingöloppet har haft 70 respektive 40 år på sig att stämma av logistiken.

Thure Björck
 
Vattenhål

Thure Björck skrev:
"Elvastadsloppet i Friesland ca 200 km har inga! officiella vätske eller matkontroller."

Å andra sidan har man väl på ett helt annat sätt tillgång till kiosker, kaféer och krogar, inte minst alla med beteckningen Bruin Café (bruna kaféer). Efter 7-8 mil smakar ju en Heineken ganska bra...

Därom fick man fantisera vilt i snålblåsten ute på Görväln, där till och med bansträckningen var virtuell.

För övrigt tycker jag det var mycket roligt att åka rännet och är tacksam att det överhuvudtaget finns folk som vågar genomföra ett dylikt projekt!

Ulf Silfverling
 
Plogning

Jag hade laddat min Camelbak med 2 liter vätska
så uteblivna vätskekontroller störde inte mig.
Däremot blev jag lite ledsen för att det inte var
plogat mer än det var. De plogade sträckorna
vid Sigtuna var jättebra. Men kraftig motvind
och drevad snö på väg upp till Sigtuna var
ingen rolig kombination. Kanske
fanns det ingen möjlighet att ploga, vad vet jag.
Men var det inte sagt att det var tvunget att
vara 20 cm is för att de skulle kunna ploga?
 
LAGNING?

Vid kairo kontrollen stog funktionärerna bakom borden när vi kom i medvinden med ca 30 km i timmen. Att då bromsa in och stanna för att få den nödvändiga sista vätskan gjorde inte många av oss som körde om de främre platserna. Man måste stå framför borden och langa till åkarna i farten ,som de mycket rutinerat gjorde i Sigtuna. Sedan undrar jag. Åkte vi på ett flak ute på görveln? Var funktionärerna medvetna om hur tveksam isläget bitvis var där ut?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...